Proces en aanpak
UX research
Samen met de klant gingen we eerst op onderzoek en terug naar de tekentafel. Om uiteindelijk vanuit een nieuwe designvisie de software te herijken en een Design System te kunnen ontwikkelen. De eerste stappen van de samenwerking waren bedoeld om het projectteam op te lijnen, het doel van het traject te bepalen en ook de dialoog op gang te brengen over de huidige software om data te verzamelen. Bovendien was het managen van verwachtingen in deze fase belangrijk. Â
UX-coaching en training
Ons UX-team bestond in deze onderzoeksfase uit een UX Lead, een UX researcher, een Interaction Designer en een Visual Designer. Dit team heeft naast het verrichten van onderzoek, in totaal tien weken het projectteam van TOPdesk gecoacht en verschillende UX-trainingen en workshops verzorgd.Â
Bewustwording van designvisie
Op een Agile-manier is elke week een workshop of training verzorgd over onderwerpen als Design System foundations, Problem Framing en Product Personality. Deze ontwikkelactiviteiten bestonden ook vaak uit inclusief huiswerkopdrachten en reflectiegesprekken. Door de juiste vragen te stellen daagde ons UX team het TOPdesk-team iedere keer opnieuw uit om na te denken over hun werkwijzen, keuzes, ambities en mindset. TOPdesk hield zichzelf op deze manier een spiegel voor. Zo werd het team zich steeds bewuster van het belang van een UX-designvisie en onderlinge samenwerking. Wij zorgden voor stroomlijning van het proces, balans in gesprekken, we hakten knopen door en schepten orde in de samenwerking tussen de teamleden.Â
GAP-analyse en prototype
Met de inzichten uit het onderzoek konden volgende stappen worden gezet. De eerste was het maken van een GAP-analyse. Daarin werden de verschillende componenten en uitingen in de software duidelijk. Zo ontdekten we ook waar de inconsistenties zich bevonden.
Vanuit de bevindingen van de GAP-analyse konden we prioriteiten stellen en bepaalden we hoe een eerste prototype van het nieuwe Design System uitgewerkt moest worden. We keken hierbij goed naar hoe we een gedeelde taal konden ontdekken voor UX en development. Uiteindelijk leidde dit tot een MVP met werkende componenten.
Bepalen visuele identiteit
Vervolgens bepaalde ons UX-team, dat in deze fase bestond uit een interaction designer, twee visual designers en een front end developer, in overleg met TOPdesk de nieuwe visuele taal. Dit werd vastgelegd in het Design System. Denk aan de merkidentiteit, tone of voice, grids, kleuren en typografie. Hiermee was het fundament van het Design System gelegd.
Nauwe samenwerking developers
Uiteindelijk is er een structuur gecreëerd, zodat het developmentteam de componenten van het design gemakkelijk kon bouwen. Omdat elk teamlid alle Design System-uitgangspunten op dezelfde manier moest onderschrijven en interpreteren, was nauwe samenwerking met de UX-developers hier cruciaal.Â
Design System zelf bouwen? Wij helpen.Â
De definitieve designvisie die is ontwikkeld, werd vastgelegd in het Design System. TOPdesk heeft dit Design System overigens zelf ontwikkeld. Het team van Online Department is voor dit traject ingeschakeld voor competentie-ontwikkeling, UX/UI design, advies en coaching bij de implementatie.
[ht-ctc-chat style=4]