E-commerce boost met UX strategie

Meer conversie en merkbeleving door verbeterde customer journeys en UX design.

Als leverancier van hulpmiddelen aan mensen met een zorgbehoefte loopt Medipoint graag voorop. Bij die ambitie hoort een continue optimalisatie van de omnichannelstrategie.

De vraag

Naast 60 vestigingen heeft Medipoint een digitaal verkoopkanaal opgezet om online verkoop en uitlenen mogelijk te maken. Medipoint vroeg ons om de potentie van dit online platform beter te benutten door de gebruiker meer centraal te stellen en daarmee de conversie te verhogen.

Wat wilden we bereiken?

  • Data-gedreven proces opzetten
  • Conversie verhogen
  • Verbeteren customer journeys voor nieuwe campagnes
  • Integratie van kopen en lenen
  • Upgrade van de digitale huisstijl op alle kanalen

Slideshow Items

Proces en aanpak

Met het betrekken van een compleet UX-team en het omarmen van een user-centered mindset is het platform gebruiksvriendelijk gemaakt. Hierdoor nam de conversie toe. Alle designkeuzes en de onderbouwing zijn vastgelegd in een Design System, waarmee Medipoint nu de consistentie in haar uitingen waarborgt. Welke weg legden we af om hier te komen?

 

360º UX research

Continu gebruikersonderzoek was een belangrijke factor bij het behalen van successen. De impact van verbeteringen op basis van kwalitatieve en kwantitatieve analyses overtuigde om organisatieveranderingen door te voeren. Door samen met het contentteam, UX-designers en data analisten de customer journeys als uitgangspunt te nemen, ontstond een steeds meer klantgerichte aanpak.

 

Klantreis optimaliseren

We zijn gestart met de optimalisatie van de klantreis die mensen afleggen op zoek naar een rollator. Wanneer je één journey aanpakt, raakt dat meteen ook andere belangrijke generieke domeinen, zoals de check-out of productpagina’s. Dit had dus meteen een veel breder effect. Door verbetering van één journey, zagen we over de hele breedte de conversie enorm toenemen. Vervolgens konden ook andere productcategorieën en campagnes aangepakt worden en is de integrale navigatie opnieuw ontworpen. We hebben hierbij structureel alle bewegingen op de site gemonitord en zijn blijven inzoomen op de knelpunten.

Resultaat

Verbeterde check-out en product pagina's
Sneller producten vinden voor kopen en lenen
Meer data-gedreven productontwikkeling
20% conversieverhoging
Tot 250% omzetverhoging
Een Design System als levend document met alle design elementen en rationales

Multidisciplinair samenwerken

De intensieve samenwerking zorgde voor optimale groei. Onze UX-specialisten vormden op locatie bij Medipoint, samen met de externe developers en hun eigen mensen, een multidisciplinair team. Dit UX-team bedacht met elkaar de stappen die er genomen moesten worden om het maximale businessresultaat te behalen.

Medipoint,e-commerce,conversie optimalisatie,UX specialisten

Design systeem

Alle designkeuzes en de onderbouwing zijn vastgelegd in een Design System, waarmee Medipoint nu consistentie in haar uitingen waarborgt.

Medipoint UX Software design

Slimme software voor de tuinbouw

Bekijk case