Nieuwe waardepropositie testen in de markt? Zo doe je dat.

Dave

Dave de Lange

Partner - Innovation Lead

Wanneer heb je voor het laatst diepgaand onderzoek gedaan naar de behoefte van je klanten en de kansen in jouw markt? Door het combineren van marktonderzoek en UX design methodes verzamelen we data en bewijs om (nieuwe) waardeproposities succesvol in de markt te zetten.

Met behulp van experimenten en data-gedreven methodes is het niet meer zo ingewikkeld om te innoveren, je business model aan te scherpen of ideeën voor nieuwe producten te testen. Ben je nog wel aan het pionieren of vooral aan het behouden wat je al hebt? Innoveren is spannend, want je wilt niet falen en niet alles wat je hebt opgebouwd zomaar omgooien. De meest succesvolle bedrijven vinden zichzelf continu opnieuw uit. Dat past bij deze tijd met alle nieuwe digitale mogelijkheden en toepassingen op het gebied van AI. De methodes die we voor opdrachtgevers zoals ANWB, NN Ventures en Rabobank hebben ingezet, passen we ook toe voor MKB bedrijven en software leveranciers. Binnen 4 tot 6 weken bewijzen we met welke propositie je het meeste succes gaat behalen. 

Waardepropositie testen

In de onderzoeksfase leren we op welk gebied je de dienstverlening en de klantervaring kunt verbeteren. We valideren de verschillende aannames die er leven binnen jouw bedrijf met behulp van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Met de verzamelde inzichten zijn we in staat om uiteenlopende proposities te ontwikkelen en te testen. Op deze manier is ANWB energie ontstaan en zijn er binnen Rabobank verschillende proposities op het gebied van duurzaamheid ontwikkeld.

Een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien.

Een propositie is een boodschap, een belofte van een waardevol product. Dat product hoef je nog niet te maken. Het begint bij een idee, een ommekeer in je bedrijfsvoering die je kan helpen om van koers te veranderen en weer verder te groeien. En ideeën zijn er genoeg in de hoofden van je collega’s. Maar past dat idee bij de behoeften van jouw klanten? En is het technisch haalbaar om te realiseren? Met behulp van geavanceerde onderzoeksmethodes is het vandaag de dag heel gemakkelijk geworden om in korte tijd nieuwe proposities en productideeën te testen, zonder vooraf veel te investeren in productontwikkeling en marketing.

Lean innovatie & UX: een krachtig huwelijk

Lean innovatie is een geïntegreerde methode om in korte tijd te bewijzen of jouw nieuwe propositie of productidee een kans van slagen heeft in de markt en of het een haalbare investering is. De methodes komen voort uit de Lean Startup methode waarbij met beperkte middelen een product in nauwe samenwerking met de klant wordt ontwikkeld en opgeschaald. Startups zijn daardoor wendbaarder en kunnen snel beslissingen nemen. Juist die snelheid bieden we in combinatie met hoogwaardig design.

In ±4 weken van idee naar gevalideerd business model

Je kunt ons Lean Innovatie PlayBook gebruiken als kortlopend veranderproject om te ontdekken hoe jouw bedrijf meer relevante producten en diensten aan de markt kan leveren. Voor de lange en korte termijn.

Samen met jouw team volgen we deze stappen:

1 Aannames en leerdoelen
We kijken naar de intrinsieke waarden en motivaties die leven binnen je bedrijf. Welke innovatieve ideeën zijn er? Welke informatie over de klantbehoeften is beschikbaar en kunnen we gebruiken? We categoriseren en prioriteren alle aannames en maken een selectie van de aannames die we willen testen in de markt. Bijvoorbeeld: “wij denken dat mensen willen overstappen naar een dynamische energiecontract” of “wij denken dat toekomstige mantelzorgers online trainingen willen volgen”. We stellen leerdoelen op en bepalen hoeveel data we nodig hebben om de waarde van een propositie aan te tonen.


2 Inzichten verzamelen 
We vormen een tijdelijk innovatieteam met een ‘probleemeigenaar’ die ook mandaat heeft om knopen door te hakken. Daarbij betrekken we ook jouw klant, de belangrijkste stakeholder in het project. Vanuit verschillende perspectieven onderzoeken we de kansen in jouw markt. We nemen interviews af, versturen surveys en voeren bijvoorbeeld een diepgaande concurrentie-analyse uit. Deze inzichten nemen we mee naar de ontwerpfase.


3 Design & prototype
We werken verschillende proposities uit. Dat kan een compleet nieuw merk zijn of een landingspagina voor een nog niet bestaand product. We gebruiken daarvoor prototypes en zetten een mediamix van verschillende online kanalen in om de nieuwe proposities te valideren bij (potentiële) klanten.


4 Experimenteren en analyseren
We verzamelen en analyseren data door het uitvoeren van campagnes en experimenten. Na een periode van 4/6 weken hebben we voldoende informatie verzameld om te bewijzen of je een nieuwe inkomstenstroom hebt aangeboord waar jouw toekomstige klanten in willen investeren.

Door deze stappen te volgen ontdekken én bewijzen we in korte tijd wat het verdienpotentieel is van jouw nieuwe propositie. Daardoor kun je met een gerust hart investeren en je organisatie inrichten op de nieuwe of verbeterde dienstverlening.

Gratis webinar
Wil je meer leren over onze aanpak en wat het voor jouw bedrijf kan opleveren?
Vraag een replay van de webinar ‘Lean innovatie’ aan.
Daarin worden alle stappen behandeld voor het vroegtijdig ontdekken van nieuwe verdienmodellen.

Lean innovatie Playbook

Innovatie Playbook

Zelf aan de slag met het valideren van aannames op basis van experimenten? Ons Innovatiesprint Playbook helpt je op weg.

Download Innovatie Playbook