fbpx

ANWB Reizen

Onze UX-experts migreerden het reisaanbod van drie labels naar één nieuw gebruiksvriendelijk platform.

Bezoek ANWB Reizen
UX ANWB reizen

AANLEIDING

Drie verschillende reis-labels samenvoegen tot een nieuw platform is een uitdaging. En al helemaal onder tijdsdruk. Want hoewel de reisbranche volledig stil lag door corona, gaf dit direct duidelijkheid over de gewenste deadline: het nieuwe platform moest live zijn voordat Rutte  zijn go gaf op reizen naar veilige bestemmingen.

Een groot en complex project; een zeer mooie uitdaging! 

Rebranding en innovatie
Online Department is ingezet voor UX-design en om de verschillende klantreizen in kaart te brengen. Het migratieproject vroeg ook aandacht voor rebranding en innovatie. Een goede samenwerking tussen design, development en marketing was essentieel. 

PROCES EN AANPAK

UX-research
Op basis van data van de drie bestaande websites, ontwierpen we eerst customer journeys tijdens workshops.

UX-design
Voor goede UX-designs was ook rake content nodig. Dit haalden we op uit strategische sessies met de drie verschillende marketingteams (met elk een eigen aanbod, look and feel, marketing en communicatie en werkwijzen).
Dit leidde tot de juiste focus en bijbehorende doelstellingen om het nieuwe platform te gaan ontwerpen. 

Aandacht voor UX
Ondanks de tijdsdruk, creëerden we steeds meer ruimte voor UX. Tijdens gebruikerstests  valideerden we verschillende prototypes. De designs werden op basis van de onderzoeksresultaten geoptimaliseerd. 

Efficiënte flows
Op vergelijkbare wijze zijn ook
verschillende gebruikersflows en landingspagina’s uitgewerkt. Daarnaast is de checkoutflow aangepast. Zo werden de boekingen van alle reizen van de drie verschillende labels samengebracht in één bestelflow.

Persoonlijke keuzes
De keuzes die de bezoeker nu kan maken zijn eenvoudiger en afgestemd op iemands profiel en persoonlijke voorkeuren. Denk aan reisbenodigdheden, verlengingen, excursies en upgrades.
Dit maakt het boeken van een reis voor de gebruiker makkelijker, gebruiksvriendelijker en persoonlijker.

Meer verkopen en betere service
Deze aanpassingen maken meer upsell mogelijk. Het aanbod is relevanter, waardoor de bezoeker makkelijker meer te kiezen heeft. Ook wordt hij of zij op het platform beter geholpen met het doorlopen van alle formulieren.

Inspiratiebron
Het nieuwe platform moest naast een  boekingsmodule ook een inspiratiebron vormen voor oriënterende en vergelijkende bezoekers. Dit hebben we in de designs doorgevoerd met sfeerbeelden en video’s over de volledige breedte van het scherm. De nieuwe ontwerpen voor marketingelementen op de reis-detailpagina’s dragen ook bij aan die gebruikerservaring.

RESULTAAT
  • Een succesvolle migratie van 3 back-ends naar 1 centraal systeem.
  • Consistente uitstraling en communicatie richting de doelgroep.
  • Meer inspiratie en beleving.
  • Vereenvoudigd en gebruiksvriendelijk concept voor het personaliseren van reizen.
  • Minder vragen bij de klantenservice.
  • Meer upsell-mogelijkheden
  • Meer aandacht voor UX; user-centered werken.
Zoeken en filteren bij ANWB reizen

Samenwerken als succesfactor

We zijn er in geslaagd verschillende afdelingen met elkaar te verbinden. Er is intensief samengewerkt met het contentteam. Developers zijn betrokken bij alle designkeuzes. En ook met het management zijn continue feedbackrondes geweest.  

Onboarding UX-specialisten
De focus op UX binnen het team van ANWB Reizen wordt inmiddels voortgezet door een nieuwe UX-specialist. Er is ook een nieuwe visual designer aangenomen via onze UX People community. Wij werkten hem met volledig in.

Trots
De samenwerking met ANWB Reizen maakt ons trots. Mooi dat UX zijn waarde bewijst in
het nieuwe platform en gewaarborgd blijft in de organisatie.

Wil jij ook werken met gespecialiseerde UX experts?Graag! Lees hoe dat werkt

Het team van Online Department heeft onder hoge druk meegewerkt aan de migratie en het nieuwe interactieontwerp van de ANWB reizen website. We zijn heel trots dat het is gelukt en we nog meer unieke en persoonlijke reiservaringen mogen aanbieden.

Clutch review Online Department
Sandra Bokern Product Owner ANWB Reizen
Expert Dave

Dave

UX lead & Lean Innovation Consultant

Dave is onze Lean Doctor en ontwerpt waardevolle interacties met behulp van design research en rapid experimentation. Op basis van analytics en klantonderzoek voert hij samen met jouw tech- en marketingteam experimenten uit die leiden tot hogere conversie en blijere klanten.

T: 06 - 28 81 60 86

Neem contact op
Contact

Haal meer uit je software en digitale business. Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl
010 - 8911051

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl
Plan Je Route