Kwalitatief onderzoek: wat hebben je gebruikers nodig?
Als je ertoe wil blijven doen en wil groeien, is in beweging blijven met je softwareproduct noodzakelijk. Maar om de juiste kant op te bewegen, moet je precies weten wat de problemen en behoeftes van je gebruikers zijn en hun gedrag begrijpen.
Begrijp het gedrag van je gebruikers
Met gebruikersonderzoek leer je begrijpen waarom gebruikers doen wat ze doen. Deze inzichten zijn aanvullend op kwantitatief onderzoek (zoals Google Analytics, waarin je ziet wat gebruikers doen). Ze zijn ook essentieel voor het maken van een beter eindproduct.
Kwalitatief onderzoek is de basis voor je succes
Met kwalitatieve interviews achterhalen we de intrinsieke drijfveren, werkelijke emoties, frustraties en behoeften van je gebruikers. We stellen vooral de waarom-vraag: waarom kopen gebruikers je product of dienst? Waarom juist niet? Waar lopen ze tegenaan? Wat motiveert hen? En hoe wordt hun gedrag beïnvloed? Zo valideren we je softwareproduct of nieuwe ideeën, waardoor je met de juiste focus (door)ontwikkelt.
Bespaar op ontwikkelkosten en support
Dankzij kwalitatief onderzoek ontdek je hoe je van bezoekers trouwe, terugkerende gebruikers maakt. Zo sleutel je gerichter aan je aanbod en propositie. En je neemt beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen. Als je weet hoe je gebruikers denken, ben je in staat hen werkelijk centraal te zetten. Op die manier bespaar je op ontwikkelkosten voor ongewenste functionaliteiten en is er minder inzet nodig op support, want het aantal vragen en klachten neemt af.
Wat leveren interviews met gebruikers je op?
- Concrete kansen en verbeterpunten voor een nieuw ontwerp
- Inzicht in hoe je het budget efficiënt inzet
- Besparing op (nutteloze) ontwikkelkosten
- Verlichting van de druk op je helpdesk, door vermindering van vragen en klachten
- Een hoogwaardig(er) softwareproduct
- Meer conversie
- Hogere klanttevredenheid
Je gebruikers laten interviewen?
Slim! Leer het gedrag van je gebruikers begrijpen. Praat verder met een expert.
