UX times

Usability onderzoek snel tastbaar met eye tracking

Door Inge, UX Researcher & Trainer @ Online Department

Met behulp van een eye tracker zie je direct waar de iemand naar kijkt en welke bewegingen de ogen maken tijdens het gebruik van een website of software applicatie. Dat is soms heel confronterend, maar vooral erg praktisch en leerzaam. 

Wanneer we tekst lezen of naar een website kijken, denken we meestal niet na over hoe onze ogen en hersenen op dat moment een puzzel samenstellen. Afbeeldingen, navigatie, woorden en lay-out werken samen om ons te oriënteren zodat we snel kunnen vinden wat we nodig hebben. Eye tracking geeft inzicht in hoe mensen kijken naar je digitale product.

Wat is een eye tracker?

Een eye tracker laat de oogbewegingen zien over het scherm. Deze oogbewegingen, saccades genoemd, vormen een belangrijk onderdeel van het ontwerp van elk aspect van een digitaal product, van navigatie tot pictogrammen. De eye tracker die wij gebruiken is een langwerpige zwarte balk die door middel van infrarood signalen de oogbewegingen kan volgen.


Wat leert de Eye tracker ons over gebruikers?

  • Waar ze naar kijken
  • Hoe lang ze kijken
  • Hoe hun focus van item naar item op het scherm beweegt
  • Welke delen van de interface ze missen
  • Of ze tekst scannen of écht lezen
  • Hoe de plaatsing en grootte van items op een bestaande site of prototype de aandacht beïnvloedt

En hoe ziet dat er dan uit? Hier een voorbeeld van wat de Eye tracker ons laat zien:


Hoe zetten wij de Eye tracker in?

Wanneer wij een usability test uitvoeren, nemen we altijd de eye tracker mee in onze research tas. We kijken live mee hoe de gebruiker de interface doorloopt. Hebben ze de knop helemaal niet gezien of hebben ze hem wel gezien maar is de tekst niet duidelijk genoeg? De Eye tracker kan ons snel inzicht geven in dit gedrag. Bij het gebruik van software meten we ook de tijd die nodig is om specifieke taken uit te voeren. 

 

Stakeholders overtuigen
De video-opnames van het usabilty onderzoek kunnen ook confronterend zijn: de gebruiker reageert heel direct op wat wel en niet prettig werkt. Daarom zetten we eye tracking ook vaak in om stakeholders te overtuigen van de noodzaak om producten te verbeteren en te investeren in UX. Het is daarnaast mogelijk om belangrijke stakeholders live mee te laten kijken tijdens de uitvoering van het onderzoek; dat zorgt voor hogere betrokkenheid en focus op wat belangrijk is. Het uitvoeren van usability onderzoek over de grens is ook gemakkelijk uitvoerbaar,

Na afloop zijn de oogbewegingen in combinatie met de interface nog tijdelijk beschikbaar. Dit helpt ons in de analyse en kunnen we laten zien aan andere belanghebbenden die niet live mee konden kijken. 

Laat eenvoudig en snel de gebruiksvriendelijkheid van je website of software applicatie testen met behulp van Eye tracking. Neem contact met ons op en leg je probleem aan ons voor!

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.

Lees ook

Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl