Efficiënte communciatie tussen zorgverlener, patiënt en IT systemen
De uitdagingen in de zorg vragen om nieuwe, doeltreffendere en holistische oplossingen. Service Design is een multidisciplinaire benadering gericht op het verbeteren van diensten (zoals de zorg) door de gehele gebruikerservaring te analyseren en te (her)ontwerpen. Tijdens een Service Design traject gebruiken we een combinatie van methodes en tools. Een voorbeeld van zo’n tool is Metro Mapping. Deze tool hebben wij bij Online Department eigen gemaakt om zo zorgpaden en systemen vanuit meerdere perspectieven te bekijken en verbeteringen te implementeren.
In de brochure zijn cases opgenomen waarin we zorgpad optimalisatie hebben toegepast. Bovendien zien wij dat het perfect in te zetten is bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld Spoedpleinen.
Methodiek
Eerst wordt er in kaart gebracht hoe het huidige zorgproces eruit ziet. Hier wordt een Metro Map voor ingezet. Vervolgens kunnen de kansen worden geïdentificeerd om het zorgpad te verbeteren en maken we een Agile roadmap om alle verbeteringen stap voor stap door te voeren.