Merkidentiteit voor het nieuwe platform

Trefpunt voor als diabetes je raakt

Diabetes.nl is een nieuwe samenwerking tussen 5 diabetesorganisaties in Nederland, namelijk Bas van de Goor Foundation, Diabetesfonds, Diabetesvereniging Nederland, Stichting DON en Stichting JDRF Nederland. Zij hebben de handen ineen geslagen om dit nieuwe merk en platform op te zetten, zonder winstoogmerk. 

Diabetes.nl is opgezet om mensen met diabetes, en ook hun naasten, een betrouwbaar platform te bieden waarop zij wegwijs kunnen worden in de wereld van diabetes én hen te ondersteunen in het leren om te gaan met diabetes in het dagelijks leven. Dit onder andere door het bieden van e-learning, trainingen en bijeenkomsten. Het biedt daarnaast de mogelijkheid anderen met diabetes te ontmoeten. Ook heeft het platform een meer op maat ervaring wanneer je een account aanmaakt.

De vraag

De vijf partijen achter diabetes.nl hebben voorafgaand aan ons traject al vooronderzoek gedaan. Vervolgens hebben ze Online Department benadert met de concrete hulpvraag voor een merkstrategie, merkidentiteit en huisstijl. Hierbij was het belangrijk dat deze goed afgestemd werd op de merken identiteiten en waarden van de initiatiefnemers.

Er is voor Online Department gekozen voor onze expertise in het combineren van branding trajecten met de UX van websites én voor onze ervaring in de zorg. Aansluiten op de ontwikkeling van het merk hebben we het interactieve en visuele design voor de website verzorgt. De basis daarvoor vormde een Discovery Sprint, waarbij we de architectuur van de website met behulp van een prototype hebben getest met de verschillende doelgroepen.

Ook samenwerken?

Ga in gesprek met Machiel en leer wat wij voor jou kunnen betekenen.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Wij hebben met alle betrokken partijen eerst een Brand Personality Quiz gedaan, waaruit twee archetypen zijn voortgekomen. 

Van daaruit hebben wij gewerkt aan een merkstrategie en -identiteit. We hebben verschillende richtingen uitgewerkt, waaronder drie logo’s met de verschillende uitstralingen medisch, jong & dynamisch en zorgzaam. Om twee van deze richtingen te testen voerden wij een Preference Test uit onder 150 respondenten met diabetes type 1 of 2. Aan de hand van deze resultaten is de gekozen richting verder uitgewerkt in een brand manual met richtlijnen voor het gebruik van het logo op print, social media en de website. 

Tijdens dit traject is er op vaste momenten samengewerkt met de stuurgroep, projectgroep en een kwartiermaker. 

Resultaat

Een geteste merkstrategie en -identiteit, passend bij elke initiatiefnemer én de gebruiker
Brand manual voor website
Een consistente merkbeleving
Visueel design én prototype van de website

Dit hebben we samen bereikt

Diabetes.nl heeft nu een merkstrategie en -identiteit, maar ook een brand manual voor de website. Daarnaast hebben wij het prototype van de website in visueel design uitgewerkt en getest. Deze is uiteraard ontworpen op basis van de brand manual. Benieuwd naar het eindresultaat? De website staat live en we hebben enthousiaste reacties ontvangen van leden en bezoekers!

UX en UI design mobile app Mobile design

Hi-tech software voor boeren

Bekijk case