UX times

Innovatie begint bij het begrijpen van het probleem

Door Rogier, UX lead & trainer @ Online Department

Wanneer we een probleem op te lossen hebben, zijn we al snel geneigd om in oplossingen te denken. Niet raar, heel menselijk zelfs. Toch is het soms goed om ‘de oplossingen’ nog even on-hold te zetten en eerst eens uitgebreid in het probleem te duiken.

Als UX Lead en service designer, pleit ik voor ‘waarommen’. Een gave die we als kind vaak meesterlijk beheersen, maar als we ouder worden steeds meer lijken te verliezen. 

Waarommen helpt bij het achterhalen en begrijpen van het werkelijke probleem. En kan in de dagelijkse praktijk, waarin je bijvoorbeeld met een heel team werkt aan (het verbeteren van) software, een slimme zet zijn. Het voorkomt frustraties in het team, evenals verspilde budgetten.

Echt succesvolle software ontwikkel je pas namelijk, als je daadwerkelijk het probleem van de eindgebruiker oplost. Hoe je dat aanpakt? Met problem framing. 

Wil je meer weten over problem framing en aanpak? In dit artikel op Frankwatching.nl lees je meer over de problem framing methodes die we bij Online Department bijna dagelijks gebruiken.

Problem framing training 

Nog beter: volg onze online training en leer zelf hoe je features en product ideeën valideert, voordat je gaat bouwen. We faciliteren deze training online met je team.

Zelf aan de slag met het probleem?

Download

Alles leren over UX? Ontvang de UX Times nieuwsbrief in je mailbox.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.
Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Contact

Expert Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

Maashaven Zuidzijde 2

3081 AE Rotterdam

Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl