Onderzoek en UX design voor de nieuwe customer portal

Bezoek website
Een nieuw ontwerp voor een meer gebruiksvriendelijke customer portal

MPS ontwikkelt en beheert tools om duurzaamheidsinspanningen in de tuinbouw zichtbaar en meetbaar te maken.  Met de customer portal van MPS kunnen kwekers zelf hun registraties invoeren, kwalificaties inzien en hun certificering monitoren.

De in 2020 vernieuwde customer portal functioneerde niet goed genoeg; de eindgebruikers verdwaalden in de applicatie. Hierdoor bleven zij gebruik maken van de oude portal. Het was daarom tijd om de transitie van hun oude customer portal naar een nieuwe definitief door te zetten.

Bezoek website

De vraag

MPS vroeg ons een onderzoek uit te voeren en een concept design te maken van een gebruikersvriendelijker en effectiever customer portal, zodat de applicatie kwekers ontzorgt en hen nog meer inzichten biedt om nu én in de toekomst hun administratieve processen te managen.

De doelen:

  • Eén ingang voor alle gebruikers 
  • Verhoging van de gebruiksvriendelijkheid 
  • Verhoging van het aantal gebruikers
  • Verbetering van imago/ concurrentiepositie als innovatieve speler

Boek een spreekuur

Meer leren over deze case? Maak een afspraak voor een kennismaking.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

UX team

Ons team bestond uit een UX lead/interactie ontwerper, UX researchers en een visual designers. We zijn samen met MPS op ontdekkingstocht gegaan. Daarbij onderzochten we de functionaliteiten van de applicatie en brachten we de behoeften en wensen van kwekers in beeld. Met deze input konden we een concept- en designvisie formuleren. Vanaf dat punt bouwden we prototypes die we ook valideerden. Als klap op de vuurpijl stippelden we de route uit voor een succesvolle lancering van de customer portal.

UX onderzoek

We namen MPS stap voor stap mee in ons UX-proces en startten met een nulmeting. Vervolgens voerden we gebruikersonderzoek uit, waarbij we de barrières en drempels op de huidige portal onderzochten en ook welke zaken en taken eindgebruikers graag op het nieuwe customer portal wilden terugzien. De inzichten brachten we in tijdens een strategiesessie. 

 

Strategische sessie

Tijdens de strategiesessie werkten we samen met MPS aan de vraag ´Wanneer is het klantenportaal succesvol?´. De uitkomsten van de sessie zorgden voor het kader en de focus gedurende de rest van het traject. 

 

Ideation workshop

In een kleiner committee is vervolgens een ideation workshop georganiseerd. Deze sessie was belangrijk om op productniveau de features en functionaliteiten door te nemen. Samen met MPS zijn de toptaken en topflows uitgewerkt. We definieerden de klantreis, happy flows, sad lows en ook hoe het ideale dashboard eruit ziet. Dit leidde tot een concept- en designvisie, waarmee we de prototyping-fase in konden gaan. 

 

Prototyping

Prototyping is een effectieve methode om de look, feel en functionaliteiten te testen en op waarde te schatten. Het eerste prototype van het nieuwe customer portal had een eenvoudiger dashboard, waardoor ook de onboarding makkelijker ging. De gebruiker had ook de mogelijkheid om het dashboard te personaliseren, waaraan volgens UX-onderzoek grote behoefte was. Het prototype is vervolgens gevalideerd met gebruikers. 

 

UX-roadmap

De laatste stap die we hebben gezet was de oplevering van een UX-roadmap. Hiermee had MPS een handleiding om de customer portal op de goede manier te gaan bouwen en ook daarbij de juiste development partners te zoeken. Al hebben wij ook hier ons advies en support bij aangeboden.   

Resultaat

Een nieuw concept ontwerp van de customer portal
De gebruikerservaring sluit aan op de verwachtingen van eindgebruikers
Meer en makkelijker inzicht, waardoor eindgebruikers ook sneller (kosten)besparend en duurzaam zijn
Inzicht in de impact op development

Vervolg

De Discovery Sprint geeft voor MPS inzicht in de de haalbaarheid en de wenselijkheid van een nieuwe en verbeterd ontwerp. 

 

MPS customer portal UX design

Betrokken klanten

De keuzes voor design en functionaliteiten voor de customer portal van MPS zijn dankzij UX research gebaseerd op feiten. Vanaf het begin van het traject zijn eindgebruikers betrokken en ook later tijdens het traject konden zij meekijken en prototypes beoordelen. Ook het team van MPS hebben we van begin tot eind kunnen meenemen in het UX-denken. Dat was waardevol. 

Wil je ook je software toekomstbestendig doorontwikkelen? Laat een nulmeting uitvoeren door UX specialisten.

Snel naar een nieuw design
MPS Dashboard UX design Identiteit en merk Omnihis

Nieuw merk en UX design voor Huisartsen informatie Systeem

Bekijk case