UX times

Even voorstellen: Enitia Karijodinomo

Door Machiel, Oprichter & UX Maturity Trainer @ Online Department

Een afgestudeerd industrieel designer, die via een korte carrière in het onderwijs aan de slag ging als accountmanager bij een groot consultancybedrijf. En nu onze nieuwe aanwinst is voor customer & partner engagement! We hebben het hier over Enitia. Die verschillende paden heeft bewandeld. Maar toch steeds weer in dezelfde richting koerst; waarde creëren.

We stellen haar graag verder aan je voor.

Vertel eens meer over die rode draad in jouw verhaal! 

“Hoewel de studie tot product designer heel breed is, komt ook het online stuk aan bod. Ik vond het leuk om te leren over design thinking, UX research en andere methodes om waardegedreven te werken. Maar later in de praktijk miste ik dit. 

In eerste instantie bij mijn werk in het onderwijs. Die zijstap maakte ik omdat ik het leuk vond om jongeren-jaars te coachen en te begeleiden. Ik gaf les op de faculteit Elektrotechniek op Fontys Hogescholen in soft skills, zoals communicatie. Maar ik mocht er op den duur ook een nieuw vak geven, dat ik zelf ontwikkeld had. Omdat ik constateerde dat het ‘waarom’ vaak ontbrak in het denkwerk van de Elektrotechniek-studenten. Zij waren veel meer bezig met hoe een product ontwikkeld wordt, in plaats van met het waarom en voor wie. Daar kon ik dus met mijn lessen een beetje verandering in aanbrengen. Ik heb ze geleerd om meer over de gebruiker na te denken. 

Tijdens mijn tweede baan – ik was verhuisd naar Rotterdam en daar op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging – stuitte ik eigenlijk op hetzelfde. Ik werkte als accountmanager voor een groot tech-consultancybedrijf. We konden naar mijn idee veel meer doen om de waarde voor de eindgebruiker te vergroten. UX stond hier nog in de kinderschoenen. Dus ook in deze baan zette ik in op meer onderzoek naar de ‘waarom’ en het integreren van UX. En met succes, wil ik graag concluderen! Want het is me gelukt om de aandacht voor UX binnen dit bedrijf te laten groeien. Er zijn UX-designers aangenomen. We maakten kleine stapjes.”

Tot je een sprong vooruit kon zetten? Want nu zit je bij Online Department, dé UX expert van Nederland! 

“Dat klopt wel inderdaad. Wat begon als een kennismakingsgesprek tussen dat consultancybedrijf en Online Department als samenwerkingspartners, resulteerde voor mij in een nieuwe baan bij Online Department. Machiel zag wel iets in mijn strijdlust voor UX. En overtuigde me met die sprong die ik zou maken met mijn overstap; werken met een team dat volledig achter UX staat. Aan de slag gaan met UX, maar dan next level.”

Waarom wilde je graag aan de slag bij Online Department?

“De duidelijke focus. Bij een consultancybedrijf gebeurt alles op het gebied van tech. Bij Online Department is er een hele duidelijke focus op UX. Dat leek me erg prettig. En die volwassenheid in UX natuurlijk ook. Hoewel ik het ook leuk vond om dit nog helemaal op te bouwen, liep ik ook vaak tegen muren op. Dat UX niet begrepen werd. Of dat de waarde er nog niet van werd ingezien. Hier gelooft iedereen in UX. Hier leeft UX! En zijn we er dus op een heel ander niveau mee bezig. Leuk voor mij om in te stappen en er nog heel veel over bij te leren.

Daarnaast was ik ook wel benieuwd hoe het eraan toegaat in een kleinere organisatie. Iedereen kent elkaar en je weet meestal wel waar de ander mee bezig is. Meer betrokkenheid onder collega’s dus. En daarnaast is de inhoud minder plat. Waar ik voorheen vooral werkte vanuit specifieke aanvragen, is de vraag bij klanten van Online Department nog lang niet altijd concreet. We kijken in welke fase van innovatie een organisatie zich bevindt en denken mee over wat er precies nodig is aan vaardigheden, methodes en tools.”

Wat wordt precies jouw rol? 

“Ik ga mij focussen op drie dingen: new business, relatiemanagement en werken aan partnerships. Oftewel vaste samenwerkingspartners. En dat is leuk vind ik, die variatie. Van eerste contacten leggen en laten weten dat we bestaan, naar grote klanten tevreden houden en werken aan manieren om dat te doen. Onder andere met goede partnerships dus.”

En waar wil je graag naartoe, wat wil je de aankomende jaren bereiken? 

“Het lijkt me heel leuk om een nieuwe markt op de kaart te zetten voor Online Department. En andersom dus ook. Dat we ons binnen een nieuwe markt goed weten te bewijzen, met overtuigende cases en veel kennis. Het lijkt mij ook heel leuk om kennis te gaan delen, door te spreken op podia bijvoorbeeld. Daar kijk ik wel naar uit. Als het allemaal weer kan en mag.”

Het is wel een gekke tijd om te starten nu met corona, veel contact verloopt nu digitaal? 

“Ja dat is jammer. Ik ben wel wekelijks één dag op kantoor, om toch alvast wat meer collega’s te leren kennen. Maar het meeste contact verloopt nu inderdaad digitaal. Zeker voor het meekrijgen van de sfeer binnen een nieuw bedrijf is dit erg jammer. Maar het is nu eenmaal zo voor nu.”

En hoe zit dit met contact leggen met (potentiële) klanten? Is dat ook lastiger? 

“Ja, echt contact blijft lastig nu. Alles gaat digitaal. Dat heeft natuurlijk nadelen. Maar ik zie ook een voordeel: de drempel is lager! Voor een fysieke afspraak moet vaak meer tijd worden vrijgemaakt. Ik merk dat mensen sneller geneigd zijn om ‘even kennis te maken’ online, juist omdat dit zo weinig tijd en moeite kost. Dus dat is ook iets om juist van te profiteren!”

Verder praten met Enitia?

Wil jij ook kennismaken met Enitia? Leuk! Contact haar gerust voor een kennismaking! Of als je alles wil weten over goede aziatische eettentjes of boksen. Want daar weet ze namelijk ook alles van!” 

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl