Ons proces

Het proces van data-gedreven innovatie

User experience design team

Innoveren binnen het juiste gebied

We laten ons research & design proces aansluiten op het innovatiegebied waar jouw organisatie het meest behoefte aan heeft: het Probleemgebied, Oplossingsgebied of het Marktgebied. Door eerst de vraag te stellen of je een nieuwe propositie wilt toetsen in de markt of een bestaand product wilt verbeteren, selecteren we de best passende UX expertises om je organisatie in de digitale versnelling te zetten.

Per fase zijn andere tools, expertises en activiteiten nodig om maximaal resultaat te behalen. Zo ligt in het probleemgebied meer de nadruk op kwalitatief onderzoek. Eenmaal met een product in de markt richten we ons op het verhogen de gebruikerservaring of het verhogen van de conversie. Het onderstaande model ‘de triple diamond’ lijkt een stappenplan, maar dat is het zeker niet.

Het design thinking proces is namelijk niet lineair: het is een iteratief proces waarbij ideeën, functionaliteiten en oplossingen continu worden getest met behulp van onderzoek en experimenten.

Hieronder gaan we dieper in op de verschillen per fase:

Probleemgebied
Is er alleen nog een idee voor een nieuw product of propositie, dan starten we in dit gebied met het aanscherpen van de probleemstelling en het definiëren van het probleem. Het is een ontdekkingsfase waarbij de mogelijke oplossing nog verre van concreet is. We richten ons op het ontdekken van de klantbehoefte en het marktpotentieel van nieuwe proposities door het toepassen van verschillende onderzoeks- en validatie methodes. 

Wanneer werk je in dit innovatiegebied?
Je wilt (mogelijke) problemen ontdekken in jouw markt of een volledig nieuwe markt aanspreken, voordat je investeert in technologie en productie.

Expertises

Onze research experts presenteren de inzichten in gevisualiseerde onderzoeksresultaten, zoals persona’s, customer journey maps en data visualisaties. Ze bieden een set aan mogelijkheden om daarna de best mogelijke oplossing vorm te geven. Het uitwerken van de verschillende oplossingen doen we in de volgende fase:


Oplossingsgebied

Is het probleem bekend en voldoende gevalideerd in de markt, dan starten we met de uitwerking van verschillende innovatieve ideeën in concepten van digitale oplossingen
. We onderzoeken met concrete, interactieve prototypes als hulpmiddel in korte tijd wat waarde heeft — en wat niet. Onze UX experts ontwerpen aantrekkelijke, visuele prototypes en maken de business case concreet.

Wanneer werk je in dit innovatiegebied?
Er zijn nog veel aannames die gevalideerd dienen te worden. Je hebt bijvoorbeeld al wel een werkende technologie, maar niet getoetst of mensen bereid zijn hiervoor te betalen. Ook kun je gemakkelijk nieuwe features testen alvorens je ze ontwikkeld. Daarmee bespaar je op onnodige ontwikkelkosten.

Expertises

Heb je al een werkende software applicatie, app of website, dan kun je natuurlijk ook het product of de dienstverlening verbeteren. Met behulp van usability onderzoek en experimenten zorgen we dat je klanten sneller converteren of een eerder een account aanmaken. Dat noemen we het marktgebied.


Marktgebied

Je wilt je digitale business opschalen en een groter marktaandeel verwerven met een nieuw product of nieuwe functionaliteiten. Het kan zijn dat de huidige software applicatie niet langer voldoet aan de meest recente usability richtlijnen, of dat veel nieuwe gebruikers afhaken in de funnel.

Wanneer werk je in dit innovatiegebied?
Je wilt een bestaand product verder opschalen of optimaliseren. Het kan zijn om een groter marktaandeel te verwerven, of de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de klanttevredenheid te verhogen. Je kunt ook een nieuwe propositie testen op een bestaande website, daarvoor gebruiken we weer de eerder genoemde research tools, maar nu gecombineerd met data uit analytics.

Expertises

We combineren Design Thinking, Agile en Lean UX methodes om digitale producten en diensten te ontwikkelen, te testen of te verbeteren. Alle methodes zijn onderdeel van het data-gedreven ontwerpproces waarbij kwalitatieve data (bijvoorbeeld vergaard uit interviews) wordt gecombineerd met data uit analytics. Het is nogmaals geen lineair proces maar een user-centered design proces waarbij empathie voor de eindgebruiker (jouw klant) het belangrijkste principe is.

Iedere probleem en iedere oplossing vraagt om een maatwerk proces. Bij Online Department zijn we gespecialiseerd in het vormgeven van dat proces, met als doel het behalen van maximaal rendement uit jouw investering. Per fase zetten we experts in om het benodigde onderzoek uit te voeren en hoogwaardige digitale producten te ontwerpen. Gedreven door empathie en geïnformeerd door data.

 

Wat we doen

Meer over ons proces

De wereld verrijken met betere software doen we niet alleen door het zelf te maken, maar ook door het trainen van technologie bedrijven en het delen van ervaringen.

Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl