Lean Innovatie Playbook

Ontdek en valideer nieuwe verdienmodellen in de markt

Aan de slag met het Lean Innovatie Playbook

Het Lean Innovatie Playbook geeft je handvatten om zelf met innovatie aan de slag te gaan. Voor je eigen bedrijf of voor een interne startup binnen een corporate. Dit Playbook zit boordevol templates die je helpen om grip te krijgen en focus te houden op wat nu het meest belangrijk is. Ontdek hoe je risico’s minimaliseert en snel de waarde kunt ontdekken van jouw potentiele business idee.

“Weet wat je niet weet, krijg grip op onzekerheden.” 

Service Design Thinking

UX design en Design Thinking gaat verder dan het uiterlijk van digitale producten en services. Het gaat over hoe producten werken en welke waarde ze toevoegen in het leven van de eindgebruikers en in de markt. 

Bij veel technologie en software bedrijven is een cultuuromslag nodig om meer klantgedreven te werken. Bedrijven met een hoge UX-volwassenheid maken meer impact op mens, maatschappij en bestaande bedrijfsmodellen: 

  • Doordat ze sneller te innoveren en respectievelijk een groter marktaandeel te verwerven; 
  • Doordat ze wendbaarder en klantgerichter zijn;
  • Doordat ze structureel besparen op ontwikkelkosten;
  • Doordat ze gemakkelijker personeel en talent aantrekken met een klantgerichte strategie;

Lean innovatie methodes

Lean Innovatie combineert het beste van Scrum, Lean Startup en Design Thinking en stelt je instaat om op de meest klant gedreven manier nieuwe product ideeen te toetsen in de markt. Snel en gestructureerd.

Download Lean Innovatie Playbook

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Slideshow Items

Aannames valideren en waarde ontdekken

Bij het ontwikkelen en testen van nieuwe proposities, zoals een nieuw digitaal product of een services, combineer je visie met feiten. De visie gaat over wat de markt nodig heeft, maar dat kun je niet altijd uitvragen met behulp van interviews of surveys. Om de waarde te testen kun je Lean Innovatie methodes toepassen: verschillende waardeproposities testen door het combineren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

Hoe? Bekijk de gratis webinar van Dave de Lange en Yvo Wander (van bureau Dapper) een ontdek welke stappen je kunt nemen om een nieuw verdienmodel te ontwikkelen.

Ontdek nieuwe inkomstenstromen met lean innovatie en growth marketing

Lees het artikel

Lean Innovatie stappenplan

Het Lean Innovatie Playbook bestaat uit de volgende stappen:

  1. Stakeholders en Milestones plannen
  2. Problem Framing
  3. Opzetten waardepropositie(s)
  4. Invullen Lean Canvas met het team
  5. Productvisie scherpstellen
  6. Priority Map invullen
  7. Customer Journey Map opzetten
  8. Marktomvang bepalen en business case opstellen
  9. Experimenten opzetten
  10. Experimenten uitvoeren
Lean Innovatie Playbook

Workshop templates

Van het probleem ontdekken naar de oplossing bepalen, in hoog tempo. Dat is lean innovatie. In dit Playbook vind je een eenvoudig stappenplan met templates.