Proces en aanpak
Tijdens de pilot gebruikten we Continuous Discovery om snel aanpassingen te kunnen doorgeven aan de development partner. We verzamelden zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens om te zien hoe waardevol en effectief het platform was. Samen met Vi Health stelden we tijdens een interactieve workshop de belangrijkste succescriteria (UX metrics) op voor de pilot.
De pilot duurde 16 weken en werd getest door bijna 200 vrouwen vanaf 40 jaar. We voerden 43 diepgaande 1-op-1 interviews uit met de deelnemers en combineerden dit met kwantitatieve methoden zoals data-analyse, enquêtes, focusgroepen en usability tests. Deze combinatie van onderzoeksmethoden gaf ons een volledig beeld over de gebruikerservaring van de app.
“Door vrouwen intensief te betrekken bij het proces, konden we snel inspelen op hun feedback en het platform blijven verbeteren.”
Zo leerden we tijdens het de pilotvalidatie dat 90% van de gebruikers de informatie in de app betrouwbaar vond. Daarnaast gaf 62% van de deelnemers aan dat hun kennis over de menopauze was toegenomen dankzij de educatieve modules. Meer dan de helft van de vrouwen (59%) vond het makkelijker om informatie via de app te vinden dan zelf op internet te zoeken. Gebruikers waren vooral tevreden over de praktische tips en de toegankelijke benadering van de app. Veel vrouwen gaven aan dat ze meer zelfinzicht hadden en zich comfortabeler voelden om over de menopauze te praten.