Proces en aanpak
Samen met de klant hebben we een plan van aanpak gemaakt om software te ontwikkelen die de toekomst vooruit is.
UX research
We begonnen dit project met het leren kennen van de gebruikers en bezochten diverse bedrijven: van bloemen- tot groentekwekers en van verpakhallen tot aan AGF-bedrijven. Dit was een breed onderzoek om te ontdekken wat in de software wel en niet goed werkt voor gebruikers.
Verbeteren architectuur
Vervolgens pakten we één van de grootste problemen aan: door de complexe navigatie was het moeilijk voor gebruikers om hun weg te vinden. Met een hoop post-its reorganiseerden we samen alle onderdelen, totdat een overzichtelijke navigatiestructuur overbleef.
Daarna ontwierpen we de basisschermen op zo’n manier dat deze bruikbaar zijn voor alle verschillende modules binnen de software. Denk aan de werking van het menu, vaste plekken voor filters en actieknoppen, en patronen voor tabellen.
UX design
Toen de basis stond, werkten we de functionaliteiten en modules uit. We onderzochten telkens met gebruikers wat een module voor ze betekent, hoe ze ermee werken en wat beter kan. Daarna schetsten we verschillende ontwerprichtingen en kwamen we samen met Nitea tot een oplossing. Deze werkten we uit in een digitaal prototype, wat we weer voorlegden aan gebruikers.
Natuurlijk hebben we in het nieuwe ontwerp ook gekeken naar de huisstijl. Het frisse groen van Nitea komt nu ook terug in de software, voor een optimale merkbeleving en persoonlijkheid.
Schaalbaar product
Zo maakten we stap voor stap de software intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Door de software helemaal opnieuw te bekijken en in alle fases van dit project de gebruikers te betrekken, konden we een toekomstbestendig product neerzetten. De navigatie en modules zijn een stuk overzichtelijker geworden door veel te schrappen en meer te denken vanuit de taken die gebruikers uitvoeren met de software.