Samenwerken met inhouse service designers

Een service designer inhuren

Een service designer richt zich op het optimaliseren van de algehele gebruikerservaring van de klant. Hierbij overziet de designer het volledige proces van verschillende touchpoints die een klant of gebruiker met jouw organisatie kan hebben in combinatie met alle interne processen en techniek die nodig zijn om de dienst te kunnen leveren.

De werkwijze van een Service Designer

Het vertrekpunt van een service designer komt altijd vanuit een heldere business vraag. Voor het (her)otwerpen van een specifieke service wordt niet alleen de klant betrokken in het ontwerp proces maar is er ook veel aandacht voor de business kant en interne processen. De service designer brengt klantreizen en interne processen in kaart om deze vervolgens te verbeteren.  Voor het in kaart brengen van deze diensten maakt de service designer gebruik van twee krachtige methoden.

Customer Journey Map

De Customer Journey Map is een visuele weergave van alle stappen die een klant doorloopt bij het gebruik van een product of dienst, vanaf het eerste contact tot na de aankoop. Het laat zien waar en hoe klanten in aanraking komen met jouw bedrijf, en helpt om hun behoeften en ervaringen beter te begrijpen. Dit kan helpen bij het verbeteren van processen en het bieden van een soepele en positieve klantreis.

Service Blueprint

Een Service Blueprint is een gedetailleerde weergave van hoe een dienst wordt geleverd. Het legt vast welke stappen klanten doorlopen, hoe medewerkers hierbij betrokken zijn, en welke systemen en processen dit ondersteunen. Door deze blauwdruk te maken, kun je zien waar verbeteringen mogelijk zijn om de dienstverlening te optimaliseren en een consistente ervaring te bieden aan klanten.

UX Design vs Service design

Welke type designer heb je precies nodig? De termen kunnen nogal verwarrend zijn soms.

UX design omvat alle interacties die je als klant of gebruiker hebt met een  product of dienstverlening. Dit kan een app zijn, een mijn omgeving of een website. Een end to end experience. Simpel gezegd alles wat de klant ziet.

Service Design onderzoekt en ontwerpt  de organisatie, processen en systemen die nodig zijn om de dienst aan de klant te kunnen leveren. Een service designer zorgt dat intern en achter de schermen goed met elkaar samenwerkt om de beste klantervaring te kunnen leveren. Het geeft antwoord op de vraag hoe.

Werken met Online Department

Door klanten in Emerce 100 2023 uitgeroepen tot beste UX design bureau van Nederland.

Wat we bieden

  • Data-gedreven onderzoek
  • Gespecialiseerd in branches zoals energie, zorg, finance en software
  • Per maand flexibel op- en afschaalbaar
  • We werken (deels) op locatie

Onze inhouse experts werken intensief samen met jouw interne (of remote) product team. De service designer werkt vaak nauw samen met een:

UX designer
Is de spin in het web tussen gebruikers, business en techniek. De UX designer ontwerpt gebruikers interacties, maakt prototypes en update het design system en zorgt zo voor een consistente merkbeleving.

UX Researcher
Onderzoekt behoeften en frustraties van jouw doelgroep en geeft input voor het verbeteren van producten of kansen in de markt voor nieuwe proposities.

In gesprek met een expert

Meer leren over de waarde van research? Ga in gesprek met een van onze experts en boek een spreekuur.

Tamara

Tamara Waakop Reijers

Chief Customer Engagement 010 - 8911051
Plan je afspraak

Beschikbaarheid en tarieven

Maashaven Zuidzijde 2
3081 AE Rotterdam

Join our community

UX People
Design Critique bij Online Department