UX team voor Medipoint

Meer conversies en een versterkte merkbeleving voor Medipoint door geoptimaliseerde customer journeys en UX.

Bekijk ons team in actie

DE CASE

Als leverancier van hulpmiddelen aan mensen met een zorgbehoefte loopt Medipoint graag voorop. Bij die ambitie hoort een continue optimalisatie van de omnichannel strategie. Naast 60 vestigingen heeft Medipoint een digitaal verkoopkanaal opgezet, om online verkoop en leentransacties mogelijk te maken. De prestatie van dit platform kon verder verbeterd worden, door de gebruiker meer centraal te stellen. Met het betrekken van een compleet UX team en het omarmen van een user-centered mindset is het platform gebruiksvriendelijk gemaakt, waardoor de conversie flink toenam.

Medipoint heeft de klant centraal gezet

Alle designkeuzes en de onderbouwing zijn vastgelegd in een Design System, waarmee Medipoint nu consistentie in haar uitingen waarborgt.

HET PROCES

Een 360-graden e-commerce onderzoek vormde het startpunt van onze aanpak. Dit betreft een grondige nulmeting van het bestaande platform, waarbij we de customer journeys in kaart hebben gebracht, een benchmarkonderzoek hebben uitgevoerd volgens het Baymard Research Institute en een knelpuntenanalyse hebben verricht aan de hand van Google Analytics. Nieuw voor Medipoint was het usability onderzoek met de doelgroep met behulp van met eye tracking.

Uit het onderzoek kwamen maar liefst 114 verbeterpunten, die in overleg met de product owner zijn geprioriteerd en vervolgens vertaald werden naar een verbeterd User Interface design.

We zijn gestart met de optimalisatie van de klantreis die mensen afleggen op zoek naar een rollator. Wanneer je één journey aanpakt, raakt dat meteen ook andere belangrijke generieke domeinen, zoals de check-out of productpagina’s. Dit had dus meteen een veel breder effect. Door verbetering van één journey, zagen we over de hele breedte de conversie enorm toenemen. Vervolgens konden ook andere productcategorieën en campagnes aangepakt worden en is de integrale navigatie opnieuw ontworpen. We hebben hierbij structureel alle bewegingen op de site gemonitord en zijn blijven inzoomen op de knelpunten.

RESULTAAT
  • Verbeterde check-out en product pagina's
  • Sneller producten vinden voor kopen en lenen
  • 20% conversieverhoging
  • Tot 250% omzetverhoging
  • een Design System als levend document met alle design elementen en rationales

Multidisciplinaire samenwerking als succesfactor

Continu gebruikersonderzoek is een belangrijke factor bij het behalen van succes. De impact die ontstaat wanneer je vanuit kwalitatieve en kwantitatieve analyses verbeteringen doorvoert, werkt overtuigend om organisaties-veranderingen door te voeren. Door samen met het content team, UX designers en data analisten de customer journeys als uitgangspunt te nemen is een meer klantgerichte aanpak ontstaan.

Een intensieve samenwerking zorgt voor optimale groei. Onze UX-experts vormden op locatie bij Medipoint, samen met de externe developers en hun eigen mensen een multidisciplinair team dat gezamenlijk uitdacht wat er moest gebeuren. Er kan op deze manier echt meegedacht worden met de business, waardoor het maximale resultaat wordt gehaald.

Wil je meer informatie over onze aanpak?On-site UX experts

“Organisaties zijn huiverig kosten te maken voor UX designers, omdat ze vooraf niet goed weten wat het oplevert. Maar de impact is groot, onze resultaten zijn hier het bewijs van. Organisaties moeten er meer vertrouwen in hebben dat wanneer je de juiste mensen bij elkaar zet, ze daadwerkelijk in staat zijn waarde toe te voegen. Een aanzienlijke conversieverhoging, omzetverhoging of hogere klanttevredenheid bijvoorbeeld.”

Clutch review Online Department
Stefan Plantinga Manager online bij Medipoint
Expert Dave

Dave

Interactive Director & Agile Coach

Dave is onze Lean Doctor en ontwerpt waardevolle interacties met behulp van data. Op basis van analytics en klantonderzoek voert hij samen met jouw tech- en marketingteam experimenten uit die leiden tot hogere conversie en blijere klanten.

Neem contact op
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl