UX times

Ontdek nieuwe inkomstenstromen met design research en growth marketing

Innovatiesprint
Door Dave, UX lead & Lean Innovation Consultant @ Online Department

Ook MKB bedrijven kunnen versneld innoveren met de nieuwste design en growth marketing methodes. Alles kan opnieuw ontworpen worden, dus ook jouw bedrijfsmodel en de daaruitvolgende inkomstenstromen. Wanneer heb je voor het laatst diepgaand onderzoek gedaan naar de behoefte van je klanten en de kansen in jouw markt? Met een innovatiesprint is dat ineens veel gemakkelijker geworden. Benut de kracht van design research, gecombineerd met data uit online experimenten.

———————————————————————-
Meld je aan voor onze gratis webinar op 18 maart
———————————————————————

Zoals de meeste MKB ondernemers ben je je bedrijf begonnen vanuit een uniek idee waar behoefte aan bleek te zijn. Maar nu ben je gegroeid, werk en leef je in uitdagende tijden en ontstaat de vraag: ben je nog wel aan het pionieren of vooral aan het behouden wat je al hebt? Innoveren is spannend, want je wilt niet falen en niet alles wat je hebt opgebouwd zomaar omgooien. De meest succesvolle bedrijven vinden zichzelf continu opnieuw uit. Dat past bij deze tijd met alle nieuwe digitale mogelijkheden. Samen met Dapper Rhinos, een Rotterdamse club gespecialiseerd in growth marketing, kunnen we nog meer inzicht geven in de kansen in jouw markt. 


Gecontroleerde innovatie
Met designinnovatie kun je snel in kaart brengen op welke punten je de dienstverlening en de klantervaring kunt verbeteren. Een ‘redesign’ zonder de waarden en purpose van jouw bedrijf uit het oog te verliezen. Even dromen zonder beperkingen. zolang je de belangrijkste principes volgt van designinnovatie: Onderzoek en data verzamelen, interdisciplinair samenwerken en experimenteren. 

Een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien.

Een propositie is een boodschap, een belofte van een waardevol product. Dat hoef je nog niet te ontwikkelen. Dat begint bij een idee, een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien. En ideeën zijn er genoeg in de hoofden van ondernemers. Maar past dat idee bij de behoeften van jouw klanten? En is het technisch haalbaar om te realiseren? Met behulp van geavanceerde digitale onderzoeksmethodes is het vandaag de dag heel gemakkelijk geworden om in korte tijd nieuwe proposities en productideeën te testen, zonder vooraf veel te investeren in productontwikkeling en marketing. 


Designinnovatie en growth marketing: een krachtig huwelijk
Twee Rotterdamse bureaus, Online Department en Dapper Rhinos, hebben hun krachten gebundeld. Beide bureaus zijn gespecialiseerd in business to business en digitaliseringsprojecten. De kennis en methodes die ze voor grote organisaties zoals ANWB, Rabobank en Nationale Nederlanden succesvol hebben toegepast, maken ze nu ook toegankelijk voor MKB bedrijven. Designinnovatie gecombineerd met growth marketing: de InnovatieSprint.

De InnovatieSprint is een geïntegreerde methode om in korte tijd te bewijzen of jouw nieuwe propositie of productidee een kans van slagen heeft en wat het kan opleveren als je het in de markt zet. Juist MKB bedrijven waar de oorspronkelijke oprichters nog aan het stuur staan willen we laten profiteren van de kracht van deze data-gedreven methodes; ze zijn wendbaarder, kunnen sneller beslissen en nieuwe innovaties implementeren, eigenschappen die binnen corporate organisaties soms ontbreken. Het MKB is de kurk waar Nederland op drijft, en daar willen we onze bijdrage aan leveren.


In 6 weken van idee naar gevalideerd business model
Je kunt de InnovatieSprint zien als een kortlopend veranderproject om te ontdekken hoe jouw bedrijf meer relevante producten en diensten aan de markt kan leveren. Voor de lange en korte termijn.

Samen met jouw team volgen we deze 4 stappen:

1 Imagine the Future
We kijken naar de intrinsieke waarden en motivaties binnen je bedrijf. Welke innovatieve ideeën zijn er? Welke data hebben we voor handen en kunnen we gebruiken? We gaan een andere toekomst voorstellen waarin je bedrijf groeit met nieuwe of verbeterde producten en diensten.


2 Interdisciplinair samenwerken
We vormen een interdisciplinair team met onze vakmensen en jouw (tijdelijke) innovatieteam. Daarbij betrekken we ook jouw klant, de belangrijkste stakeholder in het project. Vanuit verschillende perspectieven bekijken we de kansen in jouw markt. We formuleren aannames en stellen leerdoelen op voor de start van het onderzoeks- en designtraject.


3 Design & Prototype
We ontwerpen de nieuwe propositie. Dat kan een compleet nieuw merk zijn of een landingspagina dat een nog niet bestaand product onder de aandacht brengt. We gebruiken daarvoor prototypes en zetten een mediamix van verschillende online kanalen in om de nieuwe proposities te valideren bij de potentiële klant.  


4 Experimenteren en leren
We verzamelen en analyseren data door het uitvoeren van campagnes en experimenten. Na een periode van 6 weken hebben we voldoende informatie verzameld om te bewijzen of je een nieuwe inkomstenstroom hebt aangeboord waar jouw toekomstige klanten in willen investeren.

Door deze stappen te volgen ontdekken én bewijzen we in korte tijd wat het verdienpotentieel is van jouw nieuwe propositie. Daardoor kun je met een gerust hart investeren en je organisatie inrichten op de nieuwe of verbeterde dienstverlening. 


Over Dapper Rhinos – The Growth Agency

Dapper Rhinos is een in Rotterdam gevestigd bureau gespecialiseerd in digitale marketing. We bestaan uit een team van fanatieke Growth Marketeers met een ongekende drive en diepgaande kennis van zaken. Ieder met zijn eigen expertise. Bij Dapper Rhinos brengen we data, strategie en creativiteit samen om online groei te realiseren. We optimaliseren, experimenteren en itereren tot we de online kanalen hebben gevonden die werken voor jouw bedrijf.

Gratis webinar
Wil je meer leren over onze aanpak en wat het voor jouw bedrijf kan opleveren? Meld je dan aan voor onze gratis webinar op 18 maart. In een uur behandelen de oprichters van Online Department en Dapper Rhinos samen een aantal prikkelende en succesvolle cases, en zoomen ze dieper in op de methodes die we toepassen en is er afsluitend ruimte voor vragen.

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl