Slimme software voor de tuinbouw

Eenvoudig te gebruiken software voor kwekers en verpakorganisaties in de (glas)tuinbouw.

Nitea is een leverancier van software voor telers in de (glas)tuinbouw en verpakkingshallen. Meer dan 300 bedrijven gebruiken de software voor onder andere arbeids- en productieregistratie, planning, verloning en kwaliteitswaarborging.

De vraag

In de afgelopen 10+ jaar is de software steeds verder doorontwikkeld en is het niet meer weg te denken voor de (glas)tuinbouw. Maar door alle ontwikkelingen en nieuwe modules, was de software voor gebruikers erg complex geworden. Wij werden ingehuurd om de gebruikerservaring te onderzoeken en te verbeteren.

 

Wat wilden we bereiken?

  • Een productbeleving die aansluit op de merkbeleving
  • Inzicht geven in de wensen van de klant
  • Gebruikers moeten sneller taken kunnen uitvoeren
  • Een toekomstbestendig product

Boek een spreekuur

Meer leren over deze case? Maak een afspraak voor een kennismaking.

Tamara

Tamara Waakop Reijers

Chief Customer Engagement 010 - 8911051
Plan je afspraak

Slideshow Items

Proces en aanpak

Samen met de klant hebben we een plan van aanpak gemaakt om software te ontwikkelen die de toekomst vooruit is.

UX research

We begonnen dit project met het leren kennen van de gebruikers en bezochten diverse bedrijven: van bloemen- tot groentekwekers en van verpakhallen tot aan AGF-bedrijven. Dit was een breed onderzoek om te ontdekken wat in de software wel en niet goed werkt voor gebruikers.

Verbeteren architectuur

Vervolgens pakten we één van de grootste problemen aan: door de complexe navigatie was het moeilijk voor gebruikers om hun weg te vinden. Met een hoop post-its reorganiseerden we samen alle onderdelen, totdat een overzichtelijke navigatiestructuur overbleef.

Daarna ontwierpen we de basisschermen op zo’n manier dat deze bruikbaar zijn voor alle verschillende modules binnen de software. Denk aan de werking van het menu, vaste plekken voor filters en actieknoppen, en patronen voor tabellen.

UX design

Toen de basis stond, werkten we de functionaliteiten en modules uit. We onderzochten telkens met gebruikers wat een module voor ze betekent, hoe ze ermee werken en wat beter kan. Daarna schetsten we verschillende ontwerprichtingen en kwamen we samen met Nitea tot een oplossing. Deze werkten we uit in een digitaal prototype, wat we weer voorlegden aan gebruikers.

Natuurlijk hebben we in het nieuwe ontwerp ook gekeken naar de huisstijl. Het frisse groen van Nitea komt nu ook terug in de software, voor een optimale merkbeleving en persoonlijkheid.

 

Schaalbaar product

Zo maakten we stap voor stap de software intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Door de software helemaal opnieuw te bekijken en in alle fases van dit project de gebruikers te betrekken, konden we een toekomstbestendig product neerzetten. De navigatie en modules zijn een stuk overzichtelijker geworden door veel te schrappen en meer te denken vanuit de taken die gebruikers uitvoeren met de software.

Resultaat

Overzichtelijke navigatie
Toekomstbestendige layout
Meer consistentie en samenhang
Frisse, nieuwe uitstraling die past bij het innovatieve bedrijf
Verhoogde gebruiksvriendelijkheid van de modules en functionaliteiten

Data voor gebruikers laten werken

Alles wat we ontwierpen hebben we getest met gebruikers, zodat we zeker wisten dat de nieuwe schermen hun werk écht makkelijker maken. Er is enorm veel data beschikbaar in een (glas)tuinbouwbedrijf. Deze data laten we dankzij UX weer optimaal voor gebruikers werken, zodat ze de juiste beslissingen kunnen nemen.

 

UI styleguide

Blijven optimaliseren

Nitea IT-Solutions heeft met Work-IT een prachtige softwareapplicatie voor de glastuinbouwsector in huis. De doorontwikkeling van deze software staat volledig in het teken van gebruiksvriendelijkheid en klantbeleving. Langzamerhand worden alle functionaliteiten en modules in fases uitgewerkt. Na implementatie volgt een monitoringsproces in de praktijk. Zo blijven we optimaliseren en leren van gebruikers.

UX design voor software UX design BeterDichtbij

Communicatie tussen zorgverleners en patiënten

Bekijk case