BAM applicatie & design system

UX optimalisatie voor de DigiFlow app en een Design System voor BAM.

De Case

De DigiFlow applicatie van BAM ondersteunt en stroomlijnt verschillende werkprocessen van BAM, zodat er zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. De app vervangt handmatige processen, maakt de statussen van opdrachten inzichtelijker en zorgt dat de schaarse technische specialisten optimaal worden ingezet. Toch waren er nog wensen voor de gebruikerservaring. De app heeft veel verschillende gebruikers en bevat veel functionaliteiten, waardoor er behoefte was aan meer overzicht en gebruiksvriendelijkheid.

Een Design System zorgt voor een consistente uitstraling

Naast UX-research en een nieuw design voor de DigiFlow app, heeft Online Department ook geholpen bij het opzetten van een Design System; duidelijke richtlijnen en standaarden voor designs en identiteit waarmee BAM nu eenduidige communciatie en een consistente uitstraling waarborgt.

BAM Infra
BAM Design system

Proces

We zijn gestart in de research-fase met het interviewen van gebruikers in het veld. Welke functionaliteiten worden gewaardeerd? Welke wensen zijn er? Zijn er suggesties voor verbeteringen? Met die input hebben we een interactief prototype ontwikkeld (nog zonder visual design) en getest in het veld, door monteurs verschillende taken uit te laten voeren.

DigiFlow Applicatie
In de app worden opdrachten voor aansluitingen voor gas, elektra en water door heel Nederland weergegeven. De monteurs gebruiken de app op iPads, dus de landscape view was iets om rekening mee te houden.

Uit het onderzoek bleek dat gebruikers, naast meer overzicht, graag gemakkelijker een dagplanning willen maken. Maar ook dat de zoek- en filter-functionaliteit absoluut moest blijven. Vooraf ingevulde formulieren werden ook als een enorme uitkomst ervaren.

Deze en vele andere inzichten zijn als verbeteringen in het tweede prototype doorgevoerd. In deze versie is ook het visual design meegenomen. Het prototype is opnieuw uitvoerig getest onder gebruikers, waarna de ontwikkelingsfase kon starten.

De DigiFlow applicatie is gebouwd op het Mendix platform. We hebben daarvoor nauw samengewerkt met de Mendix developers die bij BAM op locatie werkzaam zijn.

Resultaat
  • Een gevalideerd eindproduct met happy users
  • Snelle doorlooptijd: de vernieuwde app is snel in gebruik genomen
  • Een Design System document, als gids voor design en development
  • Een consistente uitstraling in alle BAM applicaties en uitingen

Design System workshops en implementatie

Omdat er weinig consistentie zat in de verschillende (business)apps die BAM inzet, ontstond er tijdens het traject een tweede opdracht; het opzetten van een Design System. Voor dit project hebben we een nieuw team met UX-experts, management en developers geformeerd. Online Department heeft twee workshops gegeven, waarin we gezamenlijk aan de slag zijn gegaan met het vernieuwen van de merkidentiteit van BAM. We hebben de brand guidelines voor het Design System helder gemaakt en een visuele audit uitgevoerd op de bestaande interfaces van de BAM, om zo inconsistenties en verbeteringen in kaart te brengen. In de vervolgworkshop hebben we het Design System uitgewerkt, met richtlijnen voor onder andere UX & development, personality, tone-of-voice, kleur & typografie, navigatie, elementen, Illustraties en iconen. Na het opzetten van het Design System hebben we het Mendix team bij BAM begeleid en gecoacht om het design system verder te ontwikkelen en te implementeren.

Met een Design System wordt het mogelijk voor organisaties om een consistente uitstraling te realiseren. Bovendien wordt de time-to-market van digitale producten door de heldere richtlijnen korter, omdat er veel efficiënter gewerkt kan worden. Wil je met voor jouw organisatie een Design System opzetten? Ga aan de slag met een Design System

De UX expert nam ons geen werk uit handen, maar zorgde juist voor excellente begeleiding. Ze hebben ons een hoop kunnen leren, waardoor wij nu zelf het werk voort kunnen zetten.

Clutch review Online Department
Lead Design System Team - BAM
Expert Dave

Dave

Interactive Director & Agile Coach

Dave is onze Lean Doctor en ontwerpt waardevolle interacties met behulp van data. Op basis van analytics en klantonderzoek voert hij samen met jouw tech- en marketingteam experimenten uit die leiden tot hogere conversie en blijere klanten.

Neem contact op
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl