Een volledig vernieuwd UX design voor TimeMoto

Gebruiksvriendelijke Software as a Service

TimeMoto maakt software voor in- en uitkloksystemen. Naast het in- en uitklokken, is het ook mogelijk om er werkplanningen en rapportages mee op te stellen. De cloudsoftware helpt wereldwijd organisaties – van kleine bakkers tot aan kantoren en ziekenhuizen – met het beheer van medewerkers en verhogen van de productiviteit.

De vraag

De software van TimeMoto was toe aan een upgrade: prestaties en kwaliteit voldeden niet meer aan de verwachtingen van de klant, waardoor de druk op de helpdesk (te) hoog was. Onderhoud van de software werd ook steeds lastiger. TimeMoto schakelde Online Department in om hun software gebruiksvriendelijker te maken en te moderniseren. Daarbij hoorde een volledige overstap naar de cloud. Dit waren twee belangrijke doelstellingen van de klant bij dit SaaS-project.

Verschillende doelgroepen

We hadden te maken met een diversiteit aan doelgroepen in verschillende landen. Elk met zijn eigen behoeften, frustraties en wensen. We moesten ook een manier vinden om met verschillende protocollen voor de uitvoering van werk, financiën en medewerkerbescherming om te gaan. Deze complexiteit maakte het UX-proces extra uitdagend.

Welke doelen wilden we realiseren?

  • De druk verlagen op de klantenservice
  • De performance van de software verhogen
  • De NPS score in alle  landen verhogen
  • Verlagen onderhoud- en ontwikkelkosten
  • Succesvolle uitrol van cloud-only applicatie binnen 1 jaar

Boek een spreekuur

Meer weten over deze case? Ga in gesprek met onze expert.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Om de TimeMoto software beter aan te laten sluiten bij behoeftes van de gebruiker, de klantenservice meer te ontlasten en de klanttevredenheid te verhogen, hebben we verschillende stappen ondernomen.

UX research

Allereerst hebben we UX research in binnen- en buitenland uitgevoerd. Onder andere via interviews met gebruikers en de interne klantenservice. Ook hebben we meegeluisterd met klantgesprekken bij de klantenservice, de online feedback van klanten geanalyseerd en het gebruik van de software geobserveerd via Hotjar.

UX design

We hebben een customer journey uitgewerkt om alle pijnpunten, obstakels en kansen voor de software inzichtelijk te maken. Daarnaast hebben we een product personality ontwikkeld. Deze karaktereigenschappen van de organisatie lieten we in copy en design terugkomen in de complete user experience. Dus niet alleen in de software, ook in merkuitingen, zoals de verpakking, handleidingen en op de website. Voor de toptaken van de doelgroep hebben we de userflows iteratief uitgewerkt in designs. Het prototype is gevalideerd bij de doelgroep via usertests.

Development

Tot slot hebben we de front-end uitgewerkt. Voor de back-end development hebben we samengewerkt met Dutch Grit, onze partner en specialist als het gaat om Microsoft en Cloud software.

Resultaat

Inzicht in totale gebruikerservaring van de doelgroep - vanaf het uitpakken van de device tot het instellen van de software
Nieuwe product personality, volledig passend bij de doelgroep
Een volledig vernieuwd responsive ontwerp voor de TimeMoto SaaS-software
24/7 realtime gegevens bekijken, roosters beheren en rapporten opmaken in de cloud

Tijdswinst en kostenbesparing dankzij teamwork

Dat we als één hecht team werkten, was van grote meerwaarde. De muren van het TimeMoto kantoor hingen vol met inspirerende voorbeelden en de customer journey die we bij de start van het project in kaart hebben gebracht.

Tijdens het testen van de prototypes in de researchfase keken de developers live mee. Hierdoor wisten zij precies wat er speelde, wat er wel en niet werkte, realiseerbaar was of technisch (te) lastig. Het ordenen en prioriteren van alle functionaliteiten verliep hierdoor gestroomlijnd.

Door deze aanpak voelden developers zich meer betrokken bij het proces. Het stimuleerde hen ook om proactief mee te denken tijdens elke iteratie. Dit leverde TimeMoto niet alleen een betere kwaliteit van het softwareproduct op, ook efficiency en tijdwinst tijdens het proces. En dat zorgde voor een overall kostenbesparing.

From scratch

De oude software ‘uitfaseren’ en helemaal opnieuw starten. Zo voelt het als we samen met een opdrachtgever ‘from scratch’ mogen beginnen. En wij vinden dat te gek! De vrijheid en het vertrouwen in onze aanpak maakt ons extra trots op het resultaat. We kijken uit naar het geplande vervolgtraject, waarin we de nieuwe gebruikerservaring gaan monitoren, meten en nieuwe functionaliteiten gaan toevoegen.

Prototyping website campaign

E-commerce boost met UX strategie

Bekijk case