Usability onderzoek snel tastbaar met eye tracking

Remon

Rémon van den Bergh

Lead UX Research

Met behulp van een eye tracker zie je direct waar iemand naar kijkt en welke bewegingen de ogen maken tijdens het gebruik van een website of software applicatie. Dat is soms heel confronterend, maar vooral erg praktisch en leerzaam. 

Wanneer we tekst lezen of naar een website kijken, denken we meestal niet na over hoe onze ogen en hersenen op dat moment een puzzel samenstellen. Afbeeldingen, navigatie, woorden en lay-out werken samen om ons te oriënteren zodat we snel kunnen vinden wat we nodig hebben. Eye tracking geeft inzicht in hoe mensen kijken naar je digitale product.

Wat is eye tracking?

Eye tracking gebeurt met een (scan)apparaat dat de oogbewegingen over een scherm meet en vervolgens weergeeft. Deze oogbewegingen, saccades genoemd, vormen een belangrijk onderdeel van het ontwerp van elk aspect van een digitaal product, van navigatie tot pictogrammen. De eye tracker die wij gebruiken is een langwerpige zwarte balk die door middel van infrarood signalen de oogbewegingen kan volgen.

Wat leert de eye tracking ons over gebruikers?

  • Waar ze naar kijken
  • Hoe lang ze kijken
  • Hoe hun focus van item naar item op het scherm beweegt
  • Welke delen van de interface ze missen
  • Of ze tekst scannen of écht lezen
  • Hoe de plaatsing en grootte van items op een bestaande site of prototype de aandacht beïnvloedt

Hieronder zie je een voorbeeld van wat de eye tracker ons laat zien:


Hoe zetten wij de eye tracking in?

Wanneer wij een usability test uitvoeren, nemen we altijd de eye tracker mee in onze research tas. We kijken live mee hoe de gebruiker de interface doorloopt. Hebben ze de knop helemaal niet gezien of hebben ze hem wel gezien maar is de tekst niet duidelijk genoeg? De eye tracker kan ons snel inzicht geven in dit gedrag. Bij het gebruik van software meten we ook de tijd die nodig is om specifieke taken uit te voeren.

Eye tracker overtuigt stakeholders

De video-opnames van een usabilty onderzoek kunnen ook confronterend zijn: de gebruiker reageert heel direct op wat wel en niet prettig werkt. Daarom zetten we eye tracking ook vaak in om stakeholders te overtuigen van de noodzaak om producten te verbeteren en te investeren in UX. Het is daarnaast mogelijk om belangrijke stakeholders live mee te laten kijken tijdens de uitvoering van het onderzoek. Dat zorgt voor hogere betrokkenheid en focus op wat belangrijk is. Het uitvoeren van usability onderzoek over de grens is ook gemakkelijk uitvoerbaar. Na afloop zijn de oogbewegingen in combinatie met de interface nog tijdelijk beschikbaar. Dit helpt ons in de analyse en kunnen we laten zien aan andere belanghebbenden die niet live mee konden kijken.

Wil je meer weten over eye tracking of usability onderzoek?

Bekijk onze pagina over Usablity  onderzoek. Natuurlijk kan je ons ook altijd mailen of bellen 010 – 89 11 051.

ux designer

Interesse in het uitvoeren van een usability test?

Onze researchers onderzoeken de gebruiksvriendelijkheid van je website of softwareproduct inzichtelijk en adviseren het design- en developmentteam vervolgens over concrete verbeterpunten.

Ga naar usability onderzoek

Gerelateerde artikelen

UX onderzoek mogelijkheden
Tammi ✅ design thinking in de zorg specialist