Proces en aanpak
Samen met het team van Kamera Express hebben we een plan van aanpak opgesteld om eerst vanuit de behoeften van de klant te starten. Zo hebben we geleerd wat de verschillende doelgroepsegmenten zijn, van hobbyist tot professional, en wat de belangrijkste trends zijn als het gaat om koopgedrag en ontwikkelingen in de markt.
Customer Journey & Mystery ShoppingÂ
In de theaterzaal van het hoofdkantoor van Kamera Express zijn we de samenwerking gestart met een customer journey workshop. Zo hebben we het hele team goed leren kennen en de beschikbare data, ideeën en aannames samengevoegd tot een gedeelde visie op de toekomst. In de vastgelegde customer journey maps zijn de belangrijkste verbeterpunten van de website gedocumenteerd en hebben we gezamenlijk prioriteiten gesteld.
Natuurlijk hebben we ook met ons researchteam een vestiging van Kamera Express bezocht, waar we interviews afnamen met medewerkers en bezoekers.
Conceptuele fase
Met de inzichten uit de workshop hebben we verschillende visuele concepten uitgewerkt, van heel ambitieus tot heel clean en minimalistisch. In co-creatieve sessies zijn de verschillende concepten bij elkaar gevoegd tot een nieuw UX en UI design. We zijn daarbij direct begonnen met het documenteren van het ontwerp in verschillende componenten en bouwblokken, zodat snel met de implementatie van het CMS systeem van Novulo kon worden begonnen.
Onderbouwing met data en Baymard Research
Naast het opzetten van een design visie kregen we ook concrete doelstellingen mee voor de livegang van de website en de conversiedoelstellingen. Het team van Kamera Express bestond naast een ervaren product owner ook uit een data analist. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt! Daardoor hebben we informatie uit analytics binnen het ontwerpproces kunnen integreren.
Vooraf aan de uitwerking van het design hebben we een complete e-commerce review uitgevoerd met behulp van Baymard Institute. Met de best practices, conventies en richtlijnen van de meest succesvolle e-commerce websites hebben we iedere ontwerpkeuze goed onderbouwd.
Testen van menu en navigatie
Een hele ingrijpende aanpassing is doorgevoerd voor de menustructuur van de webshop. Omdat aanpassingen in de navigatie enorme impact hebben op de gebruikerservaring, is de nieuwe structuur eerst getest op een andere website alvorens deze werd geïmplementeerd op kameraexpress.nl. Daarnaast is ook de data vanuit Google Analytics na implementatie geanalyseerd door onze online marketeer, om er zeker van te zijn dat de aanpassingen de gewenste positieve effecten hadden.
Banner en huisstijlgids
Aansluitend heeft onze visual designer de digitale huisstijl verder uitgewerkt in banners en een opgefriste huisstijlgids.