BENU Apotheken is een landelijk dekkende keten met circa 345 apotheken. De klant staat centraal en is bij de BENU Apotheek verzekerd van slimme, persoonlijke en toegankelijke zorg. Niet alleen bij een bezoek aan een van de vestigingen, nu ook online.
De vraag
De verschillende websites van alle BENU apotheek-vestigingen zijn ooit zonder duidelijke richtlijnen voor design en functionaliteit ontwikkeld. Met regelmatig klachten en onduidelijke informatievoorziening tot gevolg. Het werd tijd voor één centrale plek voor alle klanten en bezoekers, waarbij het gebruikersgemak centraal staat. BENU apotheek vroeg ons om een visie te ontwikkelen op het digitaliseringsproject en daarbij de toekomstige e-commerce activiteiten te integreren.
Wat waren de doelstellingen?
- Een duurzame strategie voor de overgang naar 1 platform
- Uitfaseren van alle bestaande websites
- Snel een apotheek in de buurt vinden
- Eén plek voor het aanpassen van gegevens
- Schaalbaar design in nieuwe digitale huisstijl
Proces en aanpak
In overleg met de klant maakten we een plan van aanpak, waarbij we in een aantal stappen tot de ideale mix van functie en design kwamen.
Strategieworkshops
Samen met het team van BENU hebben we de nieuwe digitale strategie verder vormgegeven: een contentstrategie, gebaseerd op de zoekvraag van patiënten, en aanvullende zoekwoordenanalyse, gaven voeding voor het vormgeven van de nieuwe navigatie en de uitwerking van het platform. We creëerden een systeem met componenten waarmee de redactie content op een relevante en persoonlijke manier kon presenteren.
UX design
Vervolgens is de nieuwe UX voor de website ontwikkeld op Sitecore, een CMS met de mogelijkheid om gepersonaliseerde ervaringen te bieden. De klantgerichte communicatie komt duidelijk naar voren in de overzichtelijke navigatie, welke is getest met behulp van gebruikersonderzoek.
Technische realisatie
Vooraf aan de technische realisatie zijn alles interacties in detail uitgewerkt, met een aangepaste beleving voor mobiele schermen. Daarbij is een engagement model opgezet om bezoekersdata te verzamelen en gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden.
Resultaat
Kostenbesparing
De website is veel gebruiksvriendelijker geworden voor bezoekers, maar ook voor de eigen redactie van BENU Apotheek. Dankzij de flexibele componenten en een Design Systeem is de site makkelijk uit te breiden en te actualiseren. De centrale informatievoorziening maakt onderhouden ook een stuk eenvoudiger en efficiënter. Uiteindelijk levert dit een aanzienlijke besparing van tijd en verlaging van kosten op.

Websites integreren
Bij het integreren van meerdere websites in één platform is eerst een analyse nodig van de data en hoe de websites zich tot elkaar verhouden. In de nieuwe designvisie laten we zien hoe de belangrijkste onderdelen en functionaliteiten samenkomen in het nieuwe platform. Daarvoor voeren wij een audit uit en gaan we in gesprek met klanten, de support afdeling en andere belanghebbenden. Vervolgens verwerken we de inzichten in een prototype met de nieuwe navigatie- en contentstructuur.