De toekomst van UX Research? Lees ons verslag uit New York

Nancy

Nancy van Bergenhenegouwen

UX researcher

In een wereld die razendsnel verandert, is ons vakgebied van UX Research geen uitzondering. Bijna elk artikel op platforms als Medium gaat over AI en hoe dit het digitale landschap beïnvloedt en gaat beïnvloeden. Bij Online Department hebben we als kernwaarde ‘altijd in ontwikkeling’. Daarom zien we deze trends juist als reflectie- en leermomenten.

In maart pakten Noëlla en ik (Nancy) het vliegtuig naar New York om inspiratie op te doen bij de Advancing Research-conferentie van Rosenfeld Media. Omringd door gelijkgestemden en boeiende sprekers, doken we in de toekomst van UX Research. We bespraken onderwerpen zoals de impact van AI en gingen terug in de tijd naar waar gebruikersonderzoek vandaan komt – thema’s die ons echt aan het denken hebben gezet.

Rosenfeld Conference
Advancing Research-conferentie van Rosenfeld Media


Onze belangrijkste lessen delen we hier:

  • Blijf altijd nieuwsgierig naar je doelgroep
    Het maakt niet uit hoeveel nieuwe tools en technologieën er komen, uiteindelijk draait het om het begrijpen van je doelgroep. Blijf altijd nieuwsgierig naar hun behoeften, context en gedrag. En in een blijvende veranderende wereld, veranderen mensen ook.
  • Ethische AI is een must
    De groei van AI brengt nieuwe ethische vragen met zich mee, zoals: Hoe beschermen we de privacy van gebruikers? Hoe zorgen we voor transparantie?  Het is belangrijk om gebruikersdata veilig en privé te houden en AI-systemen te ontwerpen die transparant en uitlegbaar zijn voor iedereen.
  • Zie gebruikers als echte mensen
    In deze steeds meer digitale wereld is het makkelijk om gebruikers te zien als data of statistieken. Vergeet niet dat achter elke klik een echt persoon zit met gevoelens en behoeften.
  • Omarm nieuwe technologieën
    In plaats van bang te zijn voor nieuwe technologieën zoals AI, moeten we ze omarmen. Ze kunnen ons werk makkelijker maken en versnellen, waardoor er juist tijd overblijft om dieper of breder onderzoek te doen. Zo kun je je inzichten juist verrijken.
  • Wees flexibel
    De wereld van UX (Research) verandert constant. Daarom is het belangrijk als je je flexibel op kunt stellen en bereid bent om de manier van werken en methodes aan te passen aan nieuwe technologieën en manieren van werken.

UX Research: Terug in de tijd

Laten we beginnen met een kijkje in de geschiedenis van gebruikersonderzoek. Al in 1880 bezocht Edison mensen thuis om hun gebruik van verlichtingsproducten te observeren. Nu, bijna 145 jaar later, blijft de behoefte om gebruikersgedrag te begrijpen onverminderd bestaan. Hoewel de tools en methoden veranderen, blijft het doel hetzelfde: inzicht krijgen in gebruikersgedrag om betere en innovatieve oplossingen te bedenken. 

Door terug te kijken, zijn we ook anders gaan kijken naar de toekomst van onderzoek. De blijvende behoefte aan onderzoek benadrukt hoe we dit in de toekomst kunnen vormgeven. Uiteindelijk draait het namelijk niet om hoe we het onderzoek doen, maar om wat we ermee willen bereiken.

Vooruitkijken: Ethiek en UX in een AI-tijdperk

Tijdens de conferentie kwam een belangrijk onderwerp naar voren: de toekomst van UX met de opkomst van AI. De groei van AI brengt nieuwe ethische vragen met zich mee, zoals: ‘Hoe zorgen we ervoor dat gebruikersdata veilig en privé blijft?’, ‘Hoe kunnen we AI-systemen ontwerpen die transparant en uitlegbaar zijn voor gebruikers?’ en ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI-toepassingen breed toegankelijk zijn en niet bijdragen aan verdere sociale en economische ongelijkheid?’

Als UX Researchers hebben we de belangrijke taak eindgebruikers te betrekken bij deze vraagstukken en de inzichten te integreren in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Onze ethische verantwoordelijkheid is nog nooit zo groot geweest. We fungeren als de brug tussen de eindgebruiker en onze organisaties. Hoewel onderzoek naar gebruikersgedrag niet nieuw is, verandert de manier waarop we dit onderzoek uitvoeren voortdurend. Door de groei van AI moeten we ons ethisch kompas scherp houden en ervoor zorgen dat onze methoden en toepassingen altijd de mens centraal stellen.

In deze steeds digitaler wordende wereld moeten we denken in termen van ‘mensen’ in plaats van alleen ‘gebruikers’. Mensen gebruiken weliswaar een product of dienst, maar hebben eigen belangen, contexten en behoeften die verder gaan dan alleen het gebruik van een product. Ik ben er sterk voorstander van om mensen te zien als individuen met unieke behoeften en gevoelens, en niet slechts als gebruikers.

Conclusie: De toekomst van ons vak

Terugkijkend op de conferentie in maart, hebben we veel nieuwe inzichten gekregen die ons perspectief hebben opgefrist. Het heeft ons dieper na laten denken over waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.

Als UX Researchers dragen we een grote ethische verantwoordelijkheid. We fungeren als de brug tussen de eindgebruiker en onze organisaties, waarbij we slimme technologieën benutten en flexibel inspelen op veranderingen in de wereld. Hierbij staan de behoeften van de doelgroep, in combinatie met de bedrijfsdoelstellingen, centraal.

Zoals Steve Portigal (User research consultant) tijdens de conferentie zei; De toekomst van UX-onderzoek ligt in onze handen. Door te blijven leren, ons aan te passen en in te spelen op veranderingen, behouden we onze relevantie. Hoe mensen omgaan met merken en producten zal altijd blijven veranderen, dat is altijd zo geweest. Ik zie deze verandering als een grote ‘how might we’-uitdaging waarbij we zelf de doelgroep zijn.

Samenwerken met UX research experts?

Onze UX researchers en service designers zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoek onder moeilijk bereikbare doelgroepen en het verbeteren van digitale producten.

UX research inhuren

Gerelateerde artikelen

UX-research-resultaten
Software analytics tools
Customer Journey onderzoek als onderdeel van een discovery sprint