De klant centraal
User Experience design is een ontwerpdiscipline gericht op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke digitale producten en diensten. UX designers ontwerpen logische interacties tussen mensen en machines en intuïtieve interfaces (schermen) voor zoals websites, apps en software applicaties. Daarbij staat in het ontwerpproces de klant of eindgebruiker altijd centraal.
De UX specialisten van Online Department verbinden de zakelijke doelstellingen van jouw organisatie met de behoeften van je klanten. Dat zorgt voor een hoger rendement uit je digitale producten en meer loyale en enthousiaste klanten.
We combineren onderzoek en data analyses om een concrete business case te maken voor het versterken van de marktpositie van jouw bedrijf en merk. 
Dat gaat dus verder dan het gebruiksvriendelijker of toegankelijker maken van een website. We ontwikkelen en testen nieuwe proposities in de markt en zorgen dat jouw bedrijf een leidende positie in de markt kan behouden of innemen.
Aspecten van user experience design:
1. Gebruiksvriendelijkheid (Usability): Hoe eenvoudig en intuïtief is het product te gebruiken? Kan de gebruiker gemakkelijk vinden wat hij nodig heeft en zijn taken efficiënt uitvoeren?
1. Gebruikersonderzoek: Het bestuderen van gebruikersgedrag, behoeften en pijnpunten om inzicht te krijgen en deze inzichten te gebruiken om het ontwerp te verbeteren.
2. Toegankelijkheid (Accessibility): Kan iedereen, inclusief mensen met beperkingen, het product gebruiken?
3. Informatiearchitectuur: Hoe informatie is georganiseerd en gestructureerd binnen het product. Dit helpt gebruikers om de informatie te vinden die ze nodig hebben.
4. Interactieontwerp: Hoe gebruikers interageren met het product, inclusief knoppen, links en andere interactieve elementen.
5. Esthetiek (Visual Design): Visuele elementen en de algemene uitstraling die bijdragen aan de gebruikservaring.
Â
Marktpositie versterken
Naast de bovenstaande aspecten en vaardigheden van UX designers kun je bij Online Department ook terecht voor een meer strategische aanpak, waarbij we bijvoorbeeld marktonderzoek uitvoeren of een nieuwe merkidentiteit ontwikkelen om je marktpositie te versterken.
Een gebruiksvriendelijke en intuïtieve user interface draagt ook bij aan betere salesresultaten, zorgt voor een verlaging van je marketing- en acquisitiekosten en een sterke en onderscheidende positie in de markt.
UX specialisten op locatie
De UX specialisten van Online Departement werken (deels) op locatie bij onze klanten, zoals ANWB, Nationale Nederlanden en Lely Industries. Iedere UX designer wordt begeleid door een senior expert met +10 jaar werkervaring.
Wat we bieden:
- Per maand op- en afschalen van inhuur
- Wisselen van rol, zoals researcher of visual product designer
- Geen overheadkosten (zoals project management)
- Overdracht van kennis en methodes
- Verhogen van het UX Maturity niveau
In gesprek met een expert
Meer leren over de waarde van research? Ga in gesprek met een van onze experts en boek een spreekuur.
Machiel Oskam
Partner & strateeg 010 - 8911051Boek een spreekuur voor een Wat is UX design?
Meer leren over dit onderwerp? Ga in gesprek met een van onze experts.