Slimme app ondersteunt jongeren met schulden

Bezoek website
Jongeren met schulden ondersteunen via een slimme, beloningsgerichte app van Socialdebt

Het is helaas een steeds groter wordend probleem: jongeren met schulden. Veel jongeren tussen de 18 en 27 jaar hebben schulden, en dit aantal blijft maar stijgen. Ze worden geconfronteerd met hoge rentes en onterechte kosten van incassobureaus. Socialdebt heeft een duidelijke missie: niemand zou moeten lijden onder de druk van schulden. Het team van Socialdebt helpt jongeren om weer grip op hun financiën te krijgen door hen te ondersteunen met een slimme, gebruiksvriendelijke en beloningsgerichte app en persoonlijke begeleiding die is gericht op het aanleren van gezond (betaal)gedrag.

Bezoek website

De vraag

Socialdebt vroeg ons om een app te ontwikkelen die écht aansluit bij jongeren die te maken hebben met schulden. Vaak voelen deze jongeren zich overweldigd door schaamte en druk, waardoor het moeilijk wordt om hun financiële problemen aan te pakken.

Onze uitdaging was om een hulpmiddel te maken dat niet alleen praktisch en makkelijk te gebruiken is, maar dat ook begrip biedt en wat ademruimte geeft. Tegelijkertijd moest de app een schaalbare oplossing zijn, zodat Socialdebt in de toekomst nog meer jongeren kan bereiken.

Uiteindelijk willen we jongeren met deze app het vertrouwen en het overzicht geven om stap voor stap, op hun eigen tempo, te bouwen aan een schuldenvrije toekomst.

Ook samenwerken?

Ga in gesprek met Machiel en leer wat wij voor jou kunnen betekenen.

Machiel Oskam

Partner & strateeg 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Voor dit project hebben we gekozen voor een Design-Thinking aanpak, waarin de jongeren zelf centraal staan. Deze aanpak begint met inleven in de doelgroep: écht begrijpen waar zij mee te maken hebben en welke factoren hun situatie beïnvloeden. Dit betekent dat we niet alleen het probleem in kaart brengen, maar ook de emotionele en praktische barrières waar jongeren dagelijks tegenaan lopen. Door ons grondig te verdiepen in hun leefwereld, kunnen we ontwerpbeslissingen maken die niet alleen praktisch zijn, maar ook aansluiten bij hun behoeften en zorgen.

We begonnen met een kick-off en zijn we vervolgens het probleem en de context gaan onderzoeken. Dit werd gevolgd door gesprekken met jongeren die worstelen met schulden, waarbij we probeerden te begrijpen wat zij nodig hebben om hun financiële situatie te verbeteren. We hebben ook gesproken met gedragswetenschappers en professionals uit de financiële wereld, zoals incassobureaus en financieel adviseurs, om de bredere context van schuldenproblematiek in kaart te brengen.

“Door goed te luisteren naar de doelgroep, kunnen we een product ontwikkelen dat écht aansluit bij hun behoeften.”

Met de informatie uit deze gesprekken hebben we een product personality, persona’s en een user journey ontwikkeld. Dankzij deze inzichten konden we onderbouwde ontwerpbeslissingen nemen. Hierdoor werd de app niet alleen een praktische tool, maar weten we ook zeker dat deze aansluit op de belevingswereld van de jongeren. De app moet immers niet alleen helpen bij het aflossen van schulden, maar ook ademruimte en vertrouwen bieden.

Resultaat

Eenvoudige en gebruiksvriendelijke app voor jongeren
Focus op belonen, in plaats van straffen
Een merkidentiteit, die past bij de eindgebruikers
Een duurzame app die ruimte biedt om op te schalen
Telefoonscherm met productfoto van Social Debt. De app die je helpt om schulden af te lossen.

Dit hebben we samen bereikt

Onze samenwerking heeft geleid tot een duurzaam product dat samen met en voor jongeren is opgezet, met slimme technologie aan de achterkant om patronen in betaalgedrag te leren herkennen en aan te moedigen. De app geeft jongeren de ruimte om stap voor stap hun financiële situatie te verbeteren en zorgt voor een positieve ervaring met hun financiën.

Het is meer dan alleen een digitale oplossing; het is een stap naar een betere toekomst voor jongeren in Nederland.

Identiteit en merk Omnihis Identiteit en merk Omnihis

Nieuw merk en UX design voor Huisartsen informatie Systeem

Bekijk case