Ontdek de kracht van UX en marketing

Marise, Growth marketeer en UX expert

Marise Kooij

Growth marketeer

Ook in de huidige digitale wereld wordt er nog te vaak gedacht dat UX en marketing los van elkaar moeten bestaan, terwijl juist de combinatie van deze twee vakgebieden en de daaruit voortkomende synergie enorme kansen biedt om het succes van merken en producten te verhogen. Wil je weten hoe je dit kunt inzetten? Lees dan zeker door.

De wereld van UX en marketing 

User Experience (UX) verwijst naar de algemene ervaring die mensen hebben bij het gebruik van websites, apps of software. Hierbij ligt de focus dus op het digitale product zelf en vooral de gebruiker. Het gaat om het creëren van gebruiksvriendelijke interfaces en het zorgen voor toegankelijkheid, waarbij de gebruiker intuïtief door het digitale product kan lopen. Marketeers onderzoeken de wensen en behoeften van de doelgroep om inzicht te krijgen in de pijnpunten van de doelgroep. Zo kan de juiste oplossing worden geboden. Zoals de naam al doet vermoeden gaat marketing ook om het (ver)kennen van de markt. Er wordt onderzocht welke oplossingen al op de markt zijn en kansen worden vroeg gesignaleerd.

De synergie van UX en marketing

Met een goede samenwerking tussen UX en marketing kan er samen worden gewerkt aan het verbeteren van klantervaringen met producten die beter op de doelgroep aansluiten. Betere klantervaringen leiden tot een hogere gebruikerstevredenheid, loyaliteit en conversie, en dus ook betere bedrijfsresultaten. Zo is het mogelijk om zowel organisatie als gebruiker centraal te zetten. Een samenwerking tussen UX en marketing helpt je te investeren in de juiste innovaties en is daarmee dé manier om voorop te blijven lopen in het snelle digitale landschap.

De overeenkomsten ontdekken

Daarnaast staan UX en marketing niet zover uit elkaar als soms wordt gedacht. De vakgebieden hebben diverse gedeelde factoren. En juist door deze gedeelde factoren is een soepele samenwerking heel goed haalbaar. 

Zowel UX’ers als marketeers werken datagedreven. Zij vertrouwen op onderzoek om voorkeuren van gebruikers, gedragingen en markttrends te begrijpen. Door te bestuderen wat mensen willen en hoe ze zich gedragen, kunnen marketeers UX’ers helpen gebruikersgerichte ontwerpen te maken die de doelgroep echt aanspreken.

Psychologie speelt hierin ook een belangrijke rol voor zowel UX als marketing. Marketeers gebruiken psychologische principes om boeiende campagnes te maken die de aandacht trekken en aanzetten tot actie, waarbij UX’ers psychologie gebruiken om interfaces te ontwerpen die intuïtief en boeiend zijn en ervoor zorgen dat gebruikers terugkomen voor meer. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini worden bijvoorbeeld door zowel marketeers als UX’ers veelvuldig gebruikt om het brein een stapje verder te helpen. 

Terwijl marketing gericht is op het activeren van de doelgroep en hierbij verder kijkt dan het product alleen, richt UX design zich op het creëren van ervaringen waar gebruikers van houden binnen het product. Door de kracht van marketing te combineren met goed UX-ontwerp, kunnen er ervaringen worden gecreëerd met een positieve impact op het leven van de gebruikers.

De impact van een samenwerking tussen UX en marketing

Met een goede samenwerking tussen UX en marketing zorg je ervoor dat je alle vaardigheden binnen je bedrijf ten volste benut. 

Klanten tevreden stellen

Met het centraal stellen van gebruikers kunnen er ervaringen worden gecreëerd die echt aan hun behoeften voldoen. Als klanten zich begrepen en gewaardeerd voelen, worden ze ambassadeurs voor het merk. Met het delen van hun ervaringen kunnen zij ook anderen activeren. 

Conversie verhogen door de combinatie marketing en UX

Met een goede gebruikerservaring kan er van een bezoeker een klant worden gemaakt. Wanneer interfaces intuïtief, visueel aantrekkelijk en prettig in gebruik zijn, is de kans groter dat gebruikers overgaan tot een aankoop of een andere gewenste actie ondernemen. Door zich samen met UX researchers en UX designers te richten op de klantreis en hierbij UX-principes toe te passen, kunnen marketeers conversie optimaliseren terwijl ook de gebruiker centraal blijft staan. 

Jezelf onderscheiden van de massa

In een druk digitaal landschap onderscheidt een merk zich door unieke ervaringen te creëren. Door marketingstrategie te combineren met UX-ontwerp kunnen er boeiende campagnes en interfaces worden ontwikkeld die de aandacht trekken en een blijvende indruk achterlaten, waarbij de unieke waarde die wordt geleverd aan de gebruiker in de spotlight staat. Dit helpt merken zich te onderscheiden en top of mind te worden én blijven.

Conclusie

In een dynamische wereld, waarin wensen, behoeften en mogelijkheden steeds veranderen kan er door een samenwerking tussen UX en marketing een verschil worden gemaakt voor bedrijf én gebruiker. Door de relatie tussen UX en marketing te begrijpen, kun je dit in jouw voordeel gebruiken, als een katalysator voor verandering. Maak optimaal gebruik van vaardigheden, inzichten en kansen binnen je organisatie en ga voor nóg meer impact.

Bel met een UX expert voor een persoonlijk advies

Direct toepassen?

Wij werken met diverse organisaties in de e-commerce aan het verhogen van hun conversie. Dit doen wij door UX en marketing te combineren. Lees hier meer.

Conversie verhogen met UX en marketing

Gerelateerde artikelen

product led growth,plg,groei
EPD-verbeteren