Communicatie tussen zorgverleners en patiënten

Een gebruiksvriendelijk platform waar zorgverleners en patiënten met elkaar in gesprek gaan.

BeterDichtbij is een snelgroeiend platform dat patiënten in staat stelt om snel een vraag te stellen aan hun arts of specialist. Op een veilige manier, op elk moment van de dag. Patiënten gebruiken hiervoor een app. Zorgverleners hebben een eigen omgeving waarin ze de berichten van patiënten beantwoorden.

De vraag

BeterDichtbij had veel tijd gestoken in de app voor patiënten. De ‘achterkant’, het gedeelte waarin de zorgverlener werkt, bleef nog achter. De klant vroeg ons om de ervaring voor de zorgverlener net zo goed te maken als die van de patiënt.

Dit waren de doelstellingen van BeterDichtbij:

  • Vereenvoudigde navigatie
  • Responsive design, beschikbaar op elk device
  • Makkelijker een gesprek terugzoeken
  • Betere weergave van een gesprek
  • Een mooi nieuw jasje, dat aansluit bij de branding van BeterDichtbij

Boek een spreekuur

Meer weten over onze aanpak voor dit project? Maak een afspraak met Tamara.

Tamara

Tamara Waakop Reijers

Chief Customer Engagement 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

In overleg met BeterDichtbij maakten we een plan van aanpak, dat bestond uit de volgende stappen:


Kwantitatief gebruiksersonderzoek

De eerste stap was om te achterhalen hoe gebruikers de huidige softwareomgeving ervoeren. Met kwantitatief onderzoek achterhaalden we van welke functionaliteiten van het platform zorgverleners gebruik maakten en op welke manier. Ook verkregen we inzichten over hun ervaringen.

Vervolgens hebben we kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Onze UX researchers interviewden verschillende medewerkers in een ziekenhuis in Zuid-Holland, om meer te weten te komen over het waarom achter hun ervaringen met Beter Dichtbij. Zo leerden we wat gebruikers prettig vonden aan het product, welke functionaliteiten ze niet gebruikten, welke wensen er waren en met welke schermen ze moeite hadden.

 

UX design

Op basis van de conclusies van deze onderzoeken, hebben we de interactie van de omgeving voor zorgverleners verbeterd. Het menu is vereenvoudigd, acties hebben nu één duidelijke plek en er is veel ruimte om de gesprekken zo goed mogelijk weer te geven.

Resultaat

Simpele navigatie
Responsive design, dus beschikbaar op elk device
Makkelijker een gesprek terugzoeken
Betere weergave van een gesprek
Een nieuwe look & feel dat beter aansluit bij de branding van BeterDichtbij

Gebruiksvriendelijk

Beter Dichtbij had al een duidelijke visuele stijl. Deze hebben we doorgevoerd in onze ontwerpen. Zo is de beleving voor alle verschillende gebruikers hetzelfde. Daarnaast hebben we de responsive designs uitgewerkt. Er ontstond zo een frisse, gebruiksvriendelijke omgeving waar zorgverleners met patiënten kunnen chatten, informatie kunnen sturen en kunnen videobellen.

Design op basis van onderzoek

Bij alle projecten, ook die van BeterDichtbij, gaan we in gesprek met de eindgebruikers van het digitale product. Dat zorgt ervoor dat je product altijd het beste aansluit op de behoeften van artsen en zorgprofessionals. Die informatie vertalen we naar een aangepast ontwerp.

Op een laptop is het vernieuwde design van Ksyos te zien

Slimme en menselijke zorg voor iedereen

Bekijk case