UX times

World Usability Day: terugkijken op trends van 2020

Door Wouter, UI Designer @ Online Department

Het is donderdag 12 november. Voor velen een doodnormale donderdag, maar in de wereld van UX is het vandaag World Usability Day. Persoonlijk vind ik de alternatieve naam voor deze dag, “Make Things Easier Day” te sterk om ongenoemd te laten. 

World Usability Day is sinds 2005 een jaarlijks terugkerend evenement dat in teken staat van usability, user-centered design, en het recht om als gebruiker prettige ervaringen te mogen verwachten bij het gebruik van een digitaal product.

Aan het begin van het jaar zijn er een aantal verwachtingen geformuleerd voor ontwikkelingen binnen het vakgebied van User Experience Design. World Usability Day 2020 is een uitstekende dag om een aantal van deze verwachtingen op een rij te zetten en te kijken in hoeverre deze verwachtingen het licht hebben gezien in 2020.

Voorspelde trends van 2020
Hieronder een selectie van 5 trends waar ik graag over wil vertellen:

  1. Ethiek en design
  2. Ontwerpen voor het post-waarheid tijdperk
  3. Design systems worden volwassen
  4. Het einde van het ontwerpbestand
  5. UX Copywriting

Ethiek en design
Behavioural en Persuasive design, twee strekkingen van design met wortels in de psychologie waarbij menselijk gedrag wordt doorgrond en beïnvloed, met als doel het verhogen van engagement en vaak conversie. Veel van deze technieken zijn onzichtbaar voor de gebruiker, maar de effecten kennen we allemaal: Netflix die aflevering na aflevering serveert zonder dat daar interactie voor is vereist, Instagram die hetzelfde doet met Stories, of het lastig kunnen opheffen van een aanmelding op een website of nieuwsbrief.

“You want people to stay in touch with their friends, but should that mean getting them to spend more time on their phones?”

— Linnéa Strid

Naarmate technologie zich verder ontwikkelt en systemen toegang (ver)krijgen tot persoonlijke informatie, zal ook onze aandacht groeien voor ethische kwesties die hierdoor worden veroorzaakt. Zo is dit jaar bijvoorbeeld de serie The Social Dilemma erin geslaagd om awareness te creëren rondom social media en hoe zij met jouw data om gaan.

The Social Dilemma — How AI Algorithms and Tech Companies Produce Dystopian Results and Changing Social Contract. | by Basem Dabbour | The Startup | Medium
The Social Dilemma op Netflix

Ontwerpers hebben een belangrijke rol in dit proces. Het is hun verantwoordelijk om tijdens de zoektocht naar impact bewust te zijn van gevolgen en consequenties, en ervoor te zorgen dat niets haaks staat op ethische waarden.

Designing for the post-truth era
Zien is geloven, toch? Helaas is dit niet meer het geval. In 2020 is de term “fake news” populairder dan ooit, zijn bots en neppe accounts niet meer weg te denken, en met de opkomst van deepfaking wordt het steeds lastiger om waarheid van onwaarheid te onderscheiden.

In de toekomst zullen ontwerpers meer aandacht moeten hebben voor transparantie. Afgelopen jaar hebben Facebook en Instagram een nieuwe feature waarbij content kunnen worden gecensureerd wanneer er twijfel is over de correctheid van de inhoud, en heeft Twitter een soortgelijke feature uitgebracht die tweets zoals die van Trump kan markeren wanneer de onderbouwing twijfelachtig is of ontbreekt.

Instagram is hiding faked images, and it could hurt digital artists - The Verge
Instagram

Design systems worden volwassen
De vruchten van een designproces zijn vaak elegante oplossingen, verfijnd en fraai. Het proces zelf is vaak het tegenovergestelde: creatieve chaos. In de afgelopen jaren zijn er verschillende ontwikkelingen geweest om orde in de chaos te scheppen, en design systems is daar één van de belangrijkste in.

Een design system is een catalogus waar orde en consistentie heerst over alle uitingen van een merk. Van copywriting (zie punt 5) tot plaatsing van knoppen ten opzichte van invoervelden. Deze orde en inzichtelijkheid maakt het makkelijker om nieuwe zaken te ontwikkelen die in lijn liggen met de rest, is er één centrale plek voor belangrijke informatie, en zijn nieuwe teamleden direct up-to-speed. Het is dan ook niet gek dat grote organisaties zoals Google, Microsoft en Apple, maar ook non-tech bedrijven zoals AirBnB en Uber hun eigen design system hebben.

