6 succesfactoren van SaaS- en softwarebedrijven
Volgens Techcrunch en VC-financierders komen veel SaaS-bedrijven niet van de grond of falen ze voordat ze de markt op gaan. Het probleem is niet de concurrentie.
Het aansturen van een SaaS-bedrijf komt neer op het analyseren en sturen op data en statistieken. Hieronder staan 6 succesfactoren van SaaS-bedrijven:
1. Problem-solution fit
Je verwacht dat de eerste reden gerelateerd zou zijn aan technologie, maar nee, het is gerelateerd aan de markt. De meeste SaaS-bedrijven falen omdat ze eenvoudigweg geen bestaand probleem oplossen. Is het probleem groot genoeg dat gebruikers ervoor te willen betalen?
De barrières voor het ontwikkelen van een applicatie zijn niet meer zo hoog. Een app laten ontwerpen en coderen is niet meer zo ingewikkeld. Succesvolle SaaS en software bedrijven betrekken hun eindgebruikers bij alle fases van groei.
Lean Startup en Design Thinking methodes helpen om een klantgericht proces te volgen: je maakt eerst een kleine oplossing (MVP) en leert of dat voldoende waarde heeft. Van daaruit kunt je de oplossing aanpassen en opschalen op basis van gebruikersbehoeften en feedback.
2. SaaS verdienmodel
Met de adoptie van het lean startup-model zijn veel SaaS-bedrijven winstgevend gemaakt. Als de eerste klanten gebruik maken van de software, kun je het verdienmodel gaan optimaliseren. Een heldere productvisie is essentieel en dient als gids om te bepalen wat er wel of juist niet op de roadmap komt. In deze fase is productstrategie en marketing de sleutel voor verdere groei.
Als statistieken zoals de lifetime value (LTV) van de klant zijn niet gedefinieerd, en de kosten van het werven van klanten (CAC) hoger zijn dan de LTV, wordt er meer geld uitgegeven dan er inkomsten worden gegenereerd.
Bij het SaaS-bedrijfsmodel moeten ondernemers deze twee vragen beantwoorden:
Kunnen we een schaalbare manier vinden om gebruikers te werven? Kunnen we geld verdienen met deze gebruikers op een hoger niveau dan onze CAC?
Om een ​​werkend verdienmodel te hebben, moeten SaaS-bedrijven manieren vinden om de LTV te verhogen en tegelijkertijd de CAC laag te houden. Strategieën zoals inbound marketing kunnen helpen om de acquisitie van klanten te verbeteren.
3. Hogere Churn dan groei
Om een ​​SaaS-bedrijf break-even te laten draaien, moet het klantverloop constant blijven naarmate de groei van het aantal gebruikers toeneemt. Wanneer de Churn Rate (het verloop) hoger is dan de groei (acquisitie), is het bedrijf niet levensvatbaar. Dit is de reden waarom SaaS-bedrijven zich moeten concentreren op het zo laag mogelijk houden van churn.
Ons advies is om juist in gesprek te gaan met uitvallende klanten, met behulp van UX-onderzoek. Niet om ze alsnog binnenboord te houden, maar om te leren hoe de churn kan worden verlaagd. Matige service, teleurstelling over het product of beschikbaarheid van betere alternatieven op de markt kunnen worden voorkomen door klantonderzoek te integreren en de usability continu te verbeteren.
4. Wendbaar blijven
De eerste zijn met een unieke propositie in de markt is nog geen garantie voor succes. Een concurrerend bedrijf kan de fouten die je hebt gemaakt benutten en voortbouwen op jouw succes. Een wendbare productorganisatie, met UX-activiteiten geïntegreerd binnen Scrum, zorgt dat je op tijd de pijnpunten van je klanten identificeert en aanpakt.
De belangrijkste succesfactor van een SaaS-bedrijf is een constant evoluerend product, met een geweldige klantervaring.
5. Onboarding is een feestje
Die klantervaring en ondersteuning begint bij de onboarding. Vanaf het verhaal op de website, het aanmaken van een account tot de eerste taken die je binnen de software kunt uitvoeren… laat het een feestje zijn!
Als er een mismatch is tussen de marketingbeloften en de functionaliteiten die worden aangeboden, ben je je potentiële klant kwijt. Maak het dus zo gemakkelijk mogelijk voor klanten om de voordelen van jouw software te ervaren. SaaS heeft de manier veranderd waarop software wordt gebruikt. Gebruikers moeten zonder hulp hun taken kunnen uitvoeren: intuïtief en zonder training door support medewerkers. Vraag tijdens de onboarding niet teveel informatie en haal zoveel mogelijk frictie weg. Zorg voor hulp en learning content onderweg, zodat ze ook direct converteren en weer opnieuw inloggen.
6. Niveau van UX-volwassenheid
Een andere succesfactor van SaaS-bedrijven, heeft verband met de aansturing door het leiderschap- en managementteam. Het niveau van UX-volwassenheid wordt bepaald door de oprichters en de mensen die de strategie voor de lange termijn bepalen. Het uitvoeren van gebruikersonderzoek vooraf, tijdens en na het uitleveren van functionaliteiten vraagt om een klantgerichte strategie en visie.
Hoewel het ontwikkelteam al het werk lijkt te doen, zijn de vaardigheden van het managementteam in het onderzoeken en begrijpen van hun doelgroepen, het uitvoeren van acquisitie en het implementeren van groeistrategieën cruciaal voor de gezondheid van het software bedrijf.
In gesprek met een expert
Ontdek hoe we Saas en software bedrijven laten groeien. Ga in gesprek en boek een spreekuur.
Dave de Lange
Partner - Innovation Lead 010 - 8911051Boek een spreekuur voor een Gebruiksvriendelijke sofware ontwikkelen
Meer leren over dit onderwerp? Ga in gesprek met een van onze experts.
Video wordt afgespeeld
Multidisciplinair samenwerken
We werken met de Design Thinking-mindset als basis: het oplossen van problemen door gebruikersonderzoek, prototyping en het vroegtijdig valideren van ideeën en concepten. Zo bieden we snelheid en besparen we op IT-kosten.
Video wordt afgespeeld
Video wordt afgespeeld
UX audit laten uitvoeren
Weet jij welke knelpunten gebruikers ervaren bij de onboarding en het gebruik van de software? Laat een analyse uitvoeren door een UX-specialist. We vertalen de verbeteringen naar een nieuw ontwerp en maken direct impact op de klanttevredenheid.
Design System
Stel je voor, een consistente user interface voor al je producten? Een Design System is een online omgeving waarin alle richtlijnen voor design worden vastgelegd: alle grafische elementen en componenten op één plek.