De grootste camera webshop van Nederland groeit door

Een nieuw design en verhoging van de conversie

Kamera Express is door verschillende overnames in binnen- en buitenland hard gegroeid. De klantbeleving, zowel online als in de winkel, moest daarbij altijd centraal blijven staan. Tijd voor een nieuwe look & feel én slimme interacties om de conversie te verhogen.

De vraag

Kamera Express is uitgegroeid tot marktleider met ruim 30 winkels in Nederland, België en Duitsland. Deze groei is nog niet ten einde. Als basis voor de technische transformatie wilde het team van Kamera Express eerst aan de slag met de merkbeleving en user experience. Na een intensieve samenwerking met ons multidisciplinaire e-commerce team is het nieuwe design succesvol uitgerold.

Wat waren de doelstellingen?

  • 10% conversieverhoging
  • Versterking van de merkidentiteit
  • Een schaalbaar design, toepasbaar op alle overgenomen webshops
  • Verhogen van UX-volwassenheid binnen de organisatie
  • Een consistente beleving op alle kanalen

 

Slideshow Items

Proces en aanpak

Samen met het team van Kamera Express hebben we een plan van aanpak opgesteld om eerst vanuit de behoeften van de klant te starten. Zo hebben we geleerd wat de verschillende doelgroepsegmenten zijn, van hobbyist tot professional, en wat de belangrijkste trends zijn als het gaat om koopgedrag en ontwikkelingen in de markt.


Customer Journey & Mystery Shopping 

In de theaterzaal van het hoofdkantoor van Kamera Express zijn we de samenwerking gestart met een customer journey workshop. Zo hebben we het hele team goed leren kennen en de beschikbare data, ideeën en aannames samengevoegd tot een gedeelde visie op de toekomst. In de vastgelegde customer journey maps zijn de belangrijkste verbeterpunten van de website gedocumenteerd en hebben we gezamenlijk prioriteiten gesteld.

Natuurlijk hebben we ook met ons researchteam een vestiging van Kamera Express bezocht, waar we interviews afnamen met medewerkers en bezoekers.


Conceptuele fase

Met de inzichten uit de workshop hebben we verschillende visuele concepten uitgewerkt, van heel ambitieus tot heel clean en minimalistisch. In co-creatieve sessies zijn de verschillende concepten bij elkaar gevoegd tot een nieuw UX en UI design. We zijn daarbij direct begonnen met het documenteren van het ontwerp in verschillende componenten en bouwblokken, zodat snel met de implementatie van het CMS systeem van Novulo kon worden begonnen.


Onderbouwing met data en Baymard Research

Naast het opzetten van een design visie kregen we ook concrete doelstellingen mee voor de livegang van de website en de conversiedoelstellingen. Het team van Kamera Express bestond naast een ervaren product owner ook uit een data analist. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt! Daardoor hebben we informatie uit analytics binnen het ontwerpproces kunnen integreren.

Vooraf aan de uitwerking van het design hebben we een complete e-commerce review uitgevoerd met behulp van Baymard Institute. Met de best practices, conventies en richtlijnen van de meest succesvolle e-commerce websites hebben we iedere ontwerpkeuze goed onderbouwd.

Testen van menu en navigatie

Een hele ingrijpende aanpassing is doorgevoerd voor de menustructuur van de webshop. Omdat aanpassingen in de navigatie enorme impact hebben op de gebruikerservaring, is de nieuwe structuur eerst getest op een andere website alvorens deze werd geïmplementeerd op kameraexpress.nl. Daarnaast is ook de data vanuit Google Analytics na implementatie geanalyseerd door onze online marketeer, om er zeker van te zijn dat de aanpassingen de gewenste positieve effecten hadden.

Banner en huisstijlgids

Aansluitend heeft onze visual designer de digitale huisstijl verder uitgewerkt in banners en een opgefriste huisstijlgids.

Resultaat

Verbeterde digitale uitstraling
Verhoogde conversie
Sneller en eenvoudiger in gebruik
Eenvoudig doorontwikkelen met UI library
Go live in 6 maanden

Verbeterde check-out

Verder hebben we aan de check out gewerkt. Natuurlijk hebben we onderzocht hoe de check out gebruiksvriendelijker en meer intuïtief kon worden gemaakt, waarbij ook gemak is meegenomen. Ook hebben wij onderzocht hoe de check out flow meer persoonlijk kon worden gemaakt , waarbij er idealiter ook rekening wordt gehouden met de verschillende gebruikerssegmenten. Door de check out te optimaliseren lopen gebruikers soepel door de flow. Dit betekent dat minder mensen afhaken, waardoor het aantal voltooide bestellingen stijgt.

Om tot deze optimale situatie te komen zijn verschillende design mogelijkheden onderzocht, waarna er twee passende scenario’s zijn geïdentificeerd. Op basis hiervan zijn 2 concepten verder uitgewerkt.

UX,Websiteoptimalisatie,gebruiksvriendelijkheid,ecommerce,check out

Groeiplannen

Kamera Express is nog lang niet uitgegroeid. Op het gebied van technologie wordt gewerkt aan een nieuw platform, en zullen er ook nieuwe filialen en webshops worden toegevoegd.

ux research,ux design,e-health,usability,design agency Op een laptop is het vernieuwde design van Ksyos te zien

Slimme en menselijke zorg voor iedereen

Bekijk case