UX carrièregids

Inzicht in de actuele ontwikkelingen in de Nederlandse UX-markt: voor professionals én opdrachtgevers

In deze eerste editie van de UX carrièregids geven we je inzicht in de Nederlandse UX markt en schetsen we een helder beeld van de ontwikkelingen en kansen voor UX professionals in het bedrijfsleven. Met deze gids leer je de Nederlandse UX markt écht kennen.

“Vacatures zijn niet UX friendly merk ik nu in mijn zoektocht. Er zijn te veel eisen en er wordt te breed gevraagd.” – UX Designer

Waarom hebben wij deze UX carrièregids gepubliceerd?

Hoewel steeds meer organisaties zich toeleggen op een bedrijfsstrategie waarin digitalisering in nauwe samenwerking met de eindgebruikers centraal staat, is user experience design in Nederland nog een relatief jong vakgebied. In de Verenigde Staten is UX designer één van de best betaalde banen en is het vakgebied een stuk volwassener dan in Nederland. Binnen de Nederlandse markt is nog weinig onderzoek gepubliceerd over de veranderingen en de behoeften van opdrachtgevers en UX professionals.

Daar brengen wij met dit onderzoeksrapport verandering in.

Je leest hierin meer over de UX professional zelf. Onder andere over de rollen, het salaris en de groeimogelijkheden én -behoeften van de UX professional. Ook leer je meer over de opdrachtgever. Welke verwachtingen hebben organisaties van hun UX werknemers en wat verstaan zij onder UX?

Wat willen we met de gids bereiken?

We hopen dat deze publicatie veel constructieve discussies oplevert over hoe we samen de UX markt volwassener kunnen maken en het werkgeluk van UX professionals kunnen verhogen.

Download de UX carrièregids

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Slideshow Items

Meer lezen over UX?

Lees onze blog

Wat kun je in de UX carrièregids verwachten?

Dit staat er in:

  • uitkomsten van het onderzoek van bijna 200 respondenten en 40 interviews
  • inzichten in:
    • behoeften en obstakels
    • de waarde van UX
    • salaris en rollen
    • groeien en professionele ontwikkeling
    • shift naar business & strategie
    • de toekomst van UX
  • 4 diepte interviews: Nationale-Nederlanden, Nederlandse Spoorwegen, ABN AMRO en Nedap Healthcare
  • de 12 competenties van een UX designer