

Machiel Oskam
Partner & strateegMet een UX-team zijn we voor Omnihis al een tijd onderweg met de ontwikkeling en design van een nieuw huisartsinformatiesysteem (HIS). Dit ‘HIS van de toekomst’ wordt volledig online en bevat verbeteringen die het werk van huisartsen en assistenten een stuk makkelijker gaan maken. Parallel aan dit UX-project zijn we een onderzoek gestart om namens Omnihis ook een visie op het HIS van de toekomst vorm te geven en hun merk te (her)positioneren. Merkstrategie, UX en marktstrategie komt hier bij elkaar.Â
Nieuw HIS bouwen
Onze UX-specialisten draaien wekelijks mee in het ontwikkelteam om stap voor stap verder te bouwen aan het nieuwe HIS. Ze doen UX-onderzoek, werken de meest gebruiksvriendelijke processen en taken van het product uit en ontwerpen de nieuwe gebruikersinterface. De aanleiding voor het designen van het HIS is de veranderende rol van huisartsen en de technologie die meer toepassingen en mogelijkheden verlangt. Dit vraagt om een andere kijk op het zorgsysteem,
Visietraject
Daarom zijn we ook gestart met een onderzoek onder artsen, pioniers, grote denkers en influencers in de zorg. Zonder restricties werken we een prototype uit dat laat zien hoe we merkbeloften kunnen waarmaken in een toekomstige productvisie. Daarin kijken we naar uitwisseling van data tussen zorgverleners en patiënten, het verbinden van regionale zorg met behulp van Business Intelligence, een 360º blik op het patiëntendossier en de integratie van slimme 3rd party applicaties.
Nieuwe positionering
Tijdens workshops en sessies werkten we samen toe naar een nieuwe, eenduidige visie, kernwaarden en bijbehorend verhaal. Ook de huisstijl kreeg een make-over. De eerste contouren van het nieuwe Omnihis en de visie zijn inmiddels gepubliceerd en voelbaar in de organisatie.