Voor een aantal van onze klanten hebben we ook design systems mogen ontwikkelen o.a. voor Lely en ANWB. Zo hebben wij first-hand ervaren dat design systems een machtige tool is om de barrière tussen ontwerp en ontwikkeling weg te nemen en één waarheid te hebben over hoe zaken zouden moeten zijn. Daarnaast stelt het ons in staat om sneller te produceren met een lagere foutmarge, en tijd besparen op correctie. Wij voorzien dat design systems er zijn om te blijven, en dat deze trend zich verder zal ontwikkelen tot een onmisbaar onderdeel van een merk.

Het einde van het ontwerp bestand
Een persoonlijke favoriet, het einde van het tijdperk van de losse bestanden. Een aantal jaar geleden is cloudopslag geïntroduceerd, en daarmee een revolutionaire manier van opslag en toegang tot bestanden. Nog altijd was het noodzakelijk om bestanden daar naartoe te verplaatsen indien anderen hier toegang tot nodig hadden. En toen was daar Figma: een design tool met een innovatieve feature: live samenwerken in een bestand dat in de Figma Cloud opgeslagen is. Samenwerken was nog nooit zo makkelijk.

Multiplayer Editing in Figma

In de fase erna zijn er verschillende platformen ontstaan of doorontwikkeld met dezelfde of vergelijkbare features waardoor er gemakkelijk op afstand samengewerkt kan worden. Zelf gebruiken we Figma voor ontwerp, user testing en oplevering van designs, en het digitale whiteboard platform Miro om een verscheidenheid aan sessies te houden, vaak met verschillende stakeholders.

Naar verwachting is deze ontwikkeling nog niet ten einde, en zal de mogelijkheid om live samen te kunnen werken in sommige contexten een fundamentele eis worden.

UX Copywriting
Als je tot zover bent gekomen in dit artikel zou je zomaar kunnen denken dat alle usability trends van 2020 gaan over ontwerp. Dit is niet helemaal het geval. Een belangrijke trend is UX copywriting; het schrijven van teksten.

Teksten worden geschreven met een bepaald doel zoals informeren, verleiden of waarschuwen. Om ervoor te zorgen dat deze teksten impact hebben, zal er onderzoek moeten worden gedaan naar de lezer (gebruiker). Op welke manier kan een boodschap het beste worden overgedragen? Met welke toon voelt de lezer zich het meest aangesproken?

UX Copywriting stelt een aantal van zulke vragen en stelt vervolgens regels op die gehanteerd dienen te worden tijdens het opstellen van teksten. De regels worden opgesteld aan de hand van eigenschappen van de doelgroep (denk aan ‘je’ versus ‘u’), maar ook de beoogde uitstraling van je merk. Wij zijn ervan overtuigd dat sterke merken een persoonlijkheid hebben (zie ons artikel over Product Personality), en persoonlijkheden hebben bepaalde eigenschappen die helpen bij het uitdragen van die persoonlijkheid, zoals een tone of voice waarbij woordkeuze en zinsopbouw passen bij de persoonlijkheid.

Tekstuele content is zo’n inherent onderdeel van communicatie, en om die reden voorzien wij dat UX copywriting een blijvende rol zal hebben in de zoektocht naar verbinding tussen mens en merk.

Slot
De trends die zojuist de revue zijn gepasseerd, zijn vooral trends die naarmate de tijd verstrijkt zullen veranderen in vaste onderdelen van het ontwerpproces.

Ethiek in design wordt belangrijker naarmate het bewustzijn van de mens groeit. We zijn meer bezig met de bescherming van onze (digitale) identiteit, we zijn nieuwsgierig, kritisch en stellen vragen. Wat mij betreft is het niet de vraag óf dit in 2021 nog een trend is, maar is het simpelweg een verantwoordelijkheid van ons ontwerpers om transparantie te waarborgen en altijd de waarheid te serveren.

Design systems brengen orde, inzicht en consistentie, en die voordelen zullen enkel groter worden naarmate het concept volwassener wordt.

Optimaal samenwerken op afstand, zeker zolang het coronavirus de wereld in zijn greep blijft houden, zal een basisbehoefte worden voor teams. Figma is de innovator, Miro en Adobe zijn early adopters. Wij vermoeden dat de rest snel zal volgen.

We kijken uit naar de volgende World Usability Day!

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl