Front-end: de brug tussen UX design en back-end

Marise, Growth marketeer en UX expert

Privé: Marise Kooij

Growth marketeer

Bij Online Department werken we graag in een multidisciplinair team, onder andere tijdens Design Sprints of prototyping projecten. Front-end heeft hierin een cruciale rol. Wat maakt front-end een onmisbare schakel voor het succes van UX?

Front-end developers werken nauw samen met andere disciplines zoals visual design en back-end. Zo maken zij in korte tijd een prototype interactief. Daarnaast is front-end development belangrijk bij het opzetten van een design system. Front-end developer Brian noemt front-end ook wel de brug tussen UX design en back-end: “Af en toe moeten we de advocaat van de duivel spelen, het team uitdagen om vanuit een ander perspectief naar de user interface te kijken. Wij waarborgen de gebruiksvriendelijkheid én de functionaliteit.” 

Design System

Met het oog op schaalbaarheid en merkidentiteit raden we altijd aan om een Design System op te zetten. Door goed na te denken over processen, deze vast te leggen en te standaardiseren bespaar je in de toekomst veel tijd. Het is daarmee een investering die zich snel terugverdient. Ook zorgt een Design System voor consistentie, structuur en efficiëntie. Hierdoor staat de gebruiker centraal en wordt het onderscheidend vermogen van een organisatie gewaarborgd. En dat past goed bij de filosofie van Online Department: applicaties en platforms zo makkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk maken om organisaties tijd en geld te besparen.

Front-end is óók kennis delen

Brian wordt er gelukkig van om naast het ontwikkelen van software zijn kennis over te dragen aan organisaties: “Door kennis over te dragen kun je je expertise laten zien, maar ook van elkaar leren. Zo versterk je de samenwerking.” Brian benadrukt de energie die het enthousiasmeren van mensen hem geeft: “Front-end creëert meerwaarde door onder andere merkbeleving en functionaliteit te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld met slimme interacties en animaties bepaalde informatie uitlichten of benadrukken. Als ik dit uitleg, ontdek ik hoe leuk ik het vind om te praten over ons vak en hoe anderen ook wijzer worden en overtuigd raken.”

Front-end betekent maatwerk

Iedere organisatie is uniek en verlangt daarom een andere aanvliegroute voor een front-end-aanpak. Dit is onder meer afhankelijk van factoren als de huidige back-end en de ervaring van in-house developers. Deze factoren wegen mee in het advies dat ze aan opdrachtgevers geven. De projecten waaraan zij werken zijn maatwerk, maar hebben ook iets met elkaar gemeen. Namelijk één van de drie pilaren die de basis vormen voor de software: productie, support en coaching. Vanuit deze drie core diensten wordt een project opgestart naar de wensen en behoeften van de opdrachtgever.

 Verouderde software

Verouderde software drukt al jaren een stempel op het softwarelandschap. Voor Brian is dit een van de uitdagingen waar hij veel mee te maken hebben. “Het grootste probleem waar opdrachtgevers tegenaan lopen, is dat zij nog werken met de techniek en tools van jaren geleden. Hoe zet je dit met de minste moeite en kosten om naar een nieuwe techniek die schaalbaar is voor de toekomst en ook in onderhoud te overzien blijft?” Door persoonlijk in gesprek te gaan met opdrachtgevers onderzoeken we welke mogelijkheden en technieken het beste aansluiten op organisaties en hun doelen. 

Experimenten

Naast het vernieuwen van verouderde software wordt front-end voor meer situaties ingezet. De eerdergenoemde prototyping projecten zijn daar een goed voorbeeld van. Maar denk ook aan A/B-testen. Hierbij worden kleine verbeteringen doorgevoerd binnen software of op een website, die het gemak van de gebruiker verhogen. Op deze manier ligt de focus op quick-wins, die vaak niet alleen het gebruiksgemak verhogen maar ook de conversie.

Meer weten over front-end development en/of de meerwaarde ervan?

Contact

Neem vrijblijvend contact met ons op, bijvoorbeeld voor een design system assessment of een front-end specialist als aanvulling op je team.

Gerelateerde artikelen

ROI van UX
Digitaliseren van de zorg