Hi-tech software voor boeren

In één oogopslag een compleet overzicht van data om werkzaamheden in de koeienstal slimmer te managen.
Bezoek website

De farm management software van Lely helpt melkveehouders over de hele wereld om hun bedrijf te managen met data en digitalisering. 

De vraag

Het farm management softwaresysteem – genaamd Horizon – was te technisch ingericht en had veel support nodig. Het was een verzameling van verschillende apparaten met allerlei logins en inconsistente gebruikersinterfaces. Bovendien wilde Lely UX borgen in hun manier van productontwikkeling.

Lely vroeg ons om het landschap van digitale producten in kaart te brengen en dit te integreren. Het doel daarvan was om één gebruiksvriendelijk systeem te maken en om de organisatie klaar te stomen voor een eigen UX-organisatie en UX-volwassenheid te verhogen. Het nieuwe Horizon is inmiddels succesvol gelanceerd en genomineerd voor een UX Design Award 2021.


Wat waren de doelstellingen?

  • Eén user interface creëren voor alle digitale producten
  • Eén platform met één login voor de boeren
  • Wereldwijde uitrol van het nieuwe platform Horizon
  • Hogere score op gebruikerstevredenheid en productervaring

Boek een spreekuur

Meer weten over ons plan van aanpak? Ga in gesprek met een van onze experts.

Machiel Oskam

Partner/ Merk en digitale strategie 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Een multidisciplinair team, bestaande uit een UX lead, UX researchers, UX designers en een front end developer, is 15 maanden lang, 4 dagen per week ingezet om het Horizon vanuit gebruikersperspectief te onderzoeken, te optimaliseren en te testen. Dit team was ook verantwoordelijk voor ontwikkeling van de interne UX-competenties binnen Lely.


UX research

We begonnen de opdracht met onderzoek. We namen interviews af met melkveehouders,  observeerden hen en bezochten testfarms. Zo kregen we inzicht in de wensen, behoeften en het gedrag van de doelgroep én in de bestaande technologieën en oplossingen.


Design Sprints

De conceptuele uitwerking van nieuwe functionaliteiten vond plaats tijdens Design Sprints. Daarin zijn nieuwe designs, prototypes en softwareontwikkeling steeds opnieuw wereldwijd getest in samenwerking met melkveehouders. Het was voor het eerst dat Lely gebruikersonderzoeken en UX-designs integreerde in het productontwikkelingsproces.


UX design

Op basis van de customer journey van de boeren is de nieuwe interface van Horizon ontworpen: eenvoudig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Vooral ook op de mobiel. Melkveehouders zeggen dat de nieuwe Horizon in één oogopslag een compleet overzicht geeft. Het is makkelijk aan te passen aan persoonlijke behoeften. Het platform werkt snel en intuïtief. En het biedt focus voor de meest veeleisende taken.


Productontwikkeling

Vanaf dag één was Lely Horizon een klantgericht proces. In het licht van kwaliteit en efficiency, is een design system ingericht om makkelijk te schakelen met de externe development partner in Turkije.

Resultaat

Gecombineerde data in één app
De boer kan sneller processen managen en optimaliseren
Opzetten van research database (repository)
Wereldwijde uitrol van het nieuwe farm management systeem
Implementatie van een design system met een schaalbare user interface
Minder support nodig

Duurzaamheid

Bij Lely draait alles uiteindelijk om duurzaamheid. Ondersteund door het nieuwe Horizon runnen melkveehouders hun boerderij nu slimmer en efficiënter. Zo verkleinen zij hun ecologische voetafdruk.

 

UX-onderzoek Lely

Groeien in UX-competenties

Onze UX-specialisten maken niet alleen meer menselijke en gebruiksvriendelijke software, we helpen organisaties ook met het ontwikkelen van interne UX competenties. De intensieve samenwerking met Lely heeft ertoe geleid dat er een eigen UX-team is aangenomen. Dit team is gaan werken volgens onze methodieken voor research, UX-design en klantgericht werken in het algemeen. Hierdoor is de volwassenheid (UX-maturity) flink toegenomen en is UX echt van strategische waarde geworden.

Lees hier meer over de nominatie voor de UX Design Awards 2021.

Wil je ook meer rendement halen uit jouw digitale platform? Werk met een gespecialiseerd UX team.

Voordelen van een UX team

"Toen Online Department bij ons aan de slag ging had ik niet verwacht dat gebruikersonderzoek en UX zo breed gedragen zou worden binnen de organisatie. Ze hebben veel kennis aan ons overgedragen, maar ook echt de waarde van onderzoek laten zien."

Jan Jacobs — Lead UX

Expertises

UX design specialist

UX specialisten bedenken en verbeteren digitale producten op basis van data en gebruikersonderzoek.

UX-specialisten

Design System

Maak schaalbare digitale producten met een consistente gebruikerservaring.

UI componenten voor software in design system

Prototyping

Een prototype maakt nieuwe productideeën snel tastbaar en verhoogt de kwaliteit van digitale producten.

Prototyping-specialisten

Usability onderzoek

Snel inzicht in de knelpunten en kansen om je software of website te verbeteren.

Usability onderzoek voor software en websites

Interaction Design

Haal meer uit je digitale business met menselijke en gebruiksvriendelijke interacties.

Paper prototyping

Gebruikers onderzoek

Achterhaal de behoeftes van je eindgebruikers om de juiste digitale strategie te bepalen.

Usability onderzoek - testen mobile app
UX en UI design mobile app Gemeente Den Haag UX design intranet

Een verbeterd intranet voor gemeente Den Haag

Bekijk case