UX times

Bereik je klant sneller met Agile Marketing

Door Machiel Oskam, Director of UX @ Online Department

Als je het aandurft, is een andere samenwerking en een ander proces de eerste winst die je kunt behalen als digital marketeer. Ervaar minder stress en minder onzekerheid over de uitkomsten door te experimenteren en SCRUM te omarmen. 
De meeste waarde zul je gaan vinden in het sneller en beter bereiken van je klant. Wat zijn de voorwaarden?

Je wilt een merkervaring creëren die boven verwachting is, het liefst gepersonaliseerd en relevant voor jouw aanstaande nieuwe klant. Vervolgens wil je die ervaring voorspelbaar en meetbaar maken. Tot zover de standaard marketing lingo. De huidige versnelde digitalisering vraagt om een nieuwe aanpak. De werkelijke gebruikerservaring is niet langer van te voren vast te leggen in spreadsheets of een uitgebreidde briefing. Hoe dan wel? Door samen een gemeenschappelijk doel op te stellen en te experimenteren. Het kleiner en sneller te maken.

Design the experience 
Het ontwerpen van effectieve interacties met je gedroomde publiek is een creatief proces. Het begint met onderzoek en empathie voor de bezoekers van je website. Accepteer dat er meerdere iteraties nodig zijn alvorens je resultaat gaat behalen. Het ontwerpen van onderscheidende klantinteracties is een team effort. Durven los te laten is voor marketeers misschien wel het moeilijkste onderdeel van de nieuwe wetten van digitale communicatie. Werk daarom vanuit een visie. Inspireer en faciliteer.


Verander het marketing proces

Er is vaak veel kwantitatieve data van de klant bekend, maar de resultaten vallen toch vaak tegen. Een flinke investering met onvoldoende rendement. Blame is on technology? Dat kan. Maar een meer flexibele, experimentele aanpak brengt je — met verminderde risico’s — sneller naar een hoger rendement. Introduceer SCRUM in je marketingaanpak.


Agile marketing
Het Agile Manifesto geeft houvast met de volgende richtlijnen:

  • Reageren op verandering in plaats van het volgen van een plan
  • Snelle iteraties in plaats van Big-Bang campagnes
  • Testen en data in plaats van meningen en conventies
  • Veel kleine experimenten in plaats van grote aannames
  • Personaliseren van interacties in plaats van ‘one size fits all’
  • Samenwerken, door alle silo’s heen

Het doel van Agile Marketing is meer snelheid maken, transparantie en voorspelbaarheid – en uiteindelijk gewoon open staan voor verandering. De hoogste prioriteit is tenslotte het tevreden stellen van je klanten door in een vroeg stadium problemen op te lossen en continu waarde te leveren.

Durf te experimenteren
Als team is het van belang om verandering te omarmen en daar snel op kunnen reageren. Dat doe je niet meer alleen. Je werkt intensiever (en gelijkwaardiger) samen met het team van UX designers, data analysten, developers en sales. Dat geeft je een voorsprong op de concurrentie en verlaagt ook de stress. De ROI is gedeeld binnen het team. Fijn toch?

De grootste verandering voor traditionele marketeers is het werken in korte iteraties, van twee weken tot twee maanden. Daarbij moeten alle disciplines zijn aangehaakt en alle specialisten informatie met elkaar delen. Ook dat betekent een andere manier van werken, met vaste momenten in de week waarbij alle teamleden bij elkaar komen. Creëer dus een omgeving van vertrouwen, waarbij iedereen gemotiveerd is om in korte tijd de zakelijke doelstellingen te behalen.

Leren met behulp van zogenaamde research loops liggen aan de basis van het succes van Google, Spotify en booking.com. Wees niet bang om te falen. Door de marketingactiviteiten klein te maken blijven de risico’s beperkt. De bezoeker merkt er weinig van, maar de waarde van deze experimenten is onschatbaar.

Online Department biedt een breed aanbod van ondersteuning en een flexibele opzet van het UX as a service contract.

Kasper Spiro CEO, Easygenerator

Meld je aan voor onze (onregelmatig verschijnende) nieuwsbrief vol UX goodies!

Jouw gegevens worden niet gedeeld met derden en alleen gebruikt voor onze mailinglist.

Lees ook

Machiel Oskam

Machiel Oskam

UX Expert — E-Health

UX spreekuur

Maak een afspraak met mij om te sparren over jouw UX uitdagingen. Ik ben gespecialiseerd in digitale strategie voor de lange termijn waarbij een meer klantgerichte transitie in gang worden gezet. Ik word enthousiast van alles omtrent Human capital, e-learning en Saas software. Ik stuur je een email om een tijdstip in te plannen.

Contact

Haal meer uit je software en digitale business.

Neem contact met ons op over:

Beschikbaarheid UX expert teamUX design projectUX expert reviewIncompany training of workshop

Bedankt, je bericht is verstuurd!

Tamara neemt contact met je op.

Tamara

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl

MAASHAVEN ZUIDZIJDE 2

3081 AE ROTTERDAM

010 - 8911051 Plan Je Route

Algemene informatie


info@onlinedepartment.nl

Worskhops & Masterclasses


events@onlinedepartment.nl