De MijnEteck App biedt inzicht in je verbruik en vergelijkt dit met anderen in je wijk of appartementencomplex. Ook openstaande facturen inzien en de status van je betaling bekijken is zo gebeurd.
De vraag
Met de gaande transitie binnen de energiemarkt naar duurzame energie, is het des te belangrijker om te blijven innoveren. Energieleverancier Eteck wil meer tegemoet komen aan de behoeften van haar klanten, waaronder: inzicht in energiegebruik.
Vanuit Online Department ondersteunen we de energietransitie door het onderzoeken en ontwerpen van technologische innovaties die de energiemarkt weer vernieuwend en transparant maken.
We zijn aangesloten voor UX in een development-traject van Pionect, die een klantportaal en app voor Eteck mocht ontwikkelen.
Proces en aanpak
We zijn begonnen met het verhelderen van de productvisie van Eteck. Door veel vragen te stellen en soortgelijke apps van concurrenten te bestuderen, hebben we goed beeld geschetst van de markt en de wensen van Eteck.
RESEARCH
We hebben onderzoek gedaan door klanten van Eteck en medewerkers van de servicedesk te interviewen over ervaringen, behoeften en vragen van klanten. Op basis van die inzichten, hebben we het interaction design voor een app gemaakt. En werkten we een desktop versie van het klantportaal uit, die aansloot op het mobiele ontwerp.
PROTOTYPES
Van zowel de app als de online omgeving maakten we vervolgens een visueel ontwerp dat aansloot bij de huisstijl van Eteck. Dit ontwerp kwam tot leven in een klikbaar prototype, dat we vervolgens konden testen met klanten van Eteck. In twee rondes hebben we veranderingen gevalideerd bij de doelgroep, waarna we deze eindversies van de UX designs konden overgedragen aan het development team van Pionect.
Resultaat
KLANTONDERZOEK ESSENTIEEL VOOR VERBETEREN KLANTERVARING
Het doel van ons ontwerp was om gebruikers inzicht te geven in hun energiegebruik en het eenvoudig te maken voor gebruikers om een storing te kunnen melden en de status van facturen in te zien.
Door te onderzoeken wat er in de hoofden van gebruikers omgaat, hebben we de online klantervaringen van Eteck klanten kunnen verbeteren. Het nieuwe ontwerp is opvallend en tegelijk gebruiksvriendelijk.

Ons ontwerpproces, van concept tot development, is gericht op het creëren van een onvergetelijke gebruikerservaring voor jouw klanten.
Tamara
Chief Customer EngagementBoek een UX consult
Meer leren over dit onderwerp? Ga in gesprek met een van onze experts.
