Proces en aanpak
UX team
Ons team bestond uit een UX lead/interactie ontwerper, UX researchers en een visual designers. We zijn samen met MPS op ontdekkingstocht gegaan. Daarbij onderzochten we de functionaliteiten van de applicatie en brachten we de behoeften en wensen van kwekers in beeld. Met deze input konden we een concept- en designvisie formuleren. Vanaf dat punt bouwden we prototypes die we ook valideerden. Als klap op de vuurpijl stippelden we de route uit voor een succesvolle lancering van de customer portal.
UX onderzoek
We namen MPS stap voor stap mee in ons UX-proces en startten met een nulmeting. Vervolgens voerden we gebruikersonderzoek uit, waarbij we de barrières en drempels op de huidige portal onderzochten en ook welke zaken en taken eindgebruikers graag op het nieuwe customer portal wilden terugzien. De inzichten brachten we in tijdens een strategiesessie.Â
Strategische sessie
Tijdens de strategiesessie werkten we samen met MPS aan de vraag ´Wanneer is het klantenportaal succesvol?´. De uitkomsten van de sessie zorgden voor het kader en de focus gedurende de rest van het traject.Â
Ideation workshop
In een kleiner committee is vervolgens een ideation workshop georganiseerd. Deze sessie was belangrijk om op productniveau de features en functionaliteiten door te nemen. Samen met MPS zijn de toptaken en topflows uitgewerkt. We definieerden de klantreis, happy flows, sad lows en ook hoe het ideale dashboard eruit ziet. Dit leidde tot een concept- en designvisie, waarmee we de prototyping-fase in konden gaan.Â
Prototyping
Prototyping is een effectieve methode om de look, feel en functionaliteiten te testen en op waarde te schatten. Het eerste prototype van het nieuwe customer portal had een eenvoudiger dashboard, waardoor ook de onboarding makkelijker ging. De gebruiker had ook de mogelijkheid om het dashboard te personaliseren, waaraan volgens UX-onderzoek grote behoefte was. Het prototype is vervolgens gevalideerd met gebruikers.Â
UX-roadmap
De laatste stap die we hebben gezet was de oplevering van een UX-roadmap. Hiermee had MPS een handleiding om de customer portal op de goede manier te gaan bouwen en ook daarbij de juiste development partners te zoeken. Al hebben wij ook hier ons advies en support bij aangeboden. Â