Nieuw merk en UX design voor Huisartsen informatie Systeem

Een nieuwe identity en gebruiksvriendelijk informatiesysteem voor huisartsen (HIS)

Aansluitend op het nieuwe UX design van de software, een huisartsen informatie systeem (HIS), vroeg Omnihis aan Online Department om een nieuwe identiteit te ontwikkelen. 

De vraag

Omnihis bouwt volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging het meest gebruiksvriendelijke huisarts informatiesysteem van Nederland. Omdat de zorg verjongt, gaat de organisatie mee in die verandering. Er wordt gewerkt aan een nieuw revolutionair HIS: het HIS van de toekomst. Wij zijn vaste partner voor de ontwikkeling van dit volledig online toegankelijke HIS. Parallel hieraan was er behoefte aan een nieuwe identiteit die beter past bij de ambities van Omnihis en de contactmomenten met de klant versterkt. Omnihis kon ook hierbij rekenen op onze begeleiding en expertise.

Doelen van de nieuwe huisstijl

  • Een duurzame identiteit die beter aansluit bij de (jongere) doelgroep
  • Opfrissen van de bestaande website
  • Design richtlijnen voor social media communicatie
  • Nieuwe merkbeloften en een productvisie
  • Contentstrategie en -creatie

Je nieuwe identiteit bespreken?

Maak een afspraak om verder kennis te maken.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Met een team van specialisten zijn we allereerst aan de slag gegaan om trends te duiden, de organisatie te leren kennen en ook te doorgronden. Tijdens workshops en sessies werkten we samen met Omnihis toe naar een nieuwe, eenduidige visie, bijbehorend verhaal en een herkenbare beeldtaal. 

Marktverkenning en trends

Om een merk goed te laden, is context cruciaal. Hoe verhoudt een organisatie zich tot de markt? Tot de wereld? En wat zijn de trends? We wilden dan ook eerst weten wat de ontwikkelingen waren in de markt. Maar ook hoe gebruikers van het HIS, huisartsen, die markt(ontwikkelingen) zien. Deze verkennende gesprekken met de klant en de doelgroep leverden waardevolle eerste inzichten en ideeën op voor het formuleren van uitgangspunten een visie en de kernwaarden.

Merkpersoonlijkheid

Tijdens positioneringsworkshops hebben we de verdieping gezocht naar identiteit. Op basis van de archetypes van Jung werden de persoonlijkheidskenmerken en ambities van Omnihis steeds duidelijker. De types ‘Hero’ en ‘Innocent’ kwamen als meest prominent naar voren. Deze twee archetypes hebben we vervolgens doorvertaald naar een tone of voice, een (voorlopige) pay-off, doelen en normen en (kern)waarden van de organisatie.

Merkintroductie

De nieuwe organisatie-identiteit werd gaandeweg doorgevoerd in allerlei interne- en externe communicatiekanalen. Het nieuwe logo en de huisstijlkleuren werden zichtbaar op de website en de softwareproducten. Ook werd het pand opgefrist met de nieuwe look en feel. De manier van communiceren werd informeler en transparanter, het woordgebruik eenvoudiger: meer to the point en passend bij deze tijd. Deze schrijfstijl werd in allerlei teksten, zoals e-mails en nieuwsbrieven, toegepast. Om het merkverhaal, de missie en visie met de vier kernwaarden over de bühne te brengen werden bovendien blogs geschreven en diverse (interne) bijeenkomsten georganiseerd.

Technische realisatie

Voorafgaand aan de technische realisatie van de nieuwe look en feel op de site en in de applicaties, zijn alle interacties in detail uitgewerkt. Hierbij is een aangepaste beleving voor mobiele schermen ontwikkeld. Om bezoekersdata te verzamelen en gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden is een engagement model opgezet.

Resultaat

Onderscheidende identiteit op alle contactpunten
Succesvolle merkintroductie
Gevalideerde visie en merkbeloften
Praktische brand manual
Sneller opzetten van campagnes

Merkbeloften

Tijdens een positioneringstraject komt er altijd een moment om de essentie te bepalen van wat een organisatie is, waar ze voor staat en waar ze voor gaat. Dit is bij Omnihis: de eerstelijnszorg naar een nóg hoger niveau tillen. We hebben deze merkbelofte uiteindelijk gevangen in: ‘Samen zorgen voor morgen’. Het is de ‘why’ van de organisatie, de stip op de horizon. De vier kernwaarden ‘gebruiksvriendelijk’, ‘regionaal sterk’, ‘digitaal veilig’ en ‘vooruitstrevend’ bepalen de route er naartoe.

Omnihis huisstijl
Identiteit en merk Omnihis

UX onderzoek naar doelgroep van nieuw energieproduct

Bekijk case