Ontdek nieuwe inkomstenstromen met lean innovatie

Dave

Dave de Lange

Partner - Innovation Lead

Niet alleen corporate organisaties, maar ook MKB bedrijven kunnen versneld innoveren met behulp van lean innovatie en growth marketing methodes. Alles kan opnieuw ontworpen worden, dus ook jouw bedrijfsmodel en de daaruitvolgende inkomstenstromen. Wanneer heb je voor het laatst diepgaand onderzoek gedaan naar de behoefte van je klanten en de kansen in jouw markt? Met een innovatiesprint is dat ineens veel gemakkelijker geworden. Benut de kracht van user research en service design, gecombineerd met data uit online experimenten.

Zoals de meeste MKB ondernemers ben je je bedrijf begonnen vanuit een uniek idee waar behoefte aan bleek te zijn. Maar nu ben je gegroeid, werk en leef je in uitdagende tijden en ontstaat de vraag: ben je nog wel aan het pionieren of vooral aan het behouden wat je al hebt? Innoveren is spannend, want je wilt niet falen en niet alles wat je hebt opgebouwd zomaar omgooien. De meest succesvolle bedrijven vinden zichzelf continu opnieuw uit. Dat past bij deze tijd met alle nieuwe digitale mogelijkheden. Samen met Dapper Agency, een Rotterdamse club gespecialiseerd in growth marketing, kunnen we nog meer inzicht geven in de kansen in jouw markt. 

Gecontroleerde innovatie

Met designinnovatie kun je snel in kaart brengen op welke punten je de dienstverlening en de klantervaring kunt verbeteren. Een ‘redesign’ zonder de waarden en purpose van jouw bedrijf uit het oog te verliezen. Even dromen zonder beperkingen. zolang je de belangrijkste principes volgt van designinnovatie: Onderzoek en data verzamelen, interdisciplinair samenwerken en experimenteren.

Een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien.

Een propositie is een boodschap, een belofte van een waardevol product. Dat hoef je nog niet te ontwikkelen. Dat begint bij een idee, een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien. En ideeën zijn er genoeg in de hoofden van ondernemers. Maar past dat idee bij de behoeften van jouw klanten? En is het technisch haalbaar om te realiseren? Met behulp van geavanceerde digitale onderzoeksmethodes is het vandaag de dag heel gemakkelijk geworden om in korte tijd nieuwe proposities en productideeën te testen, zonder vooraf veel te investeren in productontwikkeling en marketing.

Designinnovatie en growth marketing: een krachtig huwelijk

Twee Rotterdamse bureaus, Online Department en Dapper Agency, bundelen hun krachten. Beide bureaus zijn gespecialiseerd in het onderzoeken, testen en valideren van nieuwe verdienmodellen met onderscheidende digitale producten en diensten. De kennis en methodes die ze voor grote organisaties zoals ANWB, Rabobank en Nationale Nederlanden succesvol hebben toegepast, maken ze nu voor alle bedrijven toegankelijk met een effectief stappenplan en Lean Innovatie Playbook. Service design gecombineerd met growth marketing en Lean Startup methodes.

Lean Innovatie is een geïntegreerde methode om in korte tijd te bewijzen of jouw nieuwe propositie of productidee een kans van slagen heeft in de markt en of het een haalbare investering is. Ook MKB bedrijven en scale-ups waar de oorspronkelijke oprichters nog aan het stuur staan willen we laten profiteren van de kracht van deze data-gedreven methodes; ze zijn wendbaarder en kunnen sneller beslissen, voorwaarden die binnen corporate organisaties meer tijd kosten.

In ±6 weken van idee naar gevalideerd business model

Je kunt het Lean Innovatie PlayBook zien als een kortlopend veranderproject om te ontdekken hoe jouw bedrijf meer relevante producten en diensten aan de markt kan leveren. Voor de lange en korte termijn.

Samen met jouw team volgen we deze 4 stappen:

1 Imagine the Future
We kijken naar de intrinsieke waarden en motivaties binnen je bedrijf. Welke innovatieve ideeën zijn er? Welke data hebben we voor handen en kunnen we gebruiken? We gaan een andere toekomst voorstellen waarin je bedrijf groeit met nieuwe of verbeterde producten en diensten.


2 Interdisciplinair samenwerken
We vormen een interdisciplinair team met onze vakmensen en jouw (tijdelijke) innovatieteam. Daarbij betrekken we ook jouw klant, de belangrijkste stakeholder in het project. Vanuit verschillende perspectieven bekijken we de kansen in jouw markt. We formuleren aannames en stellen leerdoelen op voor de start van het onderzoeks- en designtraject.


3 Design & Prototype
We ontwerpen de nieuwe propositie. Dat kan een compleet nieuw merk zijn of een landingspagina dat een nog niet bestaand product onder de aandacht brengt. We gebruiken daarvoor prototypes en zetten een mediamix van verschillende online kanalen in om de nieuwe proposities te valideren bij de potentiële klant.


4 Experimenteren en leren
We verzamelen en analyseren data door het uitvoeren van campagnes en experimenten. Na een periode van 6 weken hebben we voldoende informatie verzameld om te bewijzen of je een nieuwe inkomstenstroom hebt aangeboord waar jouw toekomstige klanten in willen investeren.

Door deze stappen te volgen ontdekken én bewijzen we in korte tijd wat het verdienpotentieel is van jouw nieuwe propositie. Daardoor kun je met een gerust hart investeren en je organisatie inrichten op de nieuwe of verbeterde dienstverlening.


Over Dapper – the Growth Agency

Dapper is een in Rotterdam gevestigd bureau gespecialiseerd in growth marketing. Ze bestaan uit een team van fanatieke digital Marketeers met een ongekende drive en diepgaande kennis van zaken. Ieder met zijn eigen expertise. Bij Dapper brengen ze data, strategie en creativiteit samen om online groei te realiseren. Ze optimaliseren, experimenteren en itereren tot we de online kanalen hebben gevonden die werken voor jouw bedrijf.

Gratis webinar
Wil je meer leren over onze aanpak en wat het voor jouw bedrijf kan opleveren? Vraag een replay van de webinar ‘Lean innovatie’ aan. Daarin worden alle stappen behandeld voor het vroegtijdig ontdekken van nieuwe verdienmodellen.

Innovatie Playbook

Zelf aan de slag met het valideren van aannames op basis van experimenten? Ons Innovatiesprint Playbook helpt je op weg

Download het gratis Innovatie Playbook.