Proces en aanpak
Voor dit project hebben we gekozen voor een Design-Thinking aanpak, waarin de jongeren zelf centraal staan. Deze aanpak begint met inleven in de doelgroep: écht begrijpen waar zij mee te maken hebben en welke factoren hun situatie beïnvloeden. Dit betekent dat we niet alleen het probleem in kaart brengen, maar ook de emotionele en praktische barrières waar jongeren dagelijks tegenaan lopen. Door ons grondig te verdiepen in hun leefwereld, kunnen we ontwerpbeslissingen maken die niet alleen praktisch zijn, maar ook aansluiten bij hun behoeften en zorgen.
We begonnen met een kick-off en zijn we vervolgens het probleem en de context gaan onderzoeken. Dit werd gevolgd door gesprekken met jongeren die worstelen met schulden, waarbij we probeerden te begrijpen wat zij nodig hebben om hun financiële situatie te verbeteren. We hebben ook gesproken met gedragswetenschappers en professionals uit de financiële wereld, zoals incassobureaus en financieel adviseurs, om de bredere context van schuldenproblematiek in kaart te brengen.
“Door goed te luisteren naar de doelgroep, kunnen we een product ontwikkelen dat écht aansluit bij hun behoeften.”
Met de informatie uit deze gesprekken hebben we een product personality, persona’s en een user journey ontwikkeld. Dankzij deze inzichten konden we onderbouwde ontwerpbeslissingen nemen. Hierdoor werd de app niet alleen een praktische tool, maar weten we ook zeker dat deze aansluit op de belevingswereld van de jongeren. De app moet immers niet alleen helpen bij het aflossen van schulden, maar ook ademruimte en vertrouwen bieden.