Migratie naar één reisplatform

Onze UX experts migreerden het reisaanbod van drie labels naar één nieuw gebruiksvriendelijk platform.
Bezoek website

Service staat hoog op de agenda bij ANWB Reizen. In een eerder project zijn we al aan de slag gegaan met Iris, de virtuele assistent van de ANWB. Bij dit project hebben we onderzocht hoe we bezoekers en leden een completere service kunnen bieden.

De vraag

ANWB vroeg ons om de drie verschillende reislabels samen te voegen tot een nieuw platform. En dat moest gebeuren onder tijdsdruk in coronatijd. Aan ons de uitdaging om in die migratie ook de gebruiker centraal te zetten en de beste online service voor elk mogelijk scenario dat een gebruiker kan doorlopen te bieden. De ‘service layer’ moest intuïtief zijn en de gebruiker direct antwoord op alle vragen bieden.

Wat wilden we bereiken?

  • Effectieve migratie van 3 platforms en merken naar anwb.nl
  • Inspiratie en relevant reisaanbod voor alle reizigers
  • Eenvoudige bestelflow
  • Kostenbesparing op de service desk
  • Sitecore implementatie

Boek een spreekuur

Meer weten over deze case? Maak een afspraak!

Enitia

Enitia Karijodinomo

Customer engagement manager 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Om de migratie in goede banen te leiden en een hoge gebruikersvriendelijkheid van het nieuwe platform te realiseren, hebben we verschillende stappen ondernomen.

Rebranding en innovatie

Online Department is ingezet voor Useablity onderzoek, UX design en implementatie. Het migratieproject vroeg ook aandacht voor rebranding en innovatie. Een goede samenwerking tussen design, development en marketing was essentieel.

Customer journeys

Op basis van data van de drie bestaande websites, ontwikkelden onze UX researchers eerst verschillende customer journeys tijdens workshops.

UX design

Voor goede UX designs was ook relevante content nodig. Dit haalden we op tijdens strategische sessies met de drie verschillende marketingteams. Elk van deze teams had een eigen aanbod, look and feel, marketing en communicatie en werkwijzen. Dit leidde tot de juiste focus en bijbehorende doelstellingen om het nieuwe platform te gaan ontwerpen. Tijdens gebruikerstests valideerden we verschillende prototypes. De designs werden op basis van de onderzoeksresultaten geoptimaliseerd.

Implementatie en technische realisatie

Op vergelijkbare wijze zijn ook verschillende gebruikersflows en landingspagina’s uitgewerkt. Daarnaast is de checkoutflow aangepast. Zo werden de boekingen van alle reizen van de drie verschillende labels samengebracht in één ideale bestelflow. Onze UX-specialisten fungeerden in elke fase als verbindende schakels. We zijn er in geslaagd verschillende afdelingen met elkaar te verbinden. Er is intensief samengewerkt met het contentteam. Developers zijn betrokken bij alle designkeuzes. En ook met het management zijn continue feedbackrondes geweest.

Resultaat

Een multifunctioneel reisplatform in plaats van drie losse websites
De gebruikerservaring sluit naadloos aan op de behoeftes van de doelgroepen
Meer upsell mogelijk door relevanter aanbod
Kostenbesparing dankzij een betere online service
Meer verbinding tussen afdelingen
UX-expertise binnen de organisatie is gegroeid, ook na livegang

Van saleskanon tot inspiratiebron

Het nieuwe platform moest naast een boekingsmodule ook een inspiratiebron vormen voor oriënterende en vergelijkende bezoekers. Dit hebben we in de designs doorgevoerd met sfeerbeelden en video’s over de volledige breedte van het scherm. De nieuwe ontwerpen voor marketingelementen op de reis-detailpagina’s dragen ook bij aan die gebruikerservaring.

ANWB reizen

Persoonlijke ervaring

In dit project zochten we uit hoe de perfecte service layer eruit zou zien voor de gebruiker van de ANWB. De keuzes die de bezoeker nu kan maken zijn eenvoudiger en afgestemd op iemands profiel en persoonlijke voorkeuren. Denk aan reisbenodigdheden, verlengingen, excursies en upgrades. Dit maakt het boeken van een reis voor de gebruiker makkelijker, gebruiksvriendelijker en persoonlijker. 

Wil je ook meer rendement halen uit jouw e-commerce platform? Verbeter de customer journey met relevante content.

Customer journey

Het team van Online Department heeft onder hoge druk meegewerkt aan de migratie en het nieuwe interactieontwerp van de ANWB reizen website. We zijn heel trots dat het is gelukt en we nog meer unieke en persoonlijke reiservaringen mogen aanbieden.

Sandra Bokern — Product Owner ANWB Reizen

Expertises

Gebruikers onderzoek

Achterhaal de behoeftes van je eindgebruikers om de juiste digitale strategie te bepalen.

Usability onderzoek - testen mobile app

Interaction Design

Haal meer uit je digitale business met menselijke en gebruiksvriendelijke interacties.

Paper prototyping

Usability onderzoek

Snel inzicht in de knelpunten en kansen om je software of website te verbeteren.

Usability onderzoek voor software en websites
Ux en UI design voor software en mobile app

Een volledig vernieuwd UX design voor TimeMoto

Bekijk case