De kracht van een Design Sprint

Test een werkend prototype voordat je investeert in dure technologie

Een Design Sprint is een 5-daags proces om snel een product of idee te valideren met behulp van ideation, prototyping en het testen met echte gebruikers. Deze methode versnelt innovatie, minimaliseert het risico van een verkeerde investering én zet de eindgebruiker centraal. Tijdens de Design Sprint werkt een multidisciplinair team bestaande uit designers, researchers en mensen vanuit jouw eigen organisatie samen aan een specifieke uitdaging. Zo hebben we al veel bedrijven geholpen sneller te innoveren.

Was een fijne samenwerking zowel sociaal gezien als inhoudelijk. Toffe partij en kwaliteit. – Clemens (DOCK)

Wanneer doe je een Design Sprint?

Het proces is gebaseerd op de Design Thinking-principes en wordt ingezet vóór de ontwikkeling van een nieuw product, óf om nieuwe functionaliteiten te toetsen binnen bestaande digitale producten. Door deze eerst te testen verlaag je het risico een product te maken dat niet past bij de behoeften van de gebruiker en de markt. Zo bespaar je tijd en geld.

Voor wie is een design sprint?

Design Sprints zijn bedoeld voor managers, beslissers, product owners en development teams. Omdat ieder vraagstuk net even anders is, bepalen we samen met jullie het definitieve programma vooraf. Wil je een idee krijgen hoe jouw Design Sprint eruit zal zien? Verder op deze pagina staat een stappenplan. 

Wat gebeurt er tijdens een design sprint?

Tijdens een design sprint worden in slechts enkele dagen ontwerpideeën gevalideerd en uitdagingen aangepakt door middel van een gestructureerd proces. Dit omvat het identificeren van problemen, het genereren van creatieve oplossingen, het bouwen van prototypes en het testen ervan met echte gebruikers. Door deze snelle en iteratieve aanpak kunnen teams snel leren, beslissingen nemen op basis van gegevens en waardevolle inzichten verzamelen om de ontwikkeling van producten of diensten te versnellen en te verbeteren.

  • Dag 1: begrijp het probleem
    We interviewen experts en klanten, en de deelnemers delen hun kennis en ervaring van het probleem.
  • Dag 2: ideeën genereren
    We laten ons inspireren met voorbeelden uit andere industrieën en gaan aan de slag met het genereren van eigen ideeën.
  • Dag 3: besluiten
    Het team beoordeeld de oplossingen en kiest welk idee wordt uitgewerkt in een customer journey en storyboard.
  • Dag 4: bouwen van 1 of meerdere prototypen
    Iedereen heeft zijn rol in het maken van een prototype. Ook bereiden we de usertest voor.
  • Dag 5: valideren met klanten
    We testen het prototype met meerdere gebruikers en delen de resultaten met alle stakeholders.

Hoe lang duurt een design sprint?

Een design sprint is ontwikkeld door Google Ventures en doorgaans een meerdaags proces, meestal van vijf dagen, waarin je met een multi disciplinair team de meest kritische aanname van een nieuwe propositie of product wilt valideren voordat je investeert in dure ontwikkelkosten. Afhankelijk van het probleem, en de gekozen oplossingsrichting kan een design sprint ook 3, 4 of 10 dagen duren.

Samen een Design Sprint organiseren?

Maak een afspraak met onze UX experts

Tamara

Tamara Waakop Reijers

Chief Customer Engagement 010 - 8911051
  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verlaag risico en investeer alleen in dat wat werkt

Klantgericht innoveren

Werk met jouw team aan een gedeelde visie over de oplossing

Snel een prototype testen

Stappenplan

Gerelateerde methodes

Usability onderzoek voor software en websites
Customer Journey onderzoek als onderdeel van een discovery sprint
Discovery Sprint

Gerelateerde cases

ANWB reizen website UX design

Migratie naar één reisplatform

Havenbedrijf Rotterdam - website design Online Department

Effectievere klantreis voor de website van Port of Rotterdam