UX times

Even voorstellen: Nancy is onze nieuwe UX expert

Door Machiel, Design Director & Trainer @ Online Department

Met een meesterwerk voor 113 Zelfmoordpreventie studeerde ze af deze zomer. Het resultaat: een 9.8! Dat ze vervolgens ook nog een prijs in de wacht sleepte als aanmoediging voor dit mooie toekomstplan, bevestigende het des te meer: met Nancy hebben we een nieuwe topper aan boord. In augustus hebben we haar officieel toegevoegd aan ons UX team. We vroegen haar naar de bijzondere prestaties van de afgelopen tijd en een blik op de toekomst.

Een 9.8 voor je afstudeeropdracht – hóe dan?

Stichting 113 Zelfmoordpreventie is een zelfstandige, onafhankelijke zorgaanbieder gericht op het voorkomen van zelfmoord of zelfbeschadigend gedrag. Psychologen, psychiaters en vrijwilligers bieden ondersteuning aan suïcidale mensen, naasten en nabestaanden. Ik was gevraagd mee te denken over een oplossing die de omgeving van jongeren met zelfmoordgedachten ondersteunt bij het verlenen van laagdrempelige hulp. Hierbij was kennisdeling belangrijk, zodat signalen goed herkend kunnen worden. Maar ook het doorbreken van het taboe. Het onderwerp zelfmoord moet meer bespreekbaar worden in onze samenleving.

Het uiteindelijke resultaat is een applicatie geworden (nu nog een klikbaar prototype), dat op een interactieve en laagdrempelige manier kennis deelt over de mentale gezondheid. Studenten leren in deze ‘Sprekkie’ app hoe ze in verschillende situaties kunnen helpen, door te anticiperen op zijn het gedrag van fictieve personages. Studenten ontvangen feedback op hun handelen vanuit het personage en leren op deze manier de juiste kennis aan. De app ondersteunt zowel in het herkennen van de symptomen als in het bespreekbaar maken van zelfmoordgedachten.”

Omdat je iteratief wilde werken koos je voor het double diamond design proces. Hoe verliep dit?

Dat klopt ja. Dit hield in dat ik begonnen ben met doelgroeponderzoek en het definiëren van het daadwerkelijke probleem, voorafgaand aan het designproces. Omdat ik zelf nog geen idee had wie de doelgroep precies was. Ik ben daarom begonnen met een enquête. Dit leverde 458 resultaten en 280 e-mailadressen op van mensen uit de omgeving van mensen met zelfmoordgedachten. Een mooie ingang om ook mensen 1 op 1 te spreken. Door het doelgroeponderzoek ontdekte ik een groot gat in kennis over de problematiek en begrip voor iemand die zelfmoordgedachten ervaart. 

Om dit gat op te vullen heb ik uiteindelijk Sprekkie ontworpen, speciaal voor studie-betrokkenen. Hier zijn flink wat creatieve sessies met 113, Online Department en studie-betrokkenen aan vooraf gegaan. Het uiteindelijke prototype van de applicatie heb ik vervolgens uitvoerig getest met de studie-betrokkenen, de doelgroep dus. En uiteindelijk heb ik Sprekkie ook voorgelegd aan jongeren met zelfmoordgedachten. Er werd onwijs goed op gereageerd.

Het eindproduct leverde je naast het prachtige eindcijfer ook nog 5000 euro op?

Ja, te gek hè! Ik heb de ‘Overtref Jezelf beurs’ van 5000 euro gewonnen, een prijs die uitgereikt wordt door Hogeschool Rotterdam aan studenten met een mooi toekomstplan. Met dit bedrag kan ik de app nu optimaliseren en iets verder uitbreiden. Ik wil graag op termijn ook organisaties die zich richten op andere mentale problemen, bijvoorbeeld eet- en angststoornissen, betrekken bij Sprekkie. Op die manier wordt het mogelijk om nog meer jongeren te helpen en echt voor maatschappelijke impact te zorgen. Daar ben ik echt heel blij mee! 

En nu ben je aan de slag gegaan als UX-designer bij OD, hoe vind je dat?

Ik had zelfs al voor mijn afstudeeropdracht kennisgemaakt met Online Department, tijdens Design & Dine workshops. Het sprak me toen al aan hoe hier gewerkt wordt; zo dicht op de gebruiker. Tijdens mijn afstuderen werd ik eigenlijk alleen maar enthousiaster. Want ondanks dat iedereen doordeweeks veel op locatie bij klanten werkt, is er veel betrokkenheid en interesse in elkaar binnen het team. Daarnaast vind ik het human-centered werken echt heel belangrijk. Daar heb ik in mijn vorige stages veel minder van meegekregen. Bij Online Department heb ik nu de mogelijkheid om hier nog veel meer over te leren.

Je werkt nu voor Lely onder andere aan robotschermen, bevalt dit?

Heel goed! We zijn met een compleet UX-team 4 dagen per week aan het werk op het hoofdkantoor bij Lely, wereldmarktleider in robots en innovatieve datasystemen voor melkveebedrijven. Ik ben gestart met UX-research in dit project en bezoek daarvoor veel boeren. Ik achterhaal waar hun behoeftes liggen en ontdek optimalisatiemogelijkheden voor de gebruiksvriendelijkheid van de software die door deze boeren gebruikt wordt. Een heel cool project!

We werken aan farm-management software, waarmee boeren alle data over hun koeien kunnen analyseren. En het optimaliseren van de schermen voor robots, die door de boeren worden ingezet voor het melken en voeren van de koeien en het schoonmaken van de stallen. Ook bij boerenbedrijven wordt het werk steeds digitaler. Wij gaan helpen om alle schermen die de boer gebruikt, maar ook de interacties met de robots, te optimaliseren. Het is de visie van Lely om boeren van 9 tot 5 te laten werken, en net als iedereen ieder jaar op vakantie te kunnen.

Tot slot een kijkje in de toekomst – wat denk jij te bereiken?

Ik wil mezelf nog verder ontwikkelen als UX-designer. Maar tijdens mijn afstuderen en nu tijdens mijn opdracht bij Lely is mijn interesse om meer research toe te passen ook écht aangewakkerd. Hier wil ik mij nog veel meer in gaan verdiepen. Daarnaast wil ik de aankomende jaren veel kennis opdoen bij klanten en UX-methodes en -tools goed leren beheersen. Dan kan ik ook groeien in het faciliteren van workshops. Hierbij kan ik de geleerde kennis overdragen naar anderen en daar word ik heel blij van.”

Daar horen we graag nog eens meer van: succes Nancy!

Wil je kennismaken met Nancy?

Neem gerust contact met haar op via nancy@onlinedepartment.nl

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.

Lees ook

Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie

info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses

events@onlinedepartment.nl