Een nieuw platform voor mensen met diabetes

Bezoek website
Informatie en inspiratie als diabetes je raakt

Diabetes.nl is een nieuwe samenwerking tussen 5 diabetesorganisaties. Bas van de Goor Foundation, Diabetes Fonds, Diabetesvereniging Nederland, Stichting DON en Stichting JDRF Nederland hebben de handen ineen geslagen om een nieuwe merk en platform op te zetten voor alle mensen die te maken krijgen met diabetes. 

Diabetes.nl is opgezet om mensen met diabetes, en ook hun naasten, een betrouwbaar platform te bieden waarop zij wegwijs worden in de wereld van diabetes én hen te ondersteunen in het leren om te gaan met diabetes in het dagelijks leven. Dit onder andere door het bieden van e-learning, trainingen en bijeenkomsten. Het biedt de mogelijkheid anderen met diabetes te ontmoeten. Ook heeft het platform een meer op maat ervaring wanneer je een account aanmaakt.

Bezoek website

De vraag

De vijf partijen achter diabetes.nl hebben voorafgaand aan ons traject al vooronderzoek gedaan. Naast de concrete hulpvraag voor een merkstrategie, merkidentiteit en huisstijl hebben zij ons gevraagd een prototype te ontwerpen van het platform, en het platform te valideren. Online Department is gekozen voor onze expertise en aanpak in het combineren van branding en prototyping trajecten voor apps, websites en software. 

Ook samenwerken?

Ga in gesprek met Machiel en leer wat wij voor jou kunnen betekenen.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

We zijn begonnen met de merkstrategie en identiteit. Je leest hier meer over dit traject. Nadat hier drie concepten uit zijn gekomen, zijn wij het prototype traject gestart met een gezamenlijke kick-off en is de scope voor het prototype afgestemd. Wij ontwerpen altijd datagedreven, daarom is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd om de behoeften van de eindgebruiker in kaart te brengen. Ook is bestaande documentatie geanalyseerd en is er een benchmark gedaan. 

Op basis van deze inzichten hebben we focus aangebracht voor het prototype en een onderzoeksvraag geformuleerd. Dit doen wij altijd in co-creatie. Tijdens een ideation sessie hebben wij oplossingen geschetst. Hierin is de website architectuur aan bod gekomen, en zijn er wireframes uitgewerkt. Vervolgens is ook het webdesign, de tijdelijke look en feel, in het prototype uitgewerkt. Het complete prototype is daarna getest met eindgebruikers van diabetes.nl, mensen met diabetes type 1 of 2. Dit is gedaan door middel van interviews en user tests. Daarnaast zijn ook de drie branding concepten voorgelegd aan deze deelnemers.

Resultaat

Visueel design én prototype van de website
Een gevalideerde oplossing, getest met échte eindgebruikers
Concrete aanbevelingen voor het platform
Een merkidentiteit, passend bij de initiatiefnemers en eindgebruikers

Dit hebben we samen bereikt

Met het prototype hebben wij de relevantie en waarde van het platform, de bibliotheek en user generated content van de community getest. Ook is de conversie naar de community gevalideerd en de behoefte aan interactie. Dit heeft geleid tot concrete aanbevelingen voor het platform. Uit de interviews en user tests kwam nog geen duidelijke voorkeur voor een merkconcept, wel viel een concept al duidelijk af. Er is vervolgonderzoek gedaan in de vorm van een preference test, waaruit uiteindelijk het definitieve concept is gekomen. Op basis hiervan is het merk en de identiteit van diabetes.nl verder uitgewerkt, zoals ook te lezen in onze branding case over diabetes.nl. 

De website staat inmiddels live en wij hebben enthousiaste reacties ontvangen van gebruikers. Nieuwsgierig? Bekijk het zelf.

En dat niet alleen, diabetes.nl is uitgeroepen tot website van het jaar, categorie Healthcare, tijdens de Splash Awards 2023! Hiermee worden elk jaar de beste Drupal projecten in de spotlight gezet. Samenwerkingspartner SWIS heeft deze case ingediend.

Hogere conversie door verbeterde donatie flow

Bekijk case