Proces en aanpak
Ons onderzoeksteam is begonnen met een klassiek stukje deskresearch om een goed beeld te krijgen van het concurrentieveld en de omvang van de markt. Daarna was het hoogste tijd voor interviews. We gebruikten de inzichten uit de interviews om onze aannames te formuleren rondom klant, probleem en product. Vervolgens bekeken we welke aannames zich leenden voor kwantitatief dan wel voor kwalitatief onderzoek.
Tijd om het onderzoek op te schalen naar een representatief aantal respondenten. Een landelijk uitgezette survey onder meer dan 1.100 mensen leverde een schat aan informatie over hoe de Nederlandse bevolking aankijkt tegen de energietransitie, energieleveranciers, energieverbruik en energiecontracten.
Gevalideerde persona’s met echte data
Door middel van een uitgebreide analyse en K-means clustering van de data waren we instaat om vier duidelijke klantsegmenten te definiëren. Waarna we voor ieder segment een archetype persona hebben gemaakt, waarin onder andere demografie, drijfveren, doelen, frustraties, en achterliggende motivaties zijn gedocumenteerd. Hiermee werd er een stevige basis gelegd voor het verdere traject. Door in de survey eveneens uit te vragen of respondenten zouden willen participeren in kwalitatief vervolgonderzoek, is een eigen panel opgebouwd dat in aanmerking kwam voor verdiepende interviews en bijvoorbeeld de usability tests van de eerste concepten. We konden hierbij door die clustering gericht respondenten selecteren per persona.
De personakaarten hebben bovendien bijgedragen aan het bepalen van de juiste tone-of-voice van de verschillende oplossingsrichtingen bij het toetsen van de waardepropositie. We hebben geleerd hoe we deze persona’s het beste konden aanspreken en motiveren.