Klantonderzoek naar de behoeften van je eindgebruikers

Kwalitatief onderzoek: wat hebben je gebruikers nodig?

Als je ertoe wil blijven doen en wil groeien, is in beweging blijven met je softwareproduct noodzakelijk. Maar om de juiste kant op te bewegen, moet je precies weten wat de problemen en behoeftes van je gebruikers zijn en hun gedrag begrijpen. 

Begrijp het gedrag van je gebruikers 

Met gebruikersonderzoek leer je begrijpen waarom gebruikers doen wat ze doen. Deze inzichten zijn aanvullend op kwantitatief onderzoek (zoals Google Analytics, waarin je ziet wat gebruikers doen). Ze zijn ook essentieel voor het maken van een beter eindproduct. 

Kwalitatief onderzoek is de basis voor je succes 

Met kwalitatieve interviews achterhalen we de intrinsieke drijfveren, werkelijke emoties, frustraties en behoeften van je gebruikers. We stellen vooral de waarom-vraag: waarom kopen gebruikers je product of dienst? Waarom juist niet? Waar lopen ze tegenaan? Wat motiveert hen? En hoe wordt hun gedrag beïnvloed? Zo valideren we je softwareproduct of nieuwe ideeën, waardoor je met de juiste focus (door)ontwikkelt. 

Bespaar op ontwikkelkosten en support

Dankzij kwalitatief onderzoek ontdek je hoe je van bezoekers trouwe, terugkerende gebruikers maakt. Zo sleutel je gerichter aan je aanbod en propositie. En je neemt beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen. Als je weet hoe je gebruikers denken, ben je in staat hen werkelijk centraal te zetten. Op die manier bespaar je op ontwikkelkosten voor ongewenste functionaliteiten en is er minder inzet nodig op support, want het aantal vragen en klachten neemt af.

Wat leveren interviews met gebruikers je op?

  • Concrete kansen en verbeterpunten voor een nieuw ontwerp
  • Inzicht in hoe je het budget efficiënt inzet
  • Besparing op (nutteloze) ontwikkelkosten
  • Verlichting van de druk op je helpdesk, door vermindering van vragen en klachten
  • Een hoogwaardig(er) softwareproduct
  • Meer conversie 
  • Hogere klanttevredenheid

Je gebruikers laten interviewen?

Slim! Leer het gedrag van je gebruikers begrijpen. Praat verder met een expert.

Machiel Oskam

Partner/ Merk en digitale strategie 010 - 8911051
Boek een UX spreekuur Stuur een Whatsapp

Stappenplan

UX Research

UX Audit & Expert Review

Laat onze UX specialisten je digitale product beoordelen met een UX audit. Verhoog de usability en de digitale klantervaring en ontvang een vernieuwd ontwerp.

Usability onderzoek

Snel inzicht in de knelpunten en kansen om je software of website te verbeteren.

Usability onderzoek voor software en websites

UX Research op locatie

Met de Research Bus laat je UX onderzoek uitvoeren op locatie. Onze experts gaan langs bij jouw klanten of gebruikersgroepen om producten te testen.

Klant en marktonderzoek op locatie

Design Sprint

Test in korte tijd een werkend prototype voordat je investeert in kostbare technologie.

Design Spint

Customer Journey onderzoek

Breng de klantreis in kaart en verhoog de totale digitale gebruikerservaring op basis van onderzoek.

Customer Journey onderzoek

Discovery Sprint

Maak je digitale productinnovatie concreet met de Discovery Sprint

Discovery Sprint

Migratie naar één reisplatform

Bekijk case

Effectievere klantreis voor de website van Port of Rotterdam

Bekijk case

Een volledig vernieuwd UX design voor TimeMoto

Bekijk case