Werkwijze

Bij Online Department verzamelen we continu data en inzichten om menselijke en gebruiksvriendelijke digitale producten te ontwerpen.

werkwijze

data-gedreven ontwerp

De UX research en UX design specialisten van Online Department combineren design thinking en lean UX methodes om digitale producten te ontwerpen, te testen of te verbeteren. Bij alles wat we doen betrekken we de eindgebruikers en bieden we inzicht uit data. Dat helpt jou om belangrijke beslissingen te nemen voor jouw organisatie.

We laten ons research- en designproces aansluiten op het innovatiegebied waar jouw organisatie op dit moment het meeste behoefte aan heeft en selecteren een multidisciplinair UX-team met de juiste expertises om jouw digitale strategie voor de toekomst te bepalen.

Probleemfase

Is er alleen nog een idee voor een nieuw product of propositie, dan starten we in dit gebied met het aanscherpen van de probleemstelling en het definiëren van het probleem. Het is een ontdekkingsfase waarbij de mogelijke oplossing nog niet concreet is. We richten ons op het ontdekken van de klantbehoefte en het marktpotentieel van nieuwe proposities met een combinatie van verschillende onderzoeks- en validatie methodes. 

Wanneer werk je in dit innovatiegebied?
Je wilt (mogelijke) problemen ontdekken in jouw markt of een volledig nieuwe markt aanspreken, voordat je investeert in technologie en productie.

Expertises

Discovery Sprint
Onze research experts 
presenteren de inzichten in gevisualiseerde onderzoeksresultaten, zoals persona’s, customer journey maps en data visualisaties. Ze bieden een set aan mogelijkheden om daarna de best mogelijke oplossing vorm te geven. Het resultaat is een glasheldere,  gevalideerde product visie.

Discovery Sprint
Bekijk de video over UX rollen en expertises

Oplossingsfase

Is het probleem bekend en voldoende gevalideerd in de markt, dan starten we met de uitwerking van verschillende innovatieve ideeën in concepten van digitale oplossingen. We onderzoeken met concrete, interactieve prototypes als hulpmiddel in korte tijd wat waarde heeft — en wat niet. Onze UX experts ontwerpen aantrekkelijke, visuele prototypes en maken de business case concreet.

Wanneer werk je in dit innovatiegebied?
Er zijn nog veel aannames die gevalideerd dienen te worden. Je hebt bijvoorbeeld al wel een werkende technologie, maar niet getoetst of mensen bereid zijn hiervoor te betalen en welke waarde het oplevert. Ook kun je gemakkelijk nieuwe functionaliteiten testen alvorens je start met de technische realisatie. Daarmee bespaar je op ontwikkelkosten én toets je de haalbaarheid.

Expertises

Design Sprint
Heb je al een werkende software applicatie, app of website, dan starten we met een design sprint om nieuwe functionaliteiten te testen met jouw eindgebruikers. We betrekken daarbij alle belanghebbenden binnen jouw organisatie.

Design Sprint
Marieke aan het woord over de stappen van een Design Sprint

Delivery

Je wilt je digitale business opschalen en een groter marktaandeel verwerven. Het kan zijn dat je huidige software applicatie of website niet langer voldoet aan de meest recente usability richtlijnen, of dat veel nieuwe gebruikers afhaken in de funnel.

Je wilt een bestaand product verbeteren en voor jouw klanten en eindgebruikers. We maken de resultaten meetbaar en verhogen de klanttevredenheid. Daarvoor gebruiken we lean experimenten, gecombineerd met data uit analytics.

Expertises

Gedreven door empathie, geïnformeerd door data
Iedere probleem en iedere oplossing vraagt om een maatwerk proces. Bij Online Department zijn we gespecialiseerd in het vormgeven van dat proces, met als doel het behalen van maximaal rendement uit jouw investering. Per fase zetten we multidisciplinair team in (vanaf 0,6 fte) om onderzoek uit te voeren en hoogwaardige digitale producten te ontwerpen.

UX team as a service
Bekijk de webinar over design research en growth marketing

Lees ook

UX designer scorecard
Tammi ✅ design thinking in de zorg specialist

On tour met onze research bus

UX onderzoek mogelijkheden