UX times

Even voorstellen: Rémon is onze nieuwe Lead UX Researcher

Door Machiel, Design Director & Trainer @ Online Department

Een bak aan ervaring haalden we afgelopen zomer binnen met Rémon, die voor hij bij Online Department aanklopte al meer dan 8 jaar aan de bureauzijde werkzaam was. Bij Mirabeau startte hij in 2011 als Interaction Designer. Toendertijd was er nog weinig bezieling voor gebruikersonderzoek. Het was nog lastig verkoopbaar aan klanten, de noodzaak werd nog onvoldoende ingezien. 

Dit veranderde. Gebruikersonderzoek werd geadopteerd in de markt en er kwam ook vanuit klanten meer vraag naar. Een transformatie waarvan het bestaan van Online Department mede een resultaat is. En tevens het startpunt voor Rémon van zijn specialisatie in UX Research. Op deze manier stel ik hem graag voor.

Welkom bij Online Department. Hoe ervoer jij die omslag naar data en onderzoek als fundament voor design? 

Voor mij resulteerde dit in een interessante uitdaging, toen ik bij Mirabeau nauw betrokken werd bij het opzetten van een ‘insights’ afdeling en het inpassen ervan in het design proces. Als lead van het team werkte ik samen met verschillende specialisten op het gebied van zowel kwantitatief (wat?) als kwalitatief (waarom?) onderzoek. Mijn missie was dat dit elkaar steeds meer ging versterken. Met deze opgedane ervaring kon ik een mooie aanvulling vormen op de UX Research expertise bij Online Department. En zo ging het!

Wat bracht jou bij Online Department? 

Ik hield Online Department als bureau al wat langer in de gaten. Ik heb oprichters Machiel en Dave een paar jaar eerder ontmoet op een UX congres in Lissabon. De manier waarop Online Department bezig is met research sprak mij aan. Ik zag veel gelijkenissen in hoe ik bij Mirabeau de afdeling aan het inrichten was. Ik voelde een klik. 

Toen Mirabeau twee jaar terug werd overgenomen door Cognizant en ik ineens meer dan 250.000 collega’s had in plaats van 280, verdween de cultuur waarin ik me al zo lang thuis had gevoeld. Bij Online Department dacht ik dit gevoel weer terug te gaan vinden. Een relatief kleine club, met gedreven mensen die echt het verschil willen maken met UX. 

Tot slot was ook de focus van Online Department op SaaS een extra trigger van mijn enthousiasme. Er liggen met Software as a Service (SaaS) zoveel kansen om het werkende leven van mensen veel aangenamer en efficiënter te maken. Bovendien heeft Online Department ook veel maatschappelijke projecten, iets wat ik zie als een dikke plus. Voorheen lag mijn focus veel meer op e-commerce projecten. Iets kunnen betekenen voor de maatschappij geeft mij zeker voldoening. 

En klopte je gevoel, heb je jouw draai gevonden? 

Ja! Ik voelde me snel thuis hier. Ik heb ook heel bewust weer gekozen voor een bureau, de dynamiek van veel verschillende projecten past gewoon goed bij mij. Ik vind het geweldig om steeds weer nieuwe werelden in te duiken als researcher.

Daarnaast voelt het heel goed om met de juiste focus te kunnen werken aan het research-proces. De UX-Research-rol is sterk veranderd door de jaren heen. Van vooral validerend onderzoek, naar het eerst leggen van een fundering op basis van data van waaruit beslissingen worden genomen. Dat laatste is dus steeds belangrijker geworden.

Die verschuiving naar ‘foundational research’, dus grondiger onderzoek met bijvoorbeeld gebruikersinterviews en etnografisch onderzoek om onder andere de wensen, behoeften, en gedrag van gebruikers te begrijpen, vind ik interessant. 

Bij Online Department krijgt research de aandacht die het verdient. Hier wordt gewerkt vanuit een goede fundering en research is een vast onderdeel binnen alle creatieve processen. Met mijn kennis en ervaring ben ik hierbij een goede aanvulling en dat voelt goed.

Waar ga jij je de aankomende jaren op focussen? 

Die focus op de foundational research kant is dus iets waar ik erg naar uitkijk. Ik wil groeien op dit vlak en mijn kennis verbreden met andere research methoden en technieken. Er zijn veel mogelijkheden binnen de UX Research toolbox. Daarnaast zou mooi zijn als we meer standaardisering bereiken in de methodes die we inzetten, doordat we geleerd hebben welke methode voor welk soort vraag het beste werkt.

Ik blijf dus graag zelf ‘doen’, maar wil ook nauw betrokken zijn bij het omarmen van ontwikkelingen die het vak nog ondergaat en me bezighouden met het coachen van nieuwe junior UX Researchers. 

Tot slot ga ik vaker als expert aanschuiven in het sales traject. De herkenning van het probleem en het delen van mijn kennis en ervaring, dragen bij aan het proces. Zo zijn we in staat een betere inschatting te maken, maar ook een klant ervaart het vaak als zeer positief om direct kennis vanuit een specialist te horen. 

Wil je kennismaken met Rémon? Neem gerust contact met hem op!

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl