Betere UX, perfecte velden: SGL helpt groundsmen excelleren

Bezoek website
UX voor betere grasmatten in stadions wereldwijd

Heb je je ooit afgevraagd hoe een voetbalveld er piekfijn uitziet, zelfs na een concert of een flinke storm? Dat is te danken aan de groundsman, de stille held van het veld. Met een passie voor perfect gras, zorgen zij ervoor dat het speelveld altijd in topconditie is. SGL ondersteunt deze vakmensen met speciaal ontwikkelde groeilampen die het gras helpen groeien en met een portal die inzicht geeft.

 

Deze portal, die de groundsmen hiervoor gebruikten kon wel een optimalisatie gebruiken. Een verouderd systeem en een gebrek aan mobiele toegankelijkheid maakten het werk ingewikkelder dan nodig. Terwijl de groundsmen alle moeite deden om het gras perfect te krijgen, sloot het systeem qua gebruiksvriendelijkheid.niet meer volledig aan bij hun behoeften.

 

Samen met SGL doken we in de wereld van het grasbeheer. In de Discovery-fase onderzochten we de belangrijkste behoeften en verbeterkansen. Via workshops, interviews, veldbezoeken (letterlijk) en gebruikerstesten legden we de basis voor een compleet UX-redesign.

Bezoek website

De vraag

SGL vroeg Online Department om de portal volledig te vernieuwen. Het doel?

Een innovatieve, gebruiksvriendelijke en mobiele oplossing die groundsmen directe toegang geeft tot de conditie van het gras, zodat ze snel en gemakkelijk de juiste beslissingen kunnen nemen en het gras van de beste stadions ter wereld in topconditie te kunnen houden.

Boek een spreekuur

Meer leren over software redesign? Ga in gesprek met een van onze experts.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Deepdive in de wereld van stadiongras

We begonnen met een uitgebreide Discovery-fase, waarin we het huidige portal van SGL onder de loep namen en diep ingingen op de wereld van groundsmen. Dit deden we met een expertworkshop, waarin we samen met het SGL-team de dagelijkse wereld van stadiongrasbeheer zijn ingedoken.

Deze workshop hielp ons een survey op te stellen, die we in vijf talen uitstuurden naar bestaande klanten om te ontdekken hoe zij de huidige software ervaren.


Veldonderzoek (letterlijk!)

Om te begrijpen wat groundsmen écht nodig hebben, bezochten we verschillende stadions. We wilden niet alleen weten hoe de tools gebruikt werden, maar ook waar ze tegenaan liepen in hun dagelijks werk en welke andere programma’s zij gebruiken. Daarnaast voerden we zo’n 20 online interviews met internationale klanten, waardoor we een breder inzicht kregen in de behoeften en frustraties van groundsmen over de hele wereld.


Van idee naar schets

Met al deze inzichten gingen we aan de slag met de eerste concepten. Tijdens SGL’s jaarlijkse Masterclass-evenement in München, waar zo’n 80 groundsmen bijeenkwamen, testten we deze concepten en verzamelden we directe, eerlijke feedback. Dit was voor ons het perfecte moment om direct feedback te krijgen van de doelgroep.


Alle inzichten op één plek: het inzichtmuseum

Omdat we zoveel waardevolle informatie hadden verzameld, creëerden we een ‘inzichtmuseum’. Hiermee konden we de inzichten visueel presenteren en het hele team betrekken bij het bepalen van de prioriteiten.


Van inzichten naar oplossing

Na het verzamelen van waardevolle inzichten, zoals de behoefte aan meer context bij de data en eenvoudiger mobiel gebruik, zijn we aan de slag gegaan met het ontwerp. We gaven de nieuwe interface extra context, zodat gegevens gemakkelijker te interpreteren zijn. Het mobiele design werd simpel en gebruiksvriendelijk gemaakt, zodat groundsmen snel en efficiënt hun gegevens konden invoeren, zonder zich bezig te hoeven houden met administratieve taken.

Na het prototypen en testen met gebruikers, werkten we samen met SGL de roadmap voor de verdere ontwikkeling van het portal uit, zodat we konden doorgaan naar de volgende fase van het project.

Resultaat

Inzicht in de wensen en behoeften van de eindgebruikers van de huidige portal.
Mobielvriendelijk ontwerp dat aansluit bij de werkwijze van de doelgroep.
Toekomstbestendige, gebruiksvriendelijke en efficiënte interface die de gebruikerservaring verbetert.
Duidelijke richting en visie voor de ontwikkeling van de nieuwe portal.
SGL Data Service Platform design review

What’s next?

De nieuwe portal — genaamd TurfBase — staat inmiddels live en wordt al volop gebruikt door groundsmen wereldwijd. SGL blijft continu in gesprek met deze professionals om het product samen verder te verbeteren en optimaal te laten aansluiten op hun behoeften.

For the love of grass!

Wil jij ontdekken wat jouw gebruikers écht nodig hebben? 🚀 Zie hoe een Discovery Sprint je helpt waardevolle inzichten te verzamelen en een sterke basis te leggen!

Discovery Sprint
Socialdebt overzicht app schermen

Slimme app ondersteunt jongeren met schulden

Bekijk case