Proces en aanpak
Om de migratie in goede banen te leiden en een hoge gebruikersvriendelijkheid van het nieuwe platform te realiseren, hebben we verschillende stappen ondernomen.
Rebranding en innovatie
Online Department is ingezet voor Usablity onderzoek, UX design en implementatie. Het migratieproject vroeg ook aandacht voor rebranding en innovatie. Een goede samenwerking tussen design, development en marketing was essentieel.
Customer journeys
Op basis van data van de drie bestaande websites, ontwikkelden onze UX researchers eerst verschillende customer journeys tijdens workshops.
UX design
Voor goede UX designs was ook relevante content nodig. Dit haalden we op tijdens strategische sessies met de drie verschillende marketingteams. Elk van deze teams had een eigen aanbod, look and feel, marketing en communicatie en werkwijzen. Dit leidde tot de juiste focus en bijbehorende doelstellingen om het nieuwe platform te gaan ontwerpen. Tijdens gebruikerstests valideerden we verschillende prototypes. De designs werden op basis van de onderzoeksresultaten geoptimaliseerd.
Implementatie en technische realisatie
Op vergelijkbare wijze zijn ook verschillende gebruikersflows en landingspagina’s uitgewerkt. Daarnaast is de checkoutflow aangepast. Zo werden de boekingen van alle reizen van de drie verschillende labels samengebracht in één ideale bestelflow. Onze UX-specialisten fungeerden in elke fase als verbindende schakels. We zijn er in geslaagd verschillende afdelingen met elkaar te verbinden. Er is intensief samengewerkt met het contentteam. Developers zijn betrokken bij alle designkeuzes. En ook met het management zijn continue feedbackrondes geweest.