Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek verzamelt en analyseert cijfermatige gegevens om patronen en trends te ontdekken. Het beantwoordt vragen als ‘wat’, ‘waar’, en ‘wanneer’, en geeft objectieve, meetbare inzichten.

Dit onderzoek is belangrijk wanneer je veel data wilt analyseren om algemene conclusies te trekken, zoals gebruikersgedrag en voorkeuren, en wanneer je brede, representatieve inzichten nodig hebt.

Wat is het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief UX-onderzoek?

Er is een duidelijk verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Terwijl kwantitatief onderzoek zich richt op het verzamelen van numerieke data en het beantwoorden van vragen zoals ‘wat’, ‘waar’ en ‘wanneer’, focust kwalitatief onderzoek op het verkrijgen van diepgaande inzichten door het beantwoorden van ‘waarom’ en ‘hoe’ vragen. Kwantitatief onderzoek kan bijvoorbeeld aantonen dat gebruikers een bepaald onderdeel van je website niet gebruiken, terwijl kwalitatief onderzoek helpt te begrijpen waarom dat zo is.

 

Veelvoorkomende onderzoeksmethoden

  • Analytics: Analyse van gebruikersdata zoals bezoekersaantallen, klikgedrag en conversieratio’s om inzicht te krijgen in het gebruik en de prestaties van een website of app.
  • Enquêtes: Vragenlijsten om snel data van veel mensen te verzamelen, nuttig voor demografische gegevens en gebruikersvoorkeuren.
  • Card sorting: Een methode om met gebruikers content te categoriseren en te organiseren, om de menustructuur, informatiearchitectuur of navigatiepaden te verbeteren.
  • Tree testing: Een techniek om de gebruiksvriendelijkheid van de navigatie te verbeteren door de vindbaarheid van een product te testen met eindgebruikers.
  • Voorkeurstesten: Gebruikers vergelijken ontwerpen en geven hun voorkeur welke het beste aansluit bij de verwachtingen.
  • Vijf-seconden test: Een kort en eenvoudig onderzoek om de duidelijkheid van een ontwerp te testen  door de eerste indrukken van gebruikers te meten.

 

Tot slot

Door kwalitatief en kwantitatief onderzoek te combineren, krijg je een completer beeld van je doelgroep en kun je beter onderbouwde beslissingen nemen. Deze aanpak is effectief te integreren in discovery sprints of continu onderzoek over langere perioden, zodat je voortdurend beschikt over actuele en relevante inzichten.

Meer UX-research methoden

 

In gesprek met een expert

Meer leren over de waarde van research? Ga in gesprek met een van onze experts en boek een spreekuur.

Nancy

Nancy van Bergenhenegouwen

UX researcher 010 - 8911051
Plan je afspraak
UX Routeplanner

UX routeplanner downloaden

Wil je weten welke onderzoeksmethoden het meest geschikt is in jouw situatie? Download dan nu de UX Research Routeplanner.

UX Research Routeplanner