Proces en aanpak
Met een team van specialisten zijn we allereerst aan de slag gegaan om trends te duiden, de organisatie te leren kennen en ook te doorgronden. Tijdens workshops en sessies werkten we samen met Omnihis toe naar een nieuwe, eenduidige visie, bijbehorend verhaal en een herkenbare beeldtaal.Â
Marktverkenning en trends
Om een merk goed te laden, is context cruciaal. Hoe verhoudt een organisatie zich tot de markt? Tot de wereld? En wat zijn de trends? We wilden dan ook eerst weten wat de ontwikkelingen waren in de markt. Maar ook hoe gebruikers van het HIS, huisartsen, die markt(ontwikkelingen) zien. Deze verkennende gesprekken met de klant en de doelgroep leverden waardevolle eerste inzichten en ideeën op voor het formuleren van uitgangspunten een visie en de kernwaarden.
Merkpersoonlijkheid
Tijdens positioneringsworkshops hebben we de verdieping gezocht naar identiteit. Op basis van de archetypes van Jung werden de persoonlijkheidskenmerken en ambities van Omnihis steeds duidelijker. De types ‘Hero’ en ‘Innocent’ kwamen als meest prominent naar voren. Deze twee archetypes hebben we vervolgens doorvertaald naar een tone of voice, een (voorlopige) pay-off, doelen en normen en (kern)waarden van de organisatie.
Merkintroductie
De nieuwe organisatie-identiteit werd gaandeweg doorgevoerd in allerlei interne- en externe communicatiekanalen. Het nieuwe logo en de huisstijlkleuren werden zichtbaar op de website en de softwareproducten. Ook werd het pand opgefrist met de nieuwe look en feel. De manier van communiceren werd informeler en transparanter, het woordgebruik eenvoudiger: meer to the point en passend bij deze tijd. Deze schrijfstijl werd in allerlei teksten, zoals e-mails en nieuwsbrieven, toegepast. Om het merkverhaal, de missie en visie met de vier kernwaarden over de bühne te brengen werden bovendien blogs geschreven en diverse (interne) bijeenkomsten georganiseerd.
Technische realisatie
Voorafgaand aan de technische realisatie van de nieuwe look en feel op de site en in de applicaties, zijn alle interacties in detail uitgewerkt. Hierbij is een aangepaste beleving voor mobiele schermen ontwikkeld. Om bezoekersdata te verzamelen en gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden is een engagement model opgezet.