Even voorstellen: Enitia Karijodinomo

Machiel Oskam

Partner/ Merk en digitale strategie

Een afgestudeerd industrieel designer, die via een korte carrière in het onderwijs aan de slag ging als accountmanager bij een groot consultancybedrijf. Sinds eind 2020 is ze onze aanwinst voor customer & partner engagement! We hebben het hier over Enitia. Ze bewandelde al verschillende paden, maar koerst toch steeds weer in dezelfde richting: waarde creëren. We stellen haar graag verder aan je voor.

Vertel eens meer over die rode draad in je verhaal… 

“Hoewel de studie tot product designer heel breed is, komt ook het online stuk aan bod. Ik vond het leuk om te leren over design thinking, UX research en andere methodes om waardegedreven te werken. Maar later in de praktijk miste ik dit.

In eerste instantie bij mijn werk in het onderwijs. Die zijstap maakte ik omdat ik het leuk vond om jongeren-jaars te coachen en te begeleiden. Ik gaf les op de faculteit Elektrotechniek op Fontys Hogescholen in soft skills, zoals communicatie. Maar ik mocht er op den duur ook een nieuw vak geven, dat ik zelf ontwikkeld had. Omdat ik constateerde dat het ‘waarom’ vaak ontbrak in het denkwerk van de Elektrotechniek-studenten. Zij waren veel meer bezig met hoe een product ontwikkeld wordt, in plaats van met het waarom en voor wie. Daar kon ik dus met mijn lessen een beetje verandering in aanbrengen. Ik heb ze geleerd om meer over de gebruiker na te denken.

Tijdens mijn tweede baan – ik was verhuisd naar Rotterdam en daar op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging – stuitte ik eigenlijk op hetzelfde. Ik werkte als accountmanager voor een groot tech-consultancybedrijf. We konden naar mijn idee veel meer doen om de waarde voor de eindgebruiker te vergroten. UX stond hier nog in de kinderschoenen. Dus ook in deze baan zette ik in op meer onderzoek naar de ‘waarom’ en het integreren van UX. En met succes, wil ik graag concluderen! Want het is me gelukt om de aandacht voor UX binnen dit bedrijf te laten groeien. Er zijn UX-designers aangenomen. We maakten kleine stapjes.”

Tot je een sprong vooruit kon zetten? Want nu zit je bij Online Department, dé UX expert van Nederland! 

“Dat klopt wel inderdaad. Wat begon als een kennismakingsgesprek tussen dat consultancybedrijf en Online Department als samenwerkingspartners, resulteerde voor mij in een nieuwe baan bij Online Department. Machiel zag wel iets in mijn strijdlust voor UX. En overtuigde me met die sprong die ik zou maken met mijn overstap; werken met een team dat volledig achter UX staat. Aan de slag gaan met UX, maar dan next level.”

Waarom wilde je graag aan de slag bij Online Department?

“De duidelijke focus. Bij een consultancybedrijf gebeurt alles op het gebied van tech. Bij Online Department is er een hele duidelijke focus op UX. Dat leek me erg prettig. En die volwassenheid in UX natuurlijk ook. Hoewel ik het ook leuk vond om dit nog helemaal op te bouwen, liep ik ook vaak tegen muren op. Dat UX niet begrepen werd. Of dat de waarde er nog niet van werd ingezien. Hier gelooft iedereen in UX. Hier leeft UX! En zijn we er dus op een heel ander niveau mee bezig. Leuk voor mij om in te stappen en er nog heel veel over bij te leren.

Daarnaast was ik ook wel benieuwd hoe het eraan toe gaat in een kleinere organisatie. Iedereen kent elkaar en je weet meestal wel waar de ander mee bezig is. Meer betrokkenheid onder collega’s dus. En daarnaast is de inhoud minder plat. Waar ik voorheen vooral werkte vanuit specifieke aanvragen, is de vraag bij klanten van Online Department nog lang niet altijd concreet. We kijken in welke fase van innovatie een organisatie zich bevindt en denken mee over wat er precies nodig is aan vaardigheden, methodes en tools.”

Wat is je rol precies? 

“Ik focus me op drie dingen: new business, relatiemanagement en werken aan partnerships. Oftewel vaste samenwerkingspartners. En dat is leuk vind ik, die variatie. Van eerste contacten leggen en laten weten dat we bestaan, naar grote klanten tevreden houden en werken aan manieren om dat te doen. Onder andere met goede partnerships dus.”

En waar wil je de aankomende jaren naartoe werken?  

“Het lijkt me heel leuk om Online Department in een nieuwe markt op de kaart te zetten. Zo specialiseren we ons steeds meer in digitale zorg en krijgen we meer kennis van de markt. Het zou mooi zijn als we ons daar nog meer kunnen bewijzen met overtuigende cases. Het lijkt mij ook heel leuk om kennis te gaan delen, door te spreken op podia bijvoorbeeld.”

Verder praten met Enitia?

Wil jij ook kennismaken met Enitia? Neem contact met haar op voor een kennismaking! En vraag haar ook gerust alles over Oosterse eettentjes of boksen. Daar weet ze namelijk ook alles van!”

Gerelateerde artikelen

UX Design Award 2021
zorgambassade-2022
UX voor Visma Cash