UX times

Hoe implementeer je innovatie in de day-to-day Scrum business van je productteam?

Hoe implementeer je innovatie in de day-to-day scrum business van je productteam
Door Dave, UX lead & Lean Innovation Consultant @ Online Department

Innovatie; hoeveel aandacht krijgt het binnen jouw productteam? Ik zie vaak dat organisaties graag meer willen innoveren. Maar dat het niet wil lukken; door een gebrek aan tijd, kennis, expertise of budget. Of omdat er geen draagvlak is intern. Vaak is alle tijd die er is, nodig om de hygiëne van het softwareproduct op orde te krijgen en houden. In de volle backlogs die weggewerkt moeten worden, is er weinig tijd voor innovatief denken. En dat is eeuwig zonde. Want je concurrenten halen je in. Investeren in vernieuwing is essentieel. Ook als je werkt aan bestaande software! 

Gek genoeg, zit er vaak een enorm verschil tussen de aandacht voor innovatie bij nieuwe en bestaande softwareproducten. Hoe zit dit precies? 

Hoewel het bij allebei gaat om het creëren van waarde voor de gebruiker, is het verschil vaak heel groot als we kijken naar bijvoorbeeld teamsamenstelling, werkzaamheden, stakeholdermanagement, cultuur en tooling. En er is nog een belangrijk verschil. Waar we bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten vaak wel veel aandacht besteden aan het continu uitvoeren van onderzoek om de doelgroep goed te leren kennen en te leren hoe ons product past in het leven van de klant. Blijkt het voor ontwikkelteams die werken aan het optimaliseren van bestaande producten in de praktijk lastig om de klant écht centraal te zetten. 

Waarom volgen we niet dezelfde stappen en principes wanneer we een nieuwe feature ontwikkelen voor een bestaand product? Zoals we dat dus vaak wel doen bij hele nieuwe proposities? 

In dit artikel neem ik je mee in het faciliteren van innovatie binnen je Scrumteam. Zodat vernieuwend denken voortaan onderdeel is van de dagelijkse business van je productteam.

Nieuwe kijk op software-ontwikkeling

Agile zoals we dit nu kennen is alweer 20 jaar oud. De principes zijn nog steeds waardevol, maar het landschap is enorm veranderd. 20 jaar geleden spraken we puur over software-ontwikkeling voor met name bedrijven. De klant was de business en de teams bestonden hoofdzakelijk uit software-ontwikkelaars die de wens van de business in requirements en uiteindelijk werkende software vertaalden. 

Software is onder leiding van Apple al veel gebruiksvriendelijker geworden. Mede dankzij de Lean Startup methode besteden we (met name dus bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten) veel aandacht aan het continu uitvoeren van onderzoek. We willen de doelgroep goed leren kennen. En leren hoe het product past in het leven van de klant. Gebruikers hebben tegenwoordig ook veel meer keuze in alternatieven, waardoor hun stem en de mening des te belangrijker is geworden. We zetten de doelgroep al veel centraler dus. Maar het landschap is inmiddels vele malen complexer. We gebruiken verschillende kanalen op verschillende apparaten en overal laten we onze sporen na. Al deze gegevens worden verzameld en moeten we analyseren om een goed beeld te krijgen van de complete user experience.

Deze verandering vraagt om een herijking van onze blik op software-ontwikkeling. Research moet een vaste, en misschien zelfs prominente plek krijgen binnen de Agile teams, als we principes als continuous learning willen embedden in onze productteams en organisaties. Want alleen dan ben je goed in staat om structureel te innoveren. 

Er gaan gelukkig steeds meer geluiden op in de designcommunity, om Scrum meer te zien als een startpunt. Een framework of recept waar je zelf dingen aan toe moet voegen. En dat biedt perspectief. Ook voor jouw organisatie. Want jij kunt eigenlijk vandaag al beginnen met de integratie van innovatie binnen je Scrumproces. En ik vertel je graag hoe.

Structureel innoveren binnen je productteam

Waar begin je? Hoe bepaal je wat echt waarde heeft? Hoe prioriteer je ideeën? En hoe houd je focus? Structureel bezig zijn met innovatie, vraagt een langere adem en een gedegen aanpak. Meer experimenteren binnen je scrumteam moet gefaciliteerd worden. 

En dat begint eigenlijk allemaal bij: skills. Bij mensen, en capaciteiten. En het mooie is, vaak heb je ze al in huis! Bekijk dus eens goed welke van onderstaande skills en capaciteiten binnen je eigen organisatie al aanwezig zijn. En vraag jezelf af; kunnen we ze nog beter benutten? 

Skillset voor ‘structureel innoveren’ binnen je Scrumteam

Om te blijven innoveren is het belangrijk om altijd precies te weten wat jouw klant wil. Welk probleem lost jouw product op? Of welke behoefte vult het in? Je moet continu een vinger aan de pols houden. Hoe? Door een continue dialoog met je klant. 

En dat begint dus bij de juiste mensen. Mensen die digital ademenen, kunnen werken met de nieuwste tools en tegelijkertijd betrokkenheid tonen bij je klant. Hieronder lees je de 4 belangrijke competenties en rollen, die nodig zijn voor de integratie van innovatie in je day-to-day Scrumbusiness. 

Ga een continue dialoog aan met je klant (nodig: UX researchers)

De dialoog met je klant vindt plaats op verschillende kanalen. Customer Service, account management, marketing en wellicht huur je nu externe onderzoeksbureaus in maar in de meeste gevallen is dit niet centraal geregisseerd en al helemaal niet centraal gedocumenteerd en gedeeld met het productteam. UX researchers helpen bij het uitvoeren van klantonderzoek; het bij elkaar brengen van data en dit vertalen naar waardevolle inzichten. UX researchers zijn met name goed in het stellen van de juiste vragen; kwalitatief onderzoek. Daarnaast kunnen UX researchers usability tests faciliteren waarbij je echte klanten jouw product ziet gebruiken. 

De top 3 specifieke skills van de UX researcher:

  • User Centered Design Research (surveys, interviews etc.)
  • Usability onderzoek
  • Communicatie (visueel en auditief)

Analyseer je data (nodig: data analisten)

Met de komst van digitale systemen hebben we veel meer mogelijkheden om op grote schaal interactie van een klant met ons product te te monitoren. We kunnen campagnes doormeten over verschillende touchpoints en server logfiles bijhouden. Je kunt je voorstellen dat dit al snel om enorme hoeveelheden data gaat en hoe kun je daar de juiste inzichten uithalen?

Hier komt een data analyst om de hoek kijken. Iemand die in staat is om deze data te structureren, op te schonen en al dan niet behulp van algoritmes en AI te vertalen naar inzichten en adviezen. 

De top 3 specifieke skills van de data analyst:

  • analytisch vermogen
  • programmeerkennis
  • big data processing frameworks

Onderzoek en experimenteer in de markt (nodig: growth marketeers)

Wanneer je een nieuw product of een nieuwe feature naar de markt brengt, is dit doorgaans een flinke investering. Een growth marketeer kan in de markt onderzoeken of er voldoende interesse is voor jouw specifieke idee. Hoe groot de doelgroep? Is er betalingsbereidheid? De growth marketeer kan ook adviseren over pricing modellen. Hij gebruikt hierbij methodes als A/B testen, Fake door testen, simpele landingpages en validation interviews. Je leest het goed; niet het typische werk van een traditionele marketeer.. 

De top 3 specifieke skills van de growth marketeer:

  • data tracking / analytisch inzicht
  • aqcuisitie marketing (social, search, content, email)
  • conversion Rate Optimization & A/B-testing

Creëer draagvlak voor innovatie (nodig: innovatie ambassadeurs)

Om te (blijven) innoveren heb je een kartrekker nodig. Iemand die de weg vrijmaakt en je organisatie (stakeholders)  meeneemt, in het belang, het proces, en de resultaten. 

Gaat het om innovatie binnen je huidige Scrumteam, denk dan aan een type coach. Iemand die het proces begeleidt en echt stuurt op resultaat (waarde voor de gebruiker). De huidige product owners zijn waarschijnlijk de mensen die het meest baat hebben bij deze coach. Zij moeten hun manier van denken mogelijk wat aanpassen. Om beter te sturen op waarde. En daarom meer ruimte geven voor onderzoek. 

Richting het management en je organisatie zorgt deze persoon voor draagvlak. Door (meetbare) resultaten te communiceren en de manier van werken te evangeliseren. Het management betrekken bij alle stappen is erg belangrijk. De hele organisatie moet zien wat deze manier van werken oplevert!

De top 3 skills van de ambassadeur:

  • Inspirator
  • Relator
  • Motivator

Oké, en nu? 

Hopelijk is het nu helder welke competenties je nodig hebt voor structurele innovatie. Maar daarmee heeft UX nog niet meteen een vaste plek in je dagelijkse Scrum en Agile werkproces. Hoe integreer je deze klantgerichte taken en activiteiten nou in je wekelijke sprints? 

Daarvoor moeten veranderingen doorgevoerd worden op verschillende vlakken van je werkproces. Want UX activiteiten pas je toe voor, tijdens en na de development sprints. 

En hier hebben wij een handig framework voor! Heb je interesse in een concrete aanpak? Volg dan onze volgende webinar op 20 mei! 

Webinar ‘Hoe integreer je UX binnen Scrum?’

Tijdens deze webinar presenteren we een framework om UX te integreren binnen SCRUM en Agile. We laten je zien hoe klantgerichte activiteiten plaats  krijgen binnen je wekelijkse sprints, zonder dat de voortgang (de volle backlog!) belemmerd wordt. 

Wil jij (meer) aan de slag met innovatie in je productteam en leren: 

  • hoe je een productvisie en strategische roadmap vertaalt naar product development?
  • hoe je de eerste stappen neemt met Dual Track Agile?
  • hoe je als team klantgericht werkt en de uitkomsten meetbaar maakt?
  • welke research en UX activiteiten je kunt inzetten – en wanneer?

Meld je dan direct aan voor onze nieuwe webinar op 20 mei

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